۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۴۵۴۵۱۴
استاد حوزه علمیه:

عاشورا صحنه عبودیت امام حسین و یارانشان بود

حجت الاسلام دسترنج گفت: عبودیت به معنای تسلیم محض خدا و رسول بودن است و توأم با آزمایش و ابتلاء است از این رو نتیجه آن رحمانیت الهی است به همین جهت عاشورا صحنه عبودیت امام و یارانشان است.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی دسترنج مدرس حوزه علمیه کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام مهدی دسترنج مدرس حوزه علمیه کرمان ظهر امروز در حوزه حضرت زینب (س) کرمان در رابطه با لزوم درک مفهوم عبودیت عنوان داشت: هرگاه سخن از عبودیت به میان می آید انجام اعمال عبادی در ذهن ها نقش می بندد در حالی که میان عبادت و عبودیت فرق بسیاری است چه بسا افرادی که عابد هستند اما عبد نیستند مانند ابلیس که به فرموده امیرمومنان (ع)؛ 6000 هزار سال عبادت کرد اما عبد نبود.

وی بیان داشت: ما هر چه تلاش کنیم تعداد عبادتمان به 6000 سال عبادت ابلیس نمی رسد اما همین ابلیس تنها عابد بود و هرگز به مرحله عبودیت نرسید چرا که عبودیت همراه با تسلیم محض است.

حجت الاسلام دسترنج تاکید کرد: ما باید به مقامی دست یابیم که روحیه تعبد در مقابل خالق را داشته باشیم و هرگز نپرسیم چرا باید چنین عمل کنیم و یا اینکه ما فکر می کنیم که فلان کار بهتر است زیرا در روایتی از امام حسین (ع) می بینیم؛ هیچ مرد و زن مومن حق ندارد در برابر امر خدا و رسولش اظهار نظر کند.

وی خاطر نشان کرد: شیطان با وجود 6000 سال عبادت تنها با یک سرکشی و عصیان؛ رجیم درگاه الهی شد زیرا بنده خدا نبود بلکه خواست خود را به امر الهی ترجیح داد از این رو باید درس بگیریم و آگاه باشیم که حتی اگر امر الهی برخلاف میلمان باشد باید بپذیریم تا عبد باشیم زیرا عبودیت منهای تسلیم در برابر خدا ممکن نیست.

مدرس حوزه علمیه کرمان ابراز داشت: امام باقر (ع) شخصی که عبادت کند اما نسبت به امر خدا اعتراض کند را مشرک خواندند؛ پس مشخص است که دینداری تنها اجرای اعمال عبادی نیست بلکه دیندار کسی است که عبد باشد و عبد مقامی است که بی چون و چرا امر خدا و رسولش را می پذیریم.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: شخصی از امام حسین (ع) سوال کرد نظر شما در رابطه با این سخن ابوذر چیست که گفت: فقر را بیشتر از ثروت و مریضی را بیش از سلامت دوست دارم؛ آن حضرت فرمودند: خدا ابوذر را رحمت کند (و این به معنای آن است که من نظر ابوذر را قبول ندارم) سپس فرمودند: کسی که اعتماد بر حسن انتخاب خدا دارد و به او ایمان دارد غیر خواست خدا سخن نمی گوید.

وی در پایان تشریح کرد: عبودیت به معنای تسلیم محض خدا و رسول بودن است و توأم با آزمایش و ابتلاء است از این رو نتیجه آن رحمانیت الهی است به همین جهت عاشورا صحنه عبودیت امام و یارانشان است زیرا برخی به امام گفتند به کربلا نرو ایشان در پاسخ فرمودند: خداوند اراده کرده من را کشته ببیند و باز گفتند: پس اهل بیتتان را با خود نبرید؛ امام فرمودند: خدا می خواهد اهل بیتم را اسیر ببیند زیرا با کشته شدن من دین خدا حفظ می شود و با اسارت اهل بیتم پیام قیام به گوش همگان می رسد./202/9703/ب1

ارسال نظرات