۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۴۵۴۴۰۶
استاد حوزه علمیه پاکستان در گفت‌وگو با رسا:

تکفیری‌ها عزاداری را تهدیدی برای امنیت ملی القا می‌کنند/ ردپای سعودی‌ها در کشتار شیعیان پاکستان

یکی از علمای پاکستانی گفت: شیعیان پاکستان به هیچ وجه ممنوعیت یا محدودیت برنامه‌های عزاداری را تحمل نخواهند کرد.
حجت الاسلام سید میثم ھمدانی شیعیان پاکستان

حجت الاسلام سید میثم ھمدانی استاد برجسته حوزه علمیه پاکستان و فعال فرھنگی در کشور پاکستان در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به وضعیت شیعیان پاکستان در ماه محرم، گفت: امسال عزاداری امام حسین (ع) در شرایط سختی برگزار می‌شود و این امر در همه شهرها هم یکسان است. می‌توان تاکید کرد که شیعیان با دو مشکل مواجه هستند؛ اول فشارهایی که دولت وارد می‌کند و دوم تهدید گروه‌های تکفیری.
وی ممانعت دولت پاکستان از شرکت علما در شعائر حسینی را از جمله‌ کارشکنی‌های دولت توصیف و تصریح کرد: خیلی از خطبا و روحانیان پاکستانی از سفر به شهرهای مختلف منع شده اند و به نوعی ممنوع المنبر هستند. البته بیشتر این کارشکنی‌ها در ایالت پنجاب صورت می‌پذیرد و پلیس به شدت مراسم عزاداری را زیر نظر دارد.

محدودیت عزاداری نتیجه لابی سعودی‌ها
این عالم پاکستانی افزود: بدون شک این فشارها با توصیه سعودی‌ها صورت می‌پذیرد. نظر به اینکه نواز شریف و سعودی‌ها رابطه تنگاتنگی دارند در سال‌های اخیر اجحاف در حق شیعیان به مراتب بیشتر شده و همه این‌ها ناشی از لابی سعودی‌ها در پاکستان است.
حجت الاسلام همدانی خاطرنشان کرد: تروریست‌های تکفیری همچنان به کشتار شیعیان در شهرهای مختلف پاکستان از قبیل کویته، کراچی، تکسیلا و سایر مناطق ادامه می‌دهند و نیروهای امنیتی هیچ کاری نمی‌توانند بکنند. در روزهای اخیر شاهد بودیم که گروه‌های تکفیری برخلاف ادعای خود مبنی بر عدم آسیب رساندن به زنان پنج زن را به اتهام گرایش به تشیع از اتوبوس پایین آوردند و ترور کردند.

وی افزود: اکثر قریب به اتفاق روحانیان شیعه کشور و فعالان شیعه معتقدند برنامه ای که دولت علیه تروریست ھا وضع کرده بود اکنون به ویژه در ایالت پنجاب علیه شیعیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این عالم پاکستانی با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در شهر کویته گفت: لشگر جنگوی در این راستا بیانیه ای را منتشر کرد و مدعی شد که این اقدام در انتقام کشتار مردم حلب صورت می‌پذیرد. امری که نشانگر لابی پنهان و فرامنطقه ای در قضیه ترور شیعیان پاکستان است.

شیعیان به هیچ وجه محدودیت عزاداری را نمی‌پذیرند
وی در بخش دیگری از سخنان خود "هرگونه محدودیت عزاداری را از دید شیعیان غیرقابل پذیرش" خواند و گفت: شیعیان پاکستان هرگز این اجازه را به نیروهای امنیتی نمی‌دهند. در ایالت پنجاب نیروهای پلیس به مجالس عزاداری که از سوی سادات برگزار می‌شد متعرض و وارد حریم خانه شدند که با واکنش شدید مردم مواجه و مجبور به ترک خانه و رها کردن بانیان هیات شدند.
این فعال فرھنگی پاکستانی بیان داشت: بعضی ها می‌خواهند از این فضا سوء استفاده کرده و این مسائل را درگیری سنی و شیعه القا کنند که به هیچ وجه درست نیست و تنها وهابی‌ها با برگزاری این مراسم مخالف هستند. در پاکستان حتی برادران اهل سنت هم برای امام حسین مجلس عزا می‌گیرند. نذر دادن اهل سنت در عزای امام حسین (ع) یک حرکت متداول است. حتی علمای اهل سنت پاکستان هم بارها اعلام کرده اند که ما هیچ مشکلی با برگزاری مجالس عزای امام حسین نداریم و این مجالس را سرمایه خود می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک هدف از همه این اقدامات تلاش برای شکستن اراده شیعیان پاکستان و تضعیف عقاید آنها است. تکفیری‌ها به دنبال این هستند تا عزاداری امام حسین را تهدیدی برای امنیت ملی پاکستان القا کنند، حال اینکه خودشان بزرگ‌ترین تهدید برای این کشور هستند.

پروژه شیعه هراسی در بدنه دولت
این روحانی پاکستانی شیعه هراسی در بدنه دولت را از مهم‌ترین اهداف مزدواران عربستان توصیف و تصریح کرد: آنها می‌گویند اگر در روز عاشورا در همه شهرها عزاداری برپا شود و شیعیان بخواهند علیه دولت تظاهرات کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ هدف از این اظهارات فقط حساس کردن بدنه دولت نسبت به شیعیان است، چرا که با توجه به سیستم قوی امنیتی چنین اقدامی ابدا امکان پذیر نیست.
وی در خصوص برنامه شیعیان برای دفاع از خود در برابر حملات احتمالی تکفیری‌ها بیان داشت: شیعیان پاکستان هرگز تلاش نکرده اند که نیروهایی را تشکیل دهند تا به دفاع از خود بپردازند چون این مهم امکان پذیر نیست. هم شیعیان در شهرهای مختلف پراکنده هستند و هم اینکه جز دولت هیچ گروهی نمی‌تواند امنیت شهروندان را تامین کند.
حجت الاسلام ھمدانی در پایان تاکید کرد: شیعیان ھزاره در شھر کویته ۲۴ ساعت در محاصره زندگی می کنند. آنھا نمی توانند آزادانه در شھر حرکت بکنند، ھر زمانی که به منزل مراجعه می کنند باید از ایست و بازرسی ھای زیادی عبور کنند. در شھرھای دیگر کشورھم توده شیعیان و نخبگان در معرض خطر هستند و هرلحظه امکان روی دادن فاجعه ای وجود دارد./989/ب913/ک

گفت‌وگو: سید فیض رضوی

ارسال نظرات