۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۶۱۰۷۲
حجت‌الاسلام دریابیگی:

رسانه‌ها محملی برای توسعه پیام زیارت اربعین باشند

عضو هیات علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر آن چیزی که با ظرافت‌های خاص هنری و تبلیغی موجب نشر گسترده، زیبا و درست پیام زیارت اربعین شود، باید توسعه یابد و هر آن چیزی که موجب تقلیل عظمت قدسی مراسم اربعین به یک کارناوال می‌شود باید از آن‌ها جلوگیری و پرهیز کرد.
پیاده روی اربعین

حجت‌الاسلام محسن دریابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه «زیارت» در سایر ادیان تعریف خاص خود را دارد، اظهار داشت: ممکن است در آیین همه فرق و ادیان برای مسأله زیارت یک جایگاهی برای آن تعریف شده باشد، ولی هیچ مذهبی از جهت کمّی و کیفی زیارت شیعه را دارا نیست.

وی ادامه داد: از جهت کمّی شیعه مزارهای زیادی به خود اختصاص داده و میزان زائری که در این مکان‌ها حاضر می‌شوند برای غربی‌ها مایه تعجب است. به طور نمونه حضور بیشمار و روزانه زائران ایرانی و خارجی در مشهد مقدس همین گونه است. در حالی که وقتی بیشتر در این باره دقت می‌کنیم این سوال پیش می‌آید که چند مکان زیارتی و یا باستانی در جهان وجود دارد که به این میزان زائر عاشق و دلداده به آنجا وارد شوند؟

حجت‌الاسلام دریابیگی با بیان اینکه غربی‌ها به دنبال کشف این رابطه‌ عاشقانه بین زائران و امام معصوم(ع) هستند، تصریح کرد: غربی‌ها وقتی به عنوان یک گردشگر وارد ایران می‌شوند، یکی از مسائل مورد اشاره در سفرنامه‌هایشان همین است و برای آن‌ها مایه‌ تعجب است که چگونه ممکن است در طول روز یک زائر چندین بار به حرم وارد شود و مجدداً فردا هم به نیت زیارت بیاید و در طول سال نیز آرزو داشته باشد که مکرر در اینجا حضور یابد و اعمال عبادی انجام دهد.

عضو هیات علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: غربی‌ها کم کم متوجه این مسأله شده‌اند که این نوع زیارت مثل دیدن یک توریست از یک مکان نیست و کأنّ زائر با مزور ارتباط باطنی ایجاد می‌کند و در برگشت از آنجا حامل برخی ویژگی‌های خاص روحی، اخلاقی و اعتقادی می‌شود؛ در حالی که قبل از آمدن به این مکان روحیاتش به گونه دیگری بود و الان تکامل یافته است.

وی افزود: در حالت عادی این مسائل برای یک غربی جذابیت خاص و عجیبی دارد، چه برسد به واقعه عظیمی مثل پیاده روی عظیم زیارت اربعین که سیل خروشان امت اسلام در این مراسم و حضور میلیونی مردم در کنار مزار امام حسین(علیه‌السلام) را شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام دریابیگی با اشاره به فعالیت‌های تبیینی مبلغان در پیاده روی اربعین، اظهار داشت: به نظر می‌آید کاری که در این زمینه باید صورت بگیرد، این است که آن زیبایی و عظمت مراسم اربعین نیز برای یک شهروند غربی هم قابل مشاهده و درک باشد. از این رو باید با زبان محبت و فطرت فلسفه زیارت اربعین به آن‌ها تبیین شود.

وی افزود: به لحاظ کمی هر روز به تعداد افراد در پیاده روی زیارت اربعین افزوده می‌شود ولی مهم‌ترین کار اقدامی است که به واسطه آن و به کمک زبان فطرت، فلسفه قیام عاشورا و تصویر زیبای اربعین برای مردم تبیین شده و اهداف والای آن در اذهان ماندگار شود.

برگزیده نخستین جشنواره پژوهشی علامه شعرانی ادامه داد: به عبارت دیگر باید طوری فلسفه نهضت عاشورا تبیین و تبلیغ شود که وقتی یک شهروند غربی با صحنه باعظمت پیاده روی اربعین مواجه می‌شود، در نگاه و تحلیل خود آن را به یک کارناوال رایج در کشورهای غربی تقلیل ندهد، بلکه نشانه‌هایی را در این پیاده روی ببیند که به او این مطلب را بفهماند که آمدنِ زائر در این مسیر برای یک بازیابی معنوی، و حیات مجدد است.

وی با بیان اینکه نوع عملکرد زائران در این مسیر حائز اهمیت است، یادآور شد: این عزیزان باید به گونه‌ای حس عزا و ماتم داشته باشند که نشان بدهند برای زیارت امام عظیم‌الشأنی آمده‌اند که حامل یک پیام بسیار مهم برای کل بشریت بود.

حجت‌الاسلام دریابیگی افزود: در زیارت اربعین هدف قیام سیدالشهدا(ع) به خوبی بیان و تشریح شده است و شاید یکی از حکمت‌های این میزان توجه به زیارت اربعین، منتشر شدن پیام و اهداف نهضت عاشورا در سطح جهان باشد. همانگونه که پیامبر(ص) بر انتشار و اعلام همگانی پیام واقعه‌ی غدیر‌خم تاکید داشتند.

عضو هیات علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند محملی برای توسعه پیام زیارت اربعین باشند، تصریح کرد: هر آن چیزی که با ظرافت‌های خاص هنری و تبلیغی؛ موجب نشر گسترده، زیبا و درست این پیام شود، باید توسعه یابد. و هر آن چیزی که موجب تقلیل عظمت قدسی مراسم اربعین به یک کارناوال می‌شود باید از آن‌ها جلوگیری و پرهیز کرد.

وی تاکید کرد: نظام اخلاقیِ فتوت و مروت، و اینکه انسان جوانمردانه زندگی کند و تحت سلطه هیچ طاغوتی قرار نگیرد و زندگی ابدی‌اش را به مطامع زودگذر دنیوی آلوده نکند؛ همگی این‌ها یک پیام جهان شمول است و به قشر و مذهب خاصی تعلق ندارد.

حجت‌الاسلام دریابیگی با بیان اینکه برای نشر این پیام‌ها در طول مراسم پیاده روی اربعین فعالیت‌های مختلفی را می‌توان انجام داد، اظهار داشت: مثلاً در تابلو‌های بزرگ تبلیغاتی می‌توان همین پیام‌ها و سخنان امام حسین(ع) که جهان شمول و فراگیر هستند را به صورت بنرهایی در مسیرهای منتهی به کربلا نصب کنند.

وی ادامه داد: همچنین با طراحی لباس‌ها و یونیفرم‌هایی، می‌توان پیام‌ها و سخنان سیدالشهدا(ع) را به زبان‌های مختلف پشت آن‌ها نوشت. و این‌ها مجموعه کارهای فرهنگی و تبلیغاتی است که به نظرم اثرگزاری خوبی در تبیین و گسترش نهضت عاشورا در بین آحاد مردم و دیگر ادیان شرکت کننده خواهد داشت. کما اینکه از این نوع اقدامات تبلیغی در جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس اجرایی شد.

وی در پایان افزود: بنده معتقدم این قبیل اقدامات روشنگرایانه در مراسم اربعین، تفکر ناب اسلام ناب محمدی(ص) را برای کل بشریت معرفی می‌کند و می‌تواند خط بطلانی بر تفکرات نادرست تکفیری‌های داعشی باشد و ثابت کند که این‌ها هیچ نسبتی با اسلام ندارند./301/9592/ب1

ارسال نظرات