۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۴۵۴۴۵۷
آيت الله حسيني بوشهري:

عاشورا سمبل نبرد هميشه تاريخ است

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: درست است كه عاشورا در يك مقطع زماني آن هم در روز دهم محرم و در يك نقطه مكاني بنام كربلا اتفاق افتاده است، اما عاشورا سمبل نبرد هميشه تاريخ است كه بين دو جبهه است كه در يك سوي آن جبهه حق و در سوي ديگر آن جبهه باطل قرار دارد.
آيت الله سيد هاشم حسسيني بوشهري آيت الله سيد هاشم حسسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري شنبه شب در مراسم عزاداري هيأت حسيني نخل «صدره و سرفره» كاشان، گفت: اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد، در جامعه گاهي شرايطي پيش مي آيد كه بين دادن مال يا دادن جان اگر مال بدهي جان مي ماند اما گاهي شرايطي پيش مي آيد كه ندادن جان است و از دست دادن دين است، از اين رو فدايي دين شويد نه اينكه دين را فدايي خود قرار دهيد.

وي افزود: از كمي ياران نترسيد، از كمي نفرات در مسير حق نترسيد، عاشورا به ما ياد داد انسانها در آزمايش ها و امتحانات بايد مراقب باشند مردود نشوند، عاشورا به ما آموخت موقعي كه پاي زندگي و دين مطرح است، جان در مقابل حفظ دين بايد فدا شود.

امام جمعه قم با اشاره به اينكه دونگاه و دو ديدگاه در رابطه با عاشورا وجود دارد، افزود: يك ديدگاه معتقد است عاشورا رويدادي بوده كه در يك مقطع زماني خاص و يك مكان خاص بين دو دسته و دو جمعيت اتفاق افتاده است، مانند خيلي از پديده ها  و حوادث تاريخ كه در يك مقطه حادثه اي رخ داده و به عنوان تاريخ نقل مي ‌كنند.

وي با بيان اينكه اين نگاه يك نگاه ژرف نيست و دقيق عالمانه و محققانه نيست، ادامه داد: اگر كسي عاشورا و حسين بن علي و عاشورائيان را بشناسد چنين قضاوتي درباره عاشورا نمي‌كند.

عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: درست است كه عاشورا در يك مقطع زماني آن هم در روز دهم محرم اتفاق افتاده و در يك نقطه مكاني بنام كربلا اتفاق افتاده است، اما عاشورا سمبل نبرد هميشه تاريخ است.

آيت الله حسيني بوشهري، گفت: عاشورا سمبل نبرد هميشه تاريخ است كه بين دو جبهه است كه در يك سوي آن جبهه حق و در سوي ديگر آن جبهه باطل قرار دارد.

وي افزود: امام حسين(ع) تنها نيست، بلكه امام حسين(ع) يك جريان است و بعد از حسين بن علي اين جريان در بستر تاريخ مانند يك رودخانه موّاج ادامه دارد، همانگونه كه يزيد نيز يك حركت در طول تاريخ است كه از شيطان و فرعون و مجموعه هاي اين شكلي گرفته تا رسيده به يزيد و از يزيد نيز اين حركت و جريان همچنان خودنمايي مي ‌كند.

به گفته وي، هركدام از اين  دو جريان جبهه حق و جبهه باطل شاخص ها و معيارها و نشانه هايي دارند كه اين شاخصه ها تنها متعلق به زمان امام حسين(ع) نيست بلكه سالهاي متمادي بعد از آن نيز در جامعه آن را مشاهده مي كنيد.

آيت الله حسيني بوشهري ادامه داد: كار براي رضاي خدا در زمان حاضر نيز در راستاي استمرار حركت عاشورائيان است و شعار هيات من الذله در زمان ما نيز وجود دارد و استمرار حركت عاشورائيان است، مبارزه براي نجات انسان در زمان ما نيز وجود دارد و در امتداد حركت عاشورائيان است كما اينكه دنياخواهي و دنيا پرستي، ثروت براي قدرت و قدرت براي حاكميت و حاكميت براي خودكامگي اگر در عصر يزيد و قبل از يزيد وجود داشته، قطعا امروز نيز عده اي ثروت را براي قدرت مي خواهند و قدرت را براي حاكميت و حاكميت را براي خودكامگي و زورگويي به جامعه مي خواهند.

عاشورا يك جريان در حركت تاريخ است

وي با بيان اينكه عاشورا يك جريان در حركت تاريخ است، با طرح اين سؤال كه شعاع پيام عاشورا تا كجاست، گفت: پيام عاشورا پيامي دلنشين براي همه جهانيان است و شعاع آن براي همه جهانيان  و بي نهايت است.

نماينده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری گفت: قيام امام حسين(ع) به عنوان يك چراغ پرفروغ بر سر راه بشريت است و بشريت تشنه محبت، از نهضت و حماسه عاشورا و عبرتهاي عاشورا مي تواند بهره بگيرد و استفاده كند.

آيت الله حسيني بوشهري گفت: اگر امام حسين(ع) و قيام ایشان و عاشورا و ايثار و فداكاري حسين بن علي و عاشوراي حسين نبود امروز نامي از اسلام و دين و پيامبر نبود.

 

وي افزود: عاشورا با همه اركان زندگي ما رابطه دارد و كسي نمي تواند مجلس عزاداري امام حسين(ع) را برقرار كند اما با شهدا و دوران دفاع مقدس رابطه نداشته باشد و با دشمناني كه در مقابل ما ايستاده اند كاري نداشته باشد.

نماينده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری افزود: عاشورا به ما آموخت كه در صحنه هاي مختلف اجتماعي نبايد از كمي نفرات ترسيد، از اين رو اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد به دليل كمي نفرات در راه و مسير حركت وحشت نكنيد و صحنه را به نفع حريف رها نكنيد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره رابطه عاشورا و زندگي ما، گفت: عاشورا بين مدعيان و طرفداران امام حسين(ع) و مدعيان دروغين و مدعيان حقيقي و واقعي مرزبندي كرد كه كداميك حقيقت و كداميك دروغ مي گويند.

آيت الله حسيني بوشهري با تأكيد بر اينكه عاشورا يك صحنه آزمايش بود، بیان كرد: اين آزمايش در اين دوره و در دفاع مقدس و دوره هاي مختلف زندگي وجود دارد و  صحنه هايي رخ مي دهد كه ما با آن آزمايش مي شويم./1307/202/ب2

ارسال نظرات