۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۴۷۱۶۸۷

درخواست مصر از اردن برای دعوت دولت سوریه به اجلاس سران عرب

روزنامه 'رای الیوم' فاش کرد که رییس جمهوری مصر از مقامات اردنی خواسته است تا دولت سوریه را برای حضور در اجلاس آتی سران عرب که قرار است در فروردین 1396 برگزار شود، به طور رسمی دعوت کنند.
 عبد الفتاح السیسی

به گزارش خبرگزاری رسا، رای الیوم امروز سه شنبه به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرد نوشت: عبد الفتاح السیسی رییس جمهوری مصر با فشار بر دولت اردن تلاش دارد، آنها را مجاب کند از دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب دعوت رسمی به عمل آورند.

این روزنامه افزود: اما اردن به این درخواست السیسی پاسخ منفی داده است.

در اجلاس سران عرب در قطر که در سال 1392 برگزار شد، شرکت کنندگان با نقض اساسنامه اتحادیه عرب، کرسی کشور سوریه را به مخالفان سوری تحویل دادند.

این درحالی است که اساسنامه اتحادیه عرب که در سال 1945 تنظیم شده، به این اتحادیه اجازه دخالت در مسایل داخلی اعضا را نمی دهد.

عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر اخیرا در جریان سفر سرلشگر علی مملوک رییس دستگاه اطلاعاتی سوریه به قاهره، حمایت خود از رییس جمهوری سوریه را اعلام کرده بود.

بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز چندی پیش در مصاحبه با شبکه المنار گفت که روابط بین سوریه و مصر در صحنه عربی، روابطی متوازن است و دمشق معتقد است با ارتش و ملت مصر در رویارویی با تروریست ها در یک سنگر قرار دارد.

از سوی دیگر، مقامات اردنی عدم استقبال اخیر شیخ تمیم بن حمد امیر قطر از ناصر جوده وزیر خارجه اردن را به معنی تحریم پیشاپیش اجلاس سران عرب می دانند که قرار است در عمان پایتخت اردن برگزار شود.

ناصر جوده قصد داشت شخصا به دیدار امیر قطر برود واز وی برای حضور در اجلاس سران عرب دعوت کند.

به نوشته ایرنا، اما سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان گفته است که تمایل زیادی برای حضور در اجلاس سران عرب در اردن دارد.

امان پایتخت اردن در تاریخ 29 مارس 2017 (9 فرودین سال 96) میزبان بیست و هشتمین اجلاس سران عرب خواهد بود.

براساس منشور اتحادیه عرب، اعضای این اتحادیه به ترتیب حروف الفبا، میزبانی و ریاست این اتحادیه را در سطح سران برعهده می گیرند.

قبل از این نشست یعنی از 23 مارس آینده (3 فروردین ) نشست‌های مقدماتی سیاسی، اقتصادی و فنی در سطح وزیران، نماینده دائم و مسوولان ارشد این کشورها برگزار خواهد شد./982/ب102/د

ارسال نظرات