۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۵۰۴۰۵
واشنگتن پست:

سنگینی بار اسلام‌هراسی به دوش بانوان محجبه است

«رعنا المیر»، معاون اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا و سخنران مسائل مربوط به اسلام‌هراسی، آزادی بیان و تقابل جنسیتی، دینی و نژادی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست آمریکا از بار سنگین اسلام‌هراسی بر دوش زنان مسلمان نوشت.
اسلام‌هراسی

به گزارش خبرگزاری رسا، هفته گذشته زن مسلمانی مشغول تماشای ویترین مغازه‌ای در شهر «منهتن» نیویورک بود که مردی با فندک لباس او را آتش زد.

این زن ۳۵ ساله مسلمان که پلیس نیویورک نامش را فاش نکرده، آسیب جسمی ندید اما پلیس در حال پیگیری این حادثه به دلیل ارتکاب جرم ناشی از نفرت دینی و نژادی است.

معمولاً همه زنان آمریکایی داستان ناخوشایندی در مورد مشکلات زن بودن در جامعه از مزاحمت‌های بیگانگان تا حمله‌های فیزیکی دارند اما برای زنان مسلمان این حملات به سطح بالاتر و زشتی رسیده است.

همزمان با افزایش پیشنهادها برای سیاست‌گذاری‌های ضداسلامی (از جمله پیشنهاد منع ورود مسلمانان به آمریکا از سوی دونالد ترامپ)، سال ۲۰۱۵ بالاترین میزان جرائم ناشی از نفرت علیه مسلمانان را داشته است؛ ۵ برابر پیش از حادثه یازدهم سپتامبر. اگرچه احساسات ضداسلامی هم مردان و هم زنان را هدف گرفته اما به طور مشخص این یک بحران جنسیتی است و زنان مسلمان بار سنگین تعصبات اسلام‌هراسانه را به دوش می‌کشند.

اطلاعات جامع در مورد تأثیر تبعیض و جرائم ناشی از نفرت بر زنان مسلمان را نمی‌توان به آسانی پیدا کرد. پلیس فدرال آمریکا جرائم ناشی از نفرت را با تفکیک جنسیتی گزارش نمی‌کند. اما مطالعات نشان می‌دهد که زنان، به‌ویژه آن‌ها که حجاب دارند، بار زیادی را تحمل می‌کنند. آن‌ها به دلیل اینکه در جامعه کرد دارند، به صورت قابل توجهی هدف تبعیض، آزار، اذیت و حمله هستند.

بنابر دستاوردهای یک پژوهشگر، ۶۹ درصد زنان مسلمان محجبه آمریکا حداقل یک بار هدف تبعیض قرار گرفته‌اند. سازمان‌های غیردولتی که در سراسر جهان حوادث ناشی از اسلام‌هراسی را رصد می‌کنند از شمار بالای حوادث و خشونت‌ها علیه زنان مسلمان گزارش می‌دهند.

به گزارش ایکنا، در هلند ۹۰ درصد قربانیان حوادث ناشی از اسلام‌هراسی در سال ۲۰۱۵ زنان مسلمان بوده‌اند. در فرانسه جمعیت مقابله با اسلام‌هراسی ۸۱ درصد حملات خشونت‌آمیز را علیه بانوان مسلمان گزارش کرده است. «تل ماما»، دیده‌بان اسلام‌هراسی انگلیسی، نیز بیش از نیمی از حوادث را علیه زنان مسلمان به ثبت رسانده است.

برای زنان مسلمان این اعداد مفاهیم انتزاعی نیستند بلکه زندگی واقعی هستند. آن‌ها مرتباً از فروشگاه‌ها گرفته تا فرودگاه‌ها در اماکن عمومی هدف توهین و حملات لفظی و فیزیکی قرار می‌گیرند.

مقامات و کارشناسان اخبار مدت‌های مدیدی است که از استراتژی حمایت از «حقوق زنان» برای ترویج ایدئولوژی ضداسلامی استفاده می‌کنند. این تعصبات ظریف و مخفی آن‌ها دلیل ممنوعیت استفاده از لباس شنای اسلامی در سواحل ۳۰ شهر فرانسه می‌شود. آن‌ها با بیان اینکه حجاب سبب کنترل بهتر زنان و سرکوب آنان می‌شود، «بورکینی» را منع کردند.

اما نکته جالب و مغفول مانده در این سخنان این است که منع بانوان مسلمان خود دقیقاً مصداق سرکوب و پایمال کردن حقوق است.

تبعیض حتی اگر به نام حفظ حقوق زنان یا تسامح دینی باشد، هم همچنان تبعیض است./982/ب102/د

ارسال نظرات