۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۷۲۸
معاون حوزه علمیه مازندران:

پيام نهضت عاشورا از مهم ترین اركان انقلاب اسلامي است

معاون حوزه علمیه مازندران، پيام نهضت عاشورا را از اركان انقلاب اسلامي برشمرد و گفت: مهم ترين پيام عاشورا ظلم‌ستيزي بود و همين پيام، انقلاب اسلامي را ايجاد كرد و به همين دليل امام خميني(ره) هميشه به اهميت ماه‌هاي محرم و صفر اشاره داشتند.
نهضت عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، استاد حوزه علمیه مازندران امشب در مراسمی که به مناسبت دهه دوم محرم در ساری برگزار شد، گفت: تبلور اسلام در نهضت حسيني مرهون تربيت صحيح حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) در مكتب فاطمه زهرا (س) به عنوان مادي نمونه در تاريخ اسلام است.

وي با بيان اين که حضرت زينب(ع) در جايي که نياز به عاطفه و احساس بود، عاطفه و احساس داشتند و در جايي که بايد عقل و تدبير مي‌شد، از درايت و تدبير فوق‌العاده‌اي برخوردار بودند، افزود: در زمان امام حسين(ع) هم اگر مسأله‌اي پرسيده مي‌شد، حضرت سيدالشهدا(ع) مطلب را به حضرت زينب(س) ارجاع مي‌دادند.

حجت الاسلام زارع با بيان اين که حضرت زينب بهترين الگو براي همه مقاطع زماني تاريخ، شخصيت‌ها و جوامع است تاکيد کرد: زنان و دختران ما بايد با الگو قرار دادن آن بزرگوار در مسير الهي و عرفاني حضرت حركت كرده و سعي كنند تا خود را تا حد امكان به شخصيت حضرت زينب(س) نزديك‌تر سازند.

استاد حوزه علمیه مازندران، ايدئولوژي انقلاب اسلامي را برگرفته از تفكر شيعي دانست و تصريح كرد: ايدئولوژي انقلاب اسلامي بر دو بال عاشورا و مهدویت استوار بوده است كه زير بناي اعتقاد تشيع را تشكيل داده‌اند.

وی با بيان اين كه مسأله ظلم‌ستيزي و آزادگي در فرهنگ تشيع امري حياتي است، يادآور شد: امام حسين(ع) به دلیل مبارزه با ظلم قيام كردند و اين مهم را مي‌توان از پيام ها و شعارهاي نهضت امام حسين(ع) همچون «هيهات منا الذله» دريافت.

حجت الاسلام زارع پيام نهضت عاشورا را از اركان انقلاب اسلامي برشمرد و خاطرنشان كرد: مهم ترين پيام عاشورا ظلم‌ستيزي بود و همين پيام، انقلاب اسلامي را ايجاد كرد و به همين دليل امام خميني(ره) هميشه به اهميت ماه‌هاي محرم و صفر اشاره داشتند.

استاد حوزه علمیه مازندران بيان داشت: حادثه عاشورا يکي از حوادث مهمي است که بدون ترديد اثرگذار بر کل بشريت بوده است و با يک مطالعه ابتدايي نيز مي‌توان به آن دست يافت.

وی با بيان اين که عاشورا بابي براي تقرب کل عالم است و حادثه‌اي است که اعظم آن براي خاتم الانبياء است، اظهار داشت: روش پژوهش در عاشورا بايد روشي صحيح و همراه با فقاهت باشد.

حجت الاسلام زارع با بيان اين که دانشگاه و مکتب حسيني هيچ گاه تعطيل نخواهد شد گفت: اين دانشگاه در طول تاريخ باز خواهد ماند و همواره آماده تربيت دانشجو است.

وي نهضت حسيني را يک دانشگاه بين المللي خواند و افزود: در طول تاريخ تلاش هاي بسياري براي بستن اين دانشگاه صورت گرفته است، اما اين دانشگاه پس از هزارو 400 سال همچنان استوار و پايدار باقي مانده است.

معاون حوزه علمیه مازندران، رهبري صالح و برجستگي حريت و حفظ کرامت بشري را از ديگر ويژگي هاي نهضت حسيني عنوان کرد و بیان کرد: در حالي‌که بني‌اميه سعي مي‌کرد ظاهري از اسلام را زنده کند و جامعه را به سمت يک سقوط اخلاقي سوق دهد، امام حسين(ع) با نهضت تاريخي خود سبب شد فضاي سالم تربيتي شکل بگيرد.

حجت الاسلام زارع با اشاره به اين که مخالفان با نهضت و مکتب حسيني به زباله دان تاريخ سپرده شده اند، تصريح کرد: امروز مکتب و نهضت حسيني عامل بسياري از خيزش هاي مردمي در دنيا و کشورهاي اسلامي است.

وی همچنین به تلاش دشمن براي خدشه دار کردن نهضت حسيني اشاره کرد و بيان داشت: نهضت عاشورا امروز از هر زمان ديگري در ميان ملت هاي دنيا نقش آفريني مي کند.

استاد حوزه علمیه مازندران، انقلاب اسلامي ايران را نشأت گرفته از نهضت حسيني دانست و خاطر نشان کرد: نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران با بهره گيري از نهضت و فرهنگ عاشورايي توانسته است نام عاشورا و نهضت حسيني را در دنيا طنين انداز کند.

وي خون امام حسين(ع) و ياران و خاندانش را عامل استحکام حاكميت نبوي عنوان کرد و افزود: محبت و معرفت دو رکن مهم شيعه است که مورد توجه خاص اهل بيت نيز قرار داشته است.

حجت الاسلام زارع با بيان حديثي از امام حسين(ع) گفت: ملت هايي در غيبت امام زمان از دين خارج مي شوند و گروهي مورد آزار و اذيت قرار مي گيرند اما کسي که بر اين آزارها صبر کند مانند مجاهدي است که در کنار رسول خدا جهاد مي کند.

استاد حوزه علمیه مازندران بر ضرورت تبیین اهداف و پیام‌های قیام عاشورا‌ در جامعه از سوی روحانیان یادآور شد: نباید از بصیرت‌بخشی به مردم غفلت کرد و مبلغان باید مفاهیم نهضت عاشورا را به مردم برسانند.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که نهضت حسینی و واقعه عظیم عاشورا مملو از درس و عبرت های بصیرت بخش است، افزود: مبلغان دینی و روحانیان نیز باید در ماه محرم با تبیین صحیح نهضت حسینی سبب تقویت بصیرت در جامعه شوند.

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که درک مناسب پیام عاشورا راه صحیح را به ما نشان خواهد داد، خاطرنشان کرد: توسل به امام حسین(ع) می تواند عامل سعادت انسان در دنیا و آخرت شود.

وی با بیان این که نهضت عظیم امام حسین(ع) تاریخ بشریت را دگرگون کرده است، خاطرنشان کرد: مکتب عاشورا، مکتب جامع و سرشار از اهداف بلند و فرا زمانی است و نباید آن را نهضتی گذرا و موقتی دانست.

حجت الاسلام زارع به تلاش دشمنان برای ترویج خرافه و بدعت در عزاداری های ماه محرم اشاره کرد و گفت: اصل آیین عزاداری امام حسین(ع) باید با تلاش مبلغان دینی از تحریف  و بدعت های نوبنیاد مصون باقی بماند. 

استاد حوزه علمیه مازندران، عزاداری ماه محرم را یک سرمایه بزرگ برای جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امت اسلامی به ویژه شیعیان باید تلاش کنند تا از نفوذ افکار انحرافی دشمنان در این سرمایه بزرگ دینی جلوگیری شود./202/950/ب1

ارسال نظرات