۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۴۶۹۱۳۱
گزارش رسا در معرفی شخصیت دبیرکل الامة لبنان؛

زندگی، مواضع و اندیشه‌های شیخ عبدالناصر الجبری

شیخ عبدالناصر الجبری، دبیرکل جنبش الامة لبنان را می توان یکی از مهم ترین حامیان جریان مقاومت اسلامی در لبنان و مخالفان اسلام آمریکایی دانست.
الجبری

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: جنبش الامة لبنان صبح امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که شیخ عبدالناصر الجبری، دبیرکل این جنبش جان به جان آفرین تسلیم کرده است. در همین راستا به صورت مختصر به معرفی زندگی، مواضع و اندیشه‌های این عالم معتدل و حامی مقاومت اسلامی می‌پردازیم:

زندگی دبیرکل جنبش الامة لبنان
شیخ عبدالناصر الجبری، عالم لبنانی در سال 1958 در بیروت به دنیا آمد. او تحصیلات راهنمایی و دبیرستان خود را در مدرسه ازهر لبنان گذراند و پس از آن برای تحصیل آکادمیک راهی مکه مکرمه شد. شیخ الجبری در سال 1999 از دانشگاه پژوهش‌های اسلامی کراچی مدرک دکترای خود را اخذ کرد.

پس از بازگشت به لبنان به عنوان دبیرکل جنبش الأمة لبنان انتخاب و فعالیت‌های فرهنگی ـ سیاسی خود را آغاز کرد. او همچنین مؤسس و ناظر مسجد و مجمع دانشکده الدعوة الاسلامیه بیروت بود. از دیگر فعالیت‌های ایشان می‌توان به  یک دهه نظارت بر مدرسه ازهر لبنان اشاره کرد.

در کارنامه این عالم معتدل اهل سنت می‌توان به عضویت در جمعیت جهانی الدعوة الإسلامیه و عضویت در مجمع تقریب بین مذاهب اشاره کرد. او همچنین از مؤسسان تجمع علمای مسلمان و جبهه عمل اسلامی لبنان به شمار می‎‌آید.

ریاست کمیته همایش زبان عربی، ریاست نشست جمعیت‌ها و شخصیت‌های اسلامی در بیروت، برگزاری همایش‌هایی در حمایت از مردم بیروت و تاسیس چندین مدرسه و مرکز اسلامی در مناطق محروم از دیگر اقدامات شیخ عبدالناصر جبری است.


اندیشه های شیخ عبدالناصر جبری
شیخ عبدالناصر جبری از جمله علمای اهل سنت لبنان است که مواضع بسیار مستحکمی در قبال رژیم صهیونیستی و آمریکا داشت. او را می‌توانی یکی از علمایی دانست که عمر پر برکت خود را صرف تبیین و ترویج اسلام ناب محمدی کرد. شیخ الجبری در طول سال‌های اخیر از هر فرصتی برای معرفی ماهیت حقیقی تکفیری‌ها استفاده کرد. در ادامه شماری از مهم‌ترین مواضع و اظهار نظرهای او را منتشر می‌کنیم:

1ـ مساله فلسطین: شیخ عبدالناصر الجبری همیشه بر لزوم ادامه تحرکات برای آزادسازی کامل فلسطین اشغالی تاکید داشت، او با حمایت از مقاومت مسلحانه در برابر رژیم صهیونیستی، مسجد الاقصی را از مهم‌ترین مقدسات اسلامی توصیف و تصریح کرده بود: «قدس شریف شهر بسیار مقدسی است که به همه فلسطینی‌ها تعلق دارد. ضروری است برای آزادسازی همه سرزمین‌های اشغالی تلاش کرد. فلسطین از دریا تا خشکی به فلسطینی‌ها تعلق دارد و باید از لوث صهیونیست ها پاک شود.»

2ـ حمایت از مقاومت اسلامی: رییس جنبش الامه لبنان از جمله مهم‌ترین علمای اهل سنت حامی حزب الله لبنان و جریان مقاومت بود. ایشان همواره بر لزوم حمایت از مثلث ملت، ارتش و مقاوت در لبنان تاکید می‌کرد. او در این همین راستا تصریح کرده: «تنها با حمایت از استراژی مقاومت اسلامی می‌توان به آزادسازی باقی سرزمین‌های اشغال شده امیدوار بود. لبنان با تکیه بر مقاومت اسلامی توانست در برابر صهیونیست‌ها به پیروزی برسد.»

3ـ مقابله با تکفیری‌ها: مبارزه فکری با جریان‌های تکفیری از فعالیت‌های دیگر شیخ عبدالناصر جبری است. او باتاکید براینکه عملکرد تکفیری‌ها با شریعت اسلامی کاملا مخالف است، گفته است: «حکم شرعی اجازه نمی‌دهد کسی را که شهادتین بر زبان می‌راند، تکفیر کرد و کسی که تکفیر می کند، اهل علم و شریعت نیست؛ علما باید این احکام را برای مردم تبیین کنند.»
وی همچنین تاکید می‌کند "تکفیری‌ها اگر می‌توانستند قرآن را نیز منحرف می‌کردند." او در ادامه می‌گوید: «منابع روایی تکفیری‌ها به هیچ وجه موثق نیست و آنها در راستای اهداف خود حوادث تاریخی را تحریف می‌کنند.»

4ـ حمایت از وحدت اسلامی: شیخ عبدالناصر الجبری همواره بر وحدت اسلامی تاکید می‌کرد. او با حضور در همایش‌ها و نشست‌های مختلف و عضویت در مجمع جهانی تقریب بین مذاهب به تبیین آرای خود درباره وحدت اسلامی می پرداخت. شیخ الجبری با انتقاد از "تغییر مفهوم دوست و دشمن به ویژه درجهان عرب" می‌گوید: «دشمن صهیو ـ آمریکایی پروژه تقسیم و تجریه کشورهای اسلامی را در پیش گرفته است. جهان اسلام باید مانند یک امت واحده باشد.»
او در جایی دیگر نیز تصریح می‌کند: « آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای غربی و برخی حکام عربی نسبت به وحدت مسلمانان حریص نیستند و اختلافات فقهی میان سنی ها و شیعیان برای آنان بی اهمیت و بی ارزش است.»

5ـ انتقاد از اقدامات آل‌سعود: این عالم فرهیخته به مناسبت های مختلف به انتقاد از حکومت‌هایی پرداخت که به جای کشورهای اسلامی به غربی‌ها اعتماد دارند و در راستای اهداف آمریکا گام برمی‌دارند. الجبری عربستان سعودی را مصداق بارز این مساله معرفی می‌کرد و به ویژه در یکی دو سال اخیر به انتقاد شدید از کشتار مردم یمن و سهل انگاری در بروز فاجعه منا پرداخت. عضو جمعیت علمای مسلمان لبنان درباره کشتار مردم یمن تصریح کرده بود: «سعودی‌ها حتی در ماه حرام هم دست از کشتار مردم یمن برنمی‌دارند. این درحالی است که هیچ فتوایی چنین اجازه ای را به آنها نمی‌دهد.»
او همچنین فاجعه منا را لکه ننگی بر پیشانی حاکمان حجاز توصیف و تصریح می‌کند: «عربستان توان نفی و رد مسؤولیت حادثه منا را ندارد و انداختن تقصیرها بر گردن حجاج ناممکن است زیرا آنان درپی انجام اعمال حج خود هستند.»

6ـ حمایت از جمهوری اسلامی ایران: شیخ عبدالناصر الجبری اعتقاد داشت: "جمهوری اسلامی ایران، خط اسلام ناب را دنبال می‌کند". او با تاکید بر نقش جمهوری اسلامی ایران در پیروزی مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین در برابر گروه‌های تکفیری، تاکید کرده بود: «پیروزی مقاومت در سال 2006 در لبنان، پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ غزه سال 2008 و پیروزی اخیر نیروهای مقاومت در غزه از نتایج حمایت ایران از مقاومت به شمار می آیند.»
او همچنین با اشاره به اینکه "برخی به دنبال معرفی ایران به عنوان دشمن جهان عرب و تطهیر رژیم صهیونیستی هستند" خاطرنشان کرده بود: «برخی حکام عرب در کنار آمریکا و در برابر ایران قرار گرفته اند.»

7ـ مبارزه با وهابیت: تلاش برای تبیین مبانی فکری علما و شخصیت‌های وابسته به وهابیت دغدغه دیگر این عالم مقاوم لبنانی بود. الجبری در ماجرای احمد الاسیر، شیخ فتنه به شدت علیه او موضع گرفت و همواره از دار الافتاء لبنان می‌خواست از اندیشه‌های شاذ و افراطی فاصله گیرد.
او وهابیت را ساخته و پرداخته دستگاه‌های جاسوسی غربی می‌دانست و تصریح می‌کرد: «وهابیت ساخته انگلستان و رژیم صهیونیستی به شمار می آید و در کنار آن نیز جریان های بسیار خطرناکی مانند داعش برای جهان اسلام به وجود آمدند.»

شیخ الجبری ثمره اندیشه های حضرت امام (ره)

در پایان می‌توان گفت که شیخ عبدالناصر الجبری از جمله علمای اهل سنت لبنان بود که اندیشه‌های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای تاثیر بسیاری بر آنهاداشت و به عنوان یک فعال مخلص در همه مراحل زندگی تلاش داشت تا در راستای وحدت و قدرت جهان اسلام در برابر دشمنان بپردازد.

او هرگز در برابر فشارها و همچنین جوسازی ها تسلیم نشد و هرگز راه خود را گم نکرد. علمای اهل تسنن که خط اعتدالی را انتخاب می کنند با مشکلات بسیاری مواجه میشوند و از سوی رادیکال ها و گروه های افراطی تحت فشار قرار می گیردند که البته هیچ یک از این دست اندازها نتوانستند شیخ عبدالناصر الجبری را از اهداف متعالی اش باز دارند.

بی شک می‌توان این عالم جلیل القدر را از ثمره‌های اندیشه‌های حضرت امام (ره) دانست که به دنبال امت واحده و تقویت اسلام ناب محمدی و مبارزه با اسلام آمریکایی بود.

روحش شاد و یادش گرامی باد./983/ب952/ک

 

ارسال نظرات