۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۴۶۵۱۲۶

نگاه روزنامه الرای الیوم به شکست تلاش امارات برای میانجیگری بین قاهره و ریاض

رییس جمهوری مصر پیش از رسیدن شاه سعودی به ابوظبی، امارات را ترک کرد. این اقدام از عمق اختلاف بین قاهره و ریاض حکایت دارد که در نتیجه مواضع دو کشور در مورد برخی از مسائل منطقه به وجود آمده است.
امارات


به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقه ای 'الرأی الیوم' چاپ لندن روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه نوشت: تمامی تمهیدات لازم برای دیدار السیسی و سلمان در ابوظبی فراهم شده بود و روزنامه دولتی سعودی 'عکاظ' نیز از احتمال دیدار سران مصر و عربستان در امارات سخن به میان آورده بود.

عکاظ از رسیدن شاه عربستان به امارات در روز شنبه همزمان با سفر السیسی به ابوظبی خبر داده بود.

به نوشته ایرنا، سران دو کشور برای شرکت در مراسم جشن چهل و پنجمین سال اتحاد امارات و تبریک به همین مناسبت به ابوظبی سفر کرده بودند.

الرای الیوم نوشت: السیسی اعلام کرده بود که سفرش به امارات دو روز به طول خواهد انجامید، اما پس از آن تصمیم گرفت تا سفرش را به سه روز تمدید کند و همین امر احتمال تشکیل نشست سران مصر و عربستان با حضور 'شیخ محمد بن زاید آل نهیان' ولیعهد ابوظبی را افزایش داد.

بر پایه این گزارش، تحلیل ها نیز این احتمالات فراتر رفت و برخی از رسانه های گروهی جهان عرب با روزنامه سعودی عکاظ هم رأی و هم نظر شدند و خاطرنشان کردند که سفر ملک سلمان فقط به امارات محدود نمی شود، بلکه پس از آن شاه سعودی به قطر و سپس به بحرین برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس سفر خواهد کرد و پس از آن، سفر رسمی سه روزه ای به کویت خواهد داشت.

به نوشته رأی الیوم، احتمالات به این سمت سنگینی می کرد که موضوع تنها به تسویه اختلافات میان مصر و عربستان منحصر نمی شود، بلکه تسویه اختلافات میان سایر کشورهای عرب را نیز در برخواهد گرفت که قطر یکی از بازیگران اصلی آن است، اما روند تحولات در ابوظبی فرآیند تمهیدات اتخاذ شده از سوی امارات ظرف چند هفته گذشته برای نزدیک سازی روابط قاهره و ریاض را تغییر داد و به روند امور جهت دیگری بخشید که با موارد توافق تناقض و تضاد داشت.

به گفته منابع نزدیک به مراکز تلاشگر برای بهبود روابط مصر و عربستان، ابوظبی جمعه شب شاهد دیدار غیرعلنی میان عبدالفتاح السیسی و شاهزاده 'خالد الفیصل' مشاور شاه عربستان و شیخ محمد بن زاید آل نهیان بود. در این دیدار به عنوان گزینه جایگزین نشست سه جانبه سران امارات و عربستان و مصر، راه های نزدیک سازی دیدگاه ها میان دو کشور به منظور دستیابی به پایه های مشترک جهت رسیدن به توافق میان ریاض و قاهره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منابع مزبور خاطرنشان کردند: مشورت هایی جهت برگزاری دیدار میان 'سامح شکری' وزیر خارجه مصر و 'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان ظرف 10 روز آینده جریان یافت تا بر اساس آن السیسی در آینده نزدیک از عربستان دیدن کرده و طی آن با شاه سعودی و چه بسا سایر رهبران عربستان دیدار و گفت و گو کند./982/ب103/د

ارسال نظرات