۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۴۶۵۴۶۳
معاون حقوقی امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از ابزارهای فرهنگی برای ترویج سنت حسنه وقف

معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وقف منافع ماندگاری برای محرومان است، گفت: امروز باید از همه ظرفیت های فرهنگی و رسانه ای در جهت تبیین فرهنگ وقف استفاده شود.
نوش آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حسین نوش آبادی، معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در همایش یاوران وقف که در تالار بهمن دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه برگزار شد، ابراز داشت: همایش یاوران وقف حرکت فرهنگی برای تبیین فرهنگ وقف و عمل به نیت واقف و توسعه موقوفات است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همایش یاوران وقف منجر به مشارکت بیشتر مردم و ورود بیشتر به این عرصه است که برای کشور و نظام بسیار حیاتی است.

وی نقش مردم کرمانشاه را در احیای ارزش های دینی خطیر دانست و مطرح کرد: مردم کرمانشاه به مسأله وقف اهمیت و توجه ویژه ای دارند و در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز نقش ارزنده ای داشتند و چهره ای زیبا در اربعین حسینی از خود به نمایش گذاشتند که این مسأله گویای تعمیق فعالیت های فرهنگی و اعتقادی و نشانه دینداری و ولایتمداری مردم این منطقه است.

این مسؤول اظهار داشت: ابعاد، آثار و پیامدهای وقف بر هیچ کس پوشیده نیست، وقف تنها عمل اقتصادی و مالی نیست گرچه انجام این مستحب الهی سبب پرکردن شکاف اقتصادی و رفع محرومیت ها و رفع چالش های اقتصادی می شود اما تنها عمل اقتصادی نیست و یک عمل تربیتی، دینی، فرهنگی و اعتقادی است.

نوش آبادی بیان داشت: انسان هنگامی که بخشی از اموال خود را وقف می کند و منافعش را برای دیگران جایز می دارد قدم در مسیر جهاد قرار می دهد که این کار بزرگی است.

وی گفت: در قرآن کریم آیات متعددی در مورد قرض الحسنه و انفاق آمده و تنها  کسانی موفق می شوند که خمیرمایه اعتقادی قوی تری داشته باشند، این دسته از افراد با مال خود جهاد می کنند.

این مسؤول با استناد به آیات قرآن کریم، تصریح کرد: خدا انسان را به تجارت سودآور که مایه نجات است دعوت می کند و آن جهاد در راه خدا با مال و جان است که سبب نجات انسان از آتش دوزخ خواهد شد.

معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: انسان با گذشتن از مالش خود را تربیت کرده و اخلاق انسانی خود را شکوفا خواهد کرد و برای خود پاداش الهی را به ارمغان می آورد و  قطعا اجر کریمی در این راه نهفته است.

نوش آبادی ادامه داد: وقف باید در جامعه به عنوان فرهنگ تلقی شود و از ابزارهای فرهنگی برای ترویج سنت وقف استفاده شود، وقف آثار فرهنگی والایی در جامعه به جای خواهد گذاشت، زیرا انسان با وقف اموالش خود را پاک و مطهر خواهد کرد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: وقف منافع ماندگاری برای محرومان است، حبس در وقف منافعش برای جامعه رها شده و محرومان از این سنت بهره مند خواهند شد، در طول تاریخ هر جا فعالیت هایی که وقف همراه بوده آثارش ماندگارتر بوده است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز باید از همه ظرفیت های فرهنگی و رسانه ای در جهت تبیین فرهنگ وقف استفاده شود، رابطه وقف با رسانه دوسویه و متقابل است و رسانه ها می توانتد در جهت باور این فرهنگ و توسعه اش به مردم، کمک کنند.

نوش آبادی تصریح کرد: بخشی از موقوفات باید مربوط به توسعه رسانه شود و دایره موقوفات باید در جامعه گسترش یابد، در این صورت رسانه نیز از برکات وقف بهره مند خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به فرارسیدن شهادت امام حسن عسکری(ع)، گفت: هر کس برادر خود را پنهانی موعظه کند به او زینت می دهد و هر کس برادرش را آشکارا و بی پرده نصیحت کند ارزش او را می کاهد، نباید بسیاری از عیوب و زشتی ها در جامعه علنی شود، از این رو باید معروفات در جامعه تبلیغ شود.

شایان ذکر است، در پایان این مراسم از خبرنگار خبرگزاری رسا نیز تجلیل شد./857/202/ب2

ارسال نظرات