۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۴۷۷۱۲۳
در کنفرانسی در فرانسه بررسی شد؛

نقش فعال آل سعود در صدور تروریسم به جهان

کنفرانسی در پاریس از خاندان آل سعود به عنوان صادرکننده تروریسم به فرانسه و دیگر کشورهای جهان در چهار دهه اخیر نام برد.
تروریست

به گزارش خبرگزاری رسا، 'کلریون پروجکت' که یک سازمان آموزشی غیرانتفاعی با هدف ایجاد سکویی برای فعالان حقوق بشر جهت به چالش کشیدن افراط گرایی اسلامی است، در مطلبی نوشت: اوایل این ماه یک اتاق فکر امنیتی درفرانسه کنفرانسی در پاریس برگزار کرد که برای اولین بار به شکل عمومی و روشن خاندان آل سعود را به عنوان مسؤول مستقیم موج حملات تروریستی که در چهار دهه گذشته فرانسه و دیگر کشورهای خارجی را مورد هدف قرار داده، معرفی کرد.

برنامه کنفرانس نیز در نوع خود یک مدرک جنجالی بود که در آن نوشته شده بود: برای چندین دهه، وهابی گری به داخل جوامع - هم در غرب و هم در شرق - با هدف مشخص تحمیل خود به عنوان تنها مرجع اخلاقی واسلامی نفوذ کرده است. گسترش وهابی گری، به تفرقه در بین مسلمانان، حذف اقلیت های غیرمسلمان، انکار غرب، تنفر، خشونت و درگیری می انجامد.

دربخش دیگری ازبرنامه کنفرانس نوشته شده بود: چنین ایدئولو‍ژی افراطی، اقلیت گونه و باستانی چگونه توانست به این سرعت رشد کند؟ هیچ یک از اینها بدون تلاش های یک خانواده - سلسله که دولتی را به دست گرفته و همه منابع خود را در جهت صدور این قرائت واپسگرایانه و جنگ طلبانه از اسلام به خدمت گرفته اند میسر نمی شد: یعنی عربستان سعودی.

این پایگاه خبری درگزارش خود از کنفرانس مذکور افزود: روشنفکران غربی، که یا شریک جرم و یا مشتریان این حکومت پادشاهی هستند، چشم خود را به اعمال آنها که درواقع بنیان های اجتماع خود آنها را ریشه کن خواهند کرد می بندند.

هدف این کنفرانس این بود که نقش ایدئولوژی وهابی در تولد و گسترش تروریسم تکفیری (تروریسم مسلمان علیه مسلمان) را در مرکز توجهات قرار دهد و با معرفی اهداف، اعمال و شبکه های آن، حامیان آن و همچنین موضع انفعالی دولت های غربی را محکوم کند.

به نوشته ایرنا، در طول کنفرانس دو موضوع جداگانه درقالب میزگردهای متعدد مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها تحت عنوان 'یک ایدئولوژی باستانی ومضر: انتشار بنیادگرایی و تنفر' به انتشار جهانی این ایدئولوژی افراطی و نقش مدارس وهابی درپیشبرد وهابی گری در جهان پرداخت. تمرکز ویژه این میزگرد بر تاثیر وهابی گری روی مناطق حاشیه نشین در سراسر فرانسه و تامین مالی مشهود و غیرمشهود در این مناطق بود.

میزگرد دیگر تحت عنوان 'یک ایدئولوژی در خدمت یک دولت: صدور اسلام و تروریسم' تامین مالی مستقیم و غیر مستقیم 'جهاد' را نشان داده و این نکته را توضیح می داد که چگونه وهابی گری منبع درگیری درخاورمیانه است. میرگزد مذکور همچنین ساده لوحی و حمایت دولت های غربی از خاندان آل سعود همزمان با تلاش هایشان برای جنگ با تروریسم را آشکار کرد./847/ب102/د

ارسال نظرات