۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۴۵۲۷۸۷
بعد از تصویب قانون پیگیری قضایی عربستان؛

شکایت اولین آمریکایی از عربستان سعودی به دلیل وقایع 11 سپتامبر

یک زن آمریکایی که همسرش در حملات 11 سپتامبر 2001 جان باخته بود، با اقامه دعوی علیه عربستان سعودی خواهان دریافت غرامت شده است.
حمله به برج‌های تجارت جهانی نیویورک در 11 سپتامبر 2001

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از آنکه کنگره آمریکا قانون پیگیری قضایی عربستان سعودی از سوی شهروندان آمریکایی را تصویب کرد، خانم استفانی راس دسیمون به عنوان اولین آمریکایی شکایت‌نامه خود را به دادگاهی در واشنگتن ارائه داد و مدعی شد حکومت ریاض به القاعده و اسامه بن لادن، سرکرده پیشین آن – که به زعم امریکا مسؤول حملات 11 سپتامبر هستند – کمک کرده است.

هفته گذشته مجلس نمایندگان امریکا با 348 رأی موافق در مقابل 77 رأی مخالف و مجلس سنای امریکا با 97 رأی موافق در مقابل 1 رأی مخالف، به طرح موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» یا جاستا - که به موجب آن خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر می‌توانند علیه حکومت ریاض اقامه دعوی کنند – رأی مثبت دادند.

این طرح در حالی به تصویب مجلس نمایندگان و سنای امریکا رسید که باراک اوباما، رییس‌جمهور این کشور، آن را وتو کرده بود.

گفته می‌شود 15 نفر از عوامل حملات 11 سپتامبر، از اتباع عربستان بوده‌اند؛ شواهد موجود نیز حاکی از آن است که این افراد با مقام‌های بلندپایه سعودی در ارتباط بودند.

دسیمون در زمان مرگ همسر خود، پاتریک دان - که از فرماندهان نیروی دریایی امریکا بود – باردار بود؛ او همچنین از طرف فرزندش از عربستان شکایت کرده است.

این شهروند امریکایی به دلیل مرگ همسر خود و تحمیل فشارهای روحی از عربستان شکایت کرده است اما میزان غرامتی که او می‌خواهد هنوز مشخص نیست.

با تصویب شدن قانون جاستا مصونیت قضایی کشورهای خارجی در دادگاه‌های امریکایی عملاً پایان یافته است.

اوباما چهارشنبه بعد از باطل شدن وتوی خود گفت که رأی مثبت کنگره امریکا به تصویب جاستا یک «اشتباه» و نشأت گرفته از فضای سیاسی کشور بوده است.

رییس‌جمهور امریکا همچنین افزود که کنگره با ابطال وتوی او «رویه‌ای خطرناک» را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد که «شماری از هم‌پیمانان و شرکای ما» درخصوص این طرح به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش پرس تی وی، اتحادیه اروپا پیشتر اوباما را به وتوی این طرح فراخوانده و هشدار داده بود این مصوبه «روابط دوجانبه میان کشورها» را دچار مشکل می‌کند.

حکومت عربستان سعودی هر گونه ارتباط با حملات 11 سپتامبر را – که حدود سه هزار کشته برجای گذاشت و بالغ بر 10 میلیارد دلار به امریکا خسارت زد – رد کرده است.

ریاض همچنین تهدید کرده بود اگر این قانون در امریکا تصویب شود دارایی‌های خود را در ایالات متحده که ارزش آن 750 میلیارد دلار است، نقد خواهد کرد.

مقام‌های سعودی روز پنجشنبه گذشته بار دیگر تهدیدات خود را تکرار کرده و افزودند رأی مثبت کنگره امریکا به قانون جاستا «تبعات فجیع و خطرناکی» به همراه دارد./847/ب102/د

ارسال نظرات