۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۴۶۶۰۴۹
استاد دانشکده حقوق بین الملل:

جهانیان باید به حقوق آوارگان و پناهندگان احترام بگذارند

استاد دانشکده حقوق بین الملل بر ضرورت حفظ احترام به حقوق بین المللی پناهندگان تاکید کرد گفت: حقوق پناهندگان در همه جهان ثابت است و باید به آن احترام گذاشته شود.
دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد ابو الوفا استاد دانشکده حقوق بین الملل دانشگاه قاهره امروز در دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، به بررسی شرایط و اصول حاکم بر پناهندگان پرداخت و تصریح کرد: سازمان حمایت از پناهدگان قوانینی را وضع کردند که اگر آوارگان به کشوری پناهنده ‎شوند باید حقوق آنها محترم شمرده شود و به آنان حق پناهندگی داد.

وی علت‎های پناهندگی را فرار از ستم به خاطر نژاد، دین و عقاید سیاسی دانست و افزود: فقه و احکام اسلامی علل دیگری مانند پناهندگی برای شنیدن سخن خدا و تعالیم اسلامی را در این زمینه می شمارد.

استاد دانشکده حقوق بین الملل دانشگاه قاهره با بیان اینکه در کنوانسیون بین المللی حق پناهندگی ثابت است بیان داشت: اصل باز گرداندن پناهندگان از جمله قوانینی است که هیچ کشوری نمی‎تواند آن را زیر پا بگذارد.

وی بازگرداندن پناهندگان را یک موضوع عرفی و مورد قبول مردم توصیف کرد و اظهار داشت: حضرت ابوطالب از پیامبر حمایت می کرد و هیچ گاه ایشان را به مشرکان تحویل نداد و همچنین وقتی مسلمانان به حبشه رفتند و مشرکان خواستار بازگشتشان شدند پادشاه حبشه موافقت نکرد.

احمد ابوالوفا پناهندگی دینی و منطقه‎ای را دو بخش اساسی در پناهندگی دانست و گفت: پناهندگان دینی یعنی شخص پناهنده به حرم و جای امن مثل مکه که خداوند فرموده هر کس به آن پناه ببرد ایمن است می‎رود یا به کشور و مکان دیگر برای شنیدن سخنان خدا و فراگرفتن علوم دینی پناهنده می‎شود.

وی ادامه داد: فرار شخص به منطقه و کشور دیگر برای دوری از ظلم و ستم که کنوانسیون و قوانینی بسیاری به این موضوع اشاره می‎کنند از نوع پناهندگان منطقه ای محسوب می‎شود.

استاد دانشکده حقوق بین الملل دانشگاه قاهره پذیرش پناهنده را حق هر کشوری دانست و اظهار داشت: هر کشوری مطابق با قوانینی که دارد می‎تواند هر کس را که بخواهد بپذیرد.

وی حفظ جان پناهنده را شرعا واجب دانست و تاکید کرد که پناهنده در اسلام مورد احترام است حتی اگر مسلمان نباشد و قرآن در آیه‎های مختلف بر ضرورت حفظ ارزش‎ و کرامت انسان‎ها تاکید کرده است.

احمد ابوالوفا اظهار داشت: هیچ قانون و احکامی اجازه اعطای پناهندگی به جنایتکاران و مجرمان را نمی دهد و همچنین نباید پناهنده را مجبور به تغییر دینش کرد./994/202/ب3

ارسال نظرات