۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۶۸۷۳۱
معاون پژوهش کانون خورشید:

فضای مجازی نباید منشأ اختلاف مسلمانان شود

حجت الاسلام کاشانی گفت: امروزه فضای مجازی، فضای شناخت پیدا کردن نسبت به عقاید شیعه و اهل تسنن است، اما متأسفانه این فضا در دست افرادی نالایق افتاده که به هیچ عنوان وحدت شیعه و سنی را حفظ نمی کنند.
حجت الاسلام حامد کاشانی، معاون پژوهش کانون خورشید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد کاشانی در نشست پژوهشی چالشهای کلامی شیعه با عنوان «وحدت اسلامی؛ آسیب ها و راهکارها» که شامگاه امروز در کانون خورشید برگزار شد به تبیین روش رفتاری شیعیان در رابطه با حفظ وحدت پرداخت و گفت: اگر شیعیان فقط در ظاهر و روبه روی اهل تسنن وحدت را حفظ کند، اما از سوی دیگر به تخریب آنان بپردازد، این نوع حفظ وحدت نه تنها حافظ عقاید شیعه نیست بلکه سبب وارد شدن ضربه های جدی به اسلام شیعی خواهد شد.

معاون پژوهش کانون خورشید با اشاره به هدف مطرح کردن واژه«برادری» از سوی اسلام شیعی در رابطه با برخورد با اهل تسنن اظهار داشت: شیعه باید بداند هدف از مطرح شدن این واژه این است که اگر مشاهده شد شخصی دچار انحراف در دین شده علاوه بر اینکه او را همراهی نکند باید به گونه ای رفتار کند تا راه هدایت به سوی حق برای آن شخص باز شده و سعادتمند شود.

حجت الاسلام کاشانی با بیان اینکه امروزه در فضای مجازی وحدت به هیچ وجه رعایت نمی شود، عنوان داشت: امروزه فضای مجازی، فضای شناخت پیدا کردن نسبت به عقاید شیعه و اهل تسنن است، اما متأسفانه این فضا در دست افرادی نالایق افتاده که به هیچ عنوان وحدت شیعه و سنی را حفظ نمی کنند و با فحاشی ارزش ها و آرمان های اسلام شیعی را به خطر می اندازند و نه تنها مانع راه هدایت هستند بلکه سبب گشوده شدن درب گمراهی می شوند.

وی به تبیین سیره معصومین(ع) و علمای شیعه در رابطه با حفظ وحدت بین فریقین پرداخت و بیان داشت: مرحوم علامه حلی(ره) با اینکه از مرزبانان اصول عقاید شیعی است، اما در کتب ایشان دیده می شود هیچگاه در برخورد با اهل تسنن و نقد علمی عقایدشان حتی هنگامی که از جانب آنها مورد بی احترامی قرار می گرفتند تندخویی و فحاشی نمی کردند بلکه با نرمی از کنار بی حرمتی آنها گذشته و به نقد علمی خویش ادامه می دادند، تا جایی که برخی کتب ایشان از کتب درسی اهل تسنن قرار گرفت و از این راه توانستند بر عقاید آن ها اثر بگذارند و سبب انتشار عقاید اسلام شیعی شوند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تبری بر مسلمانان واجب است، گفت: اگر تبری در مقام عمل با عناوین دیگر و مصالح شیعه در تزاحم بود، شیعه باید به سیره اهل بیت(ع) و بزرگان شیعه عمل کرده و حتی در صورت لزوم تقیه کند تا راه هدایت افراد منحرف باز شود.

حجت الاسلام کاشانی با بیان اینکه شیعه نباید در عمل به تبری کینه توز باشد، بیان داشت: با توجه به نص آیات و برخی روایات در می یابیم باید در مقابل افراد منحرف با نرمی و نرم خویی عمل کرد تا بلکه راه هدایت و سعادت بر ایشان باز شده و رستگار شوند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مراسم های مذهبی باید با هدف احیای شعائر دینی برگزار شود، گفت: در مراسم های مذهبی نباید به فحاشی پرداخت بلکه باید این مراسم ها کلیدی برای گشوده شدن درب هدایت و رستگاری از سوی خداوند باشد./841/202/ب3

ارسال نظرات