۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۴۶۶۶۴۱

مراسم رونمایی از 10 جلد اول مجموعه «شخصیت‌های مانا» برگزار شد

10 جلد اول مجموعه 100 جلدی «شخصیت‌های مانا» در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران رونمایی شد.
مراسم رونمایی «شخصیت‌های مانا»

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سوره مهر، 10 جلد اول مجموعه 100 جلدی «شخصیت‌های مانا» با حضور و سخنرانی دکتر اصغر دادبه و کاوه بیات بیستم آذرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری رونمایی شد.

 دکتر اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دایرةالمعارف بزرگ اسلامی سخنرانی کرد و ضمن ابراز خرسندی از انتشار چنین مجموعه‌ای از زحمات نویسندگان تشکر کرد و در ادامه نکاتی را در مورد کتاب خود که درباره فخر رازی است بیان کرد.

همچنین در این مراسم کاوه بیات، تاریخ‌نگار و پژوهشگر ایرانی سخنرانی کرد. وی دبیر مجموعه‌های تاریخ معاصر ایران، آسیای میانه و قفقاز در شرکت نشر و پژوهش شیرازه کتاب است. مجموعه «شخصیت‌های مانا» با هدف ارائه الگوهای موفق، به زندگی شخصیت‌های نیک‌نامی می‌پردازد که در عرصه‌های دانش، فرهنگ، سیاست و اجتماع در ایران معاصر می‌زیسته‌اند.

10 جلد از مجموعه‌ کتاب‌های شخصیت‌های مانا عصر دیروز، 20 آذر با حضور محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، دکتر اصغر دادبه استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی، کاوه بیات تاریخ‌نگار و پژوهشگر، علیرضا کمره‌ای نویسنده و پژوهشگر و جمعی از نویسندگان در تماشاخانه مهر حوزه هنری رونمایی شد.

در این مراسم بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، علیرضا کمره‌ای نویسنده و پژوهشگر، دکتر اصغر دادبه و استاد کاوه بیات به ایراد سخنرانی پردختند و نظرات خود را در مورد مجموعه شخصیت‌های مانا بیان کردند.

مجموعه شخصیت‌های مانا در سال 88 کلید خورده است. نگارش و چاپ 10 جلد نخست آن 8 سال طول کشید. 6 جلد دیگر این مجموعه در انتشارات سوره مهر در دست چاپ و انتشار است. 40 اثر دیگر این مجموعه نیز در دست نگارش نویسندگان است.در این مراسم رونمایی استاد کاوه بیات نگارش یک جلد از این مجموعه را پذیرفت و دکتر دادبه نیز نگارش در مورد سیدجلال‌الدین آشتیانی را به عهده گرفت.

در مراسم رونمایی از 10 جلد از مجموعه شخصیت‌های مانا کلیپی از سخنان نویسندگان این مجموعه پخش شد. در این کلیپ جواد کامور بخشایش نویسنده کتاب سیداحمد خمینی و همچنین ذبیح الله حبیبی‌نژاد نویسنده کتاب طاهره صفارزاده خواندن این مجموعه‌ها را که کم‌حجم هستند برای نسل جوان اثرگذار دانستند و خواندن آنها را به جوانان توصیه کردند.

اکبر خوشزاد نویسنده کتاب سیدغلامرضا سعیدی عنوان کرد که این کتاب در مورد یک شخصیت تاثیرگذار در تاریخ مذهبی است که در 7 فصل تبیین شده است. وی که کتاب دیگری از این مجموعه با عنوان سیدجعفر شهیدی نوشته است، خاطرنشان کرد که سیدجعفر شهیدی یکی از نمادهای وحدت حوزه و دانشگاه بوده است که به تاریخ و ادبیات فارسی علاقه‌مند بوده و سخت‌کوشی او می‌تواند الگویی برای جوانان امروزی باشد. محمدجواد مرادی‌نیا، نویسنده کتاب بهاءالدین محلاتی اظهار داشت که در این کتاب خیال‌پردازی نشده و از منابع متقن استفاده شده و تلاش شده است که چهره واقعی بهاءالدین محلاتی به تصویر کشیده شود.

جلیل امجدی، نویسنده مجید شریف واقفی اذعان کرد که این کتاب را بیِ طرفانه و بر پایه اسناد نوشته است. فرهاد طاهری که کتاب سیدمحمد فرزان را به رشته تحریر درآورده است،خاطرنشان کرد که دانشگاه‌ها نتوانستند تاکنون شخصیتی همچون سیدمحمد فرزان را تربیت کنند. سیدمحمد فرزان در زمان خود نقدهای مهمی بر کتاب‌ها نوشته است. رضا مختاری اصفهانی، نویسنده کتاب حاج آقا حسین قمی اظهار داشت که برای نگارش این کتاب به منابع دست اول مراجعه کرده است. علی تقوی، نویسنده کتاب سلمان هراتی خاطرنشان کرد که سلمان هراتی کمتر از سه دهه زندگی کرد اما اشعار ماندگاری به جای گذاشت./998/د102/ق

ارسال نظرات