استفاده از ظرفیتهای اسلام برای تکمیل قوانین بین المللی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به مبانی، قواعد و ضوابط عام حقوق معرفتی و اخلاقی برخواسته از قرآن و روایات معتبر در ارتباط با جنگ گفت: من به عنوان یک شخصی که اطلاع از نصوص اسلامی دارد و هم مواد و اساس نامه ها به خصوص اساسنامه ژنو را مطالعه و با نصوص اسلامی مقایسه کرده است اعلام می کنم که اسلام از نظر زمان صدها سال جلوتر و از نظر کیفیت پیش تاز حمایت از بشریت است.
وی افزود: درپی پیشنهاد هنری دورانت در بیش از 150 سال گذشته اسنادی در ژنو تدوین میشود، اما وقتی این اسناد با آنچه که در قرآن، فقه و شریعت اسلام و سنت معتبر مقایسه می کنیم در میابیم که یک ظرفیتهای در اسناد اسلامی وجود دارد که در اساسنامههای بین المللی کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در نصوص دینی نه فقط حفظ حقوق انسان ها بلکه حفظ مکانها و اموال مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه مقابله صحیح و واقعی با گسترش سلاحهای غیر متعارف موجب میشود که بسیاری از بحث و موضوعاتی که در سازمان و مجامع بین المللی انجام مانند اصل تفکیک که یک بحث بنیادی است دیگر کارایی نداشته باشد، خاطرنشان کرد: سلاح هستهای و غیر متعارف قابل کنترل نیستند به طوری که می تواند آینده کودکی که می خواهد 50 سال آینده متولد شود را نابود سازد.
آیت الله علیدوست ادامه داد: برخی از کشورها در مقابل معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای موسوم به «ان پی تی» به صورت سودگرایانه (معاملهای) نگاه میکنند به طوری که این معاهده موقت یعنی 25 ساله تصویب شد اگرچه بعدا این معاهده به صورت اتوماتیک ادامه پیدا کرد.
وی به دیدگاه اسلام و فقها نسبت به سلاح هستهای و غیر متعارف اشاره کرد و اظهار داشت: منع سلاح هسته ای به عنوان یک حکم شرعی در اسلام است. آنچه که حضرت آیت الله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی ایران پیرامون حرمت سلاح هستهای فرموده یک فتوا بر خواسته از قرآن و سنت معتبر و نه یک حکم و تاکتیک سیاسی است.
این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: قرآن کریم در بیش از 200 مورد مثلا بقره آیه 211 و 248 و 259 و سوره آل عمران آیه 13، 41، 49 و 50 و سوره انعام، مائده، اعراف، یونس، هود و یوسف انسان را به عنوان نشانه و آیات خدا معرفی می کند. خداوند یک حقی به نام هستی به انسانها داده یعنی حق و تکلیف من این است که مورد تعرض قرار نگیرم و به دیگران تعرض نکنم.
وی گفت: بهتر به جای عالم طبیعت بگویم عالم خلقت و این موضوع مورد اتفاق مسلمانان و سایر ادیان الهی است زیرا ما خالقی برای جهان قائل هستیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره با اینکه سپر حمایتی اسلام همه هستی را دربر می گیرد خاطرنشان ساخت: پیامبر عظیم الشان اسلام بر حفظ درختان تاکید میکرد که قطع نشوند. اسلام حتی به درختان و محیط زیست اهمیت می دهد و حقوقی برای آن ها قائل است. انسان نمی تواند به بهانه جنگ، دفاع، پیشرفت دانش و تکنولوژی هر جوری که بخواهد با هستی رفتار کند.
وی نقش مجتهدان برای استخراج احکام و فتواهای اسلامی مطابق با ضوابط شرعی را سنگین توصیف کرد و تصریح کرد: فقهای قم، نجف، الازهر، حقوقدانان، اندیشمندان اسلام و بشریت و کسانی که در راه صلح قدم بر می دارند باید از همه ظرفیتهای اسلامی برای تکمیل قوانین و اساسنامههای بین المللی استفاده کنند./994/پ202/ج