۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۷۲۶۱۲
با انتشار کتابی ارائه شد؛

روابط بین الملل دولت اسلامی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری

کتاب روابط بین الملل دولت اسلامی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری تألیف علیرضا دانشیار از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم منتشر شد.
روابط بین الملل دولت اسلامی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله وابسته به جامعه المصطفی العالمیه، کتاب روابط بین الملل دولت اسلامی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری تألیف علیرضا دانشیار را منتشر کرد.

در پیشگفتار این اثر به قلم نویسنده آمده است: الگوی روابط بین الملل دولت اسلامی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری، ماهیتی فرهنگی و سیاسی دارد؛ از این رو در دوره معاصر، افکار و اندیشه های این دو شخصیت، سهم زیادی در تحولات جهان اسلام به خود اختصاص داده اند.

رویکرد دینی در روابط بین الملل با بازآفرینی و الگوسازی های جدیدی براساس آموزه های دینی و از جمله قرآن سنت پیامبر صلی الله علیه و آله صورت می پذیرد که این الگوسازی باید متناسب با فرهنگ و تمدن اسلامی باشد و هدف این پژوهش نیز ارائه الگویی از روابط بین الملل دولت اسلامی با تکیه بر مبانی اسلامی و فارغ از نظریه های موجود روابط بین الملل است.

این پژوهش تلاش دارد که با تلفیق دو نوع نگرش عاملیت و ساخت، پدیده روابط بین الملل را در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری بررسی کند که به روش تحلیل محتوای دیدگاه های ایشان از روش تحلیل متنی بهره برده است که در دو عرصه کلی نمود پیدا می کند؛

1ـ سیستم عینی که ناظر بر ساختار و چگونگی قوام و شکل گیری روابط بین الملل در دولت اسلامی و سایر دولت ها اشاره دارد و چگونگی سیستم ساختاری روابط بین الملل را در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به صورت هنجاری و قوانین ساختاری از جمله مبانی، اصول و حتی اهداف روابط بین الملل را بررسی می کند.

2ـ سیستم تحلیلی که ناظر بر عملکرد و کارویژه های دولت اسلامی در عرصه بین الملل است که به صورت تحلیل عملکرد عامل انسانی در شکل گیری عدالت، صلح و امنیت تبلور می یابد.

در این اثر برای درک فضای روابط بین الملل در عرصه جهانی ابتدا در فصل اول نظریه های روابط بین الملل در چهار عنوان نظریه های غربی روابط بین الملل، اهمیت دین در روابط بین الملل و اسلام، روابط بین الملل و انقلاب اسلامی و روابط بین الملل بررسی شده اند.

فصل اول از یک سو خلأهای موجود در نظریه های غربی و لحاظ نکردن دین در عرصه بین المللی و از سویی دیگر نقش دین و اسلام را در روابط بین الملل و خلأ ناشی از روی گردانی از رویکردهای دین گرا را نشان می دهد.

در فصل دوم، مبانی، اصول و اهداف روابط بین الملل دولت اسلامی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری بررسی شده است. این فصل با تشریح مبانی، اصول و اهداف روابط بین الملل دولت اسلامی، شاخصه های اسلامی را مطرح می کند که با مبانی، اصول و اهداف سکولاری نظریه های روابط بین الملل فرق دارد.

ساختار روابط بین الملل دولت اسلامی در سه بعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری در فصل سوم ارائه می شود و در فصل چهارم، کارویژه های دولت اسلامی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری ذیل دو عنوان عدالت، امنیت و صلح بررسی شده است.

کتاب روابط بین الملل دولت اسلامی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری تألیف علیرضا دانشیار در قطع وزیری، 504 صفحه، شمارگان 300 نسخه و به قیمت 23 هزار و 500 تومان از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم منتشر شده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات