۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۴۷۱۸۲۴
آیت الله اراکی:

انقلاب اسلامی، تمدنی نوین و متفاوت در دنیا عرضه کرد

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: با پیروزی انقلاب موج اسلام گرایی رواج یافت و انقلاب تمدنی نوین و متفاوت در دنیا عرضه کرد.
آیت الله اراکی
آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، آیت الله محسن اراکی، شب گذشته در نشست هم اندیشی استادان با موضوع «بررسی جریان تکفیر در منطقه و توفیقات جبهه تقریب و مقاومت» که در دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت: شرایط کنونی حاکم در منطقه از دیدگاه جبهه گیری های مذهبی دیدگاهی سیاسی است که دامنه گسترده ای دارد.

وی با اشاره به اینکه از دورانی که انقلاب اسلامی در منطقه راه یافت تاکنون چهار دولت در منطقه گذرانده ایم و اکنون در مرحله پنجم هستیم، افزود: هرکدام از این دوره ها نوعی از چالشها، درگیری و دغدغه هایی دربر داشته است.

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را حادثه ای بزرگ خواند و افزود: دوره پس از انقلاب اسلامی جهان را تحت تأثیر قرار داد و در کشورهای اروپایی و آمریکا جریان جدیدی به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب موج اسلام گرایی در بین مسلمانان در جامعه اروپا به راه افتاده بود، یادآور شد: جریان انقلاب با جریانهای انقلابی دیگری که در دنیا رخ داد، تمدنی متفاوت به دنیا عرضه کرد.

تولید و اعتماد به توان داخلی راه رونق اقتصادی است

آیت الله اراکی در ادامه به بحث اقتصاد اشاره و عنوان کرد: تمدن اسلامی ساختار اقتصادی نوینی دارد و اقتصاد حاکم در کشور نیز با این اقتصاد اسلامی فاصله دارد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه اسلام آنچه اقتصاد را رونق می بخشد، تولید، اعتماد بر توان داخلی است، تصریح کرد: اقتصاد اسلامی بر اساس مبنای دینی و علمی آنچه اسلام عرضه می کند با عالم متفاوت است.

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما نظام بانکداری اسلامی داریم نه نظامی که سیستم بانکداری آن خارجی باشد، خاطرنشان کرد: سیستم بانکداری امروز ما برخواسته از فقه اسلام نیست اما معامله با این بانکها ایرادی ندارد، چراکه اشکال در زمینه فقه کلان است.

اسلام، دیگرستیز نیست

آیت الله اراکی با بیان اینکه اختلاف ما با غربیها اختلاف بنیادین است، اظهار داشت: وقتی انقلاب پیروز شد پدیده ای جدید به وجود آمد اما با فرهنگها نجنگید، با زبانها مقابله نشد چرا که اسلام دیگرستیز نیست.

وی در ادامه با اشاره به تلاش غربی ها پس از پیروزی انقلاب برای ریشه کن کردن انقلاب، بیان داشت: در این راستا ملت ایران هشت سال درگیر جنگ شدند و پس از پایان دوران جنگ انقلاب تثبیت شد و دوره دوم پس از پایان جنگ بود.

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: پیام انقلاب در این دوره پیام آزادی، استکبارستیزی و پیام دعوت به سوی ملتها است.

وی با اشاره به اینکه در دوره دوم پس از جنگ که از دوران مهم بود، جوانان کشورها که در صدد تغییر بودند و محور خود را امام راحل و انقلاب قرار داده بودند، غربیها با این موضوع مقابله می کردند و طالبان به وجود آمد تا در افغانستان حکومتی ایجاد کند که آن حکومت با حکومت انقلاب اسلامی مقابله کنند و سبب حذف انقلاب شود.

آیت الله اراکی دوره سوم را پس از سقوط صدام عنوان کرد که جهان عرب را به عنوان اینکه قدرت شیعی در عراق شکل می گیرد متهم می کردند و سنی ها را می کشتند و می گفتند شیعیان آنان را کشته اند، که هدفشان از این کار این بود که جهان اسلام را علیه ایران تحریک کنند و از اینجا جریان تکفیری شروع شد.

وی یادآور شد: آنان بسیجی علیه ایران، اسلام و حکومت عراق به راه انداختند، صدها هزار داعشی در عراق فعالیت داشتند که در اردن، قطر و عربستان آنها را آموزش می دادند.

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: با تلاش علما، مراجع تقلید و نهادهای انقلابی در برابر این جریانها ایستادگی شد و در مصر، شمال آفریقا و اندونزی به مقابله پرداختند.

وی بیان داشت: دوره جدید دوره شکست جریانهای تکفیری است و با راه اندازی موج همگرایی در برابر جریانهای تکفیری ایستادگی به راه می اندازند./9451/202/ب2

ارسال نظرات