۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۴۴۹۴۰۰
حجت الاسلام والمسلمين قاضی عسگر:

بهره برداری سیاسی ایران از حج، حرفی بی اساس است/ حج باید بین المللی مدیریت شود

حجت الاسلام والمسلمين قاضی عسگر با اشاره به فرافکنی و دروغهای تبلیغاتی سعودیها مبنی بر سیاسی کردن حج از سوی ایران، گفت: بهره برداری سیاسی ایرانیان از حج حرفی دروغ و بی اساس است.
قاضی عسکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمين سيد علی قاضی عسگر، نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت دوشنبه شب در مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد شهیدان منا در حرم مطهر رضوی به تحلیل حادثه مسجدالحرام و منا و تجلیل از مقام شهیدان آن پرداخت.

وی حادثه منا را جزء فجایع بزرگ تاریخ دانست و افزود: این فاجعه نیازمند دقت و بررسی است تا علل و عوامل آن روشن شود؛ جمعیتی که از ایران اسلامی در این فجایع به شهادت رسیدند 477 نفر هستند که 461 نفر در فاجعه منا به شهادت رسیدند و چهار نفر پس از برگشت شهید شدند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضی عسگر افزود: جمع کثیری از اهل سنت و همچنین نخبگان ما که از جهتهای گوناگون ویژه بودند به شهادت رسیدند، به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) خداوند باب شهادت را برای برگزیدگان باز می کند، این نخبگان نیز برگزیده بودند و مظلومانه هم به شهادت رسیدند.

پیشگیری از حادثه منا امکان داشت

وی با طرح این سؤال که آیا می‌شد جلوی فاجعه منا را گرفت؟ اظهار کرد: پاسخ این سؤال مثبت است؛ دولت سعودی اگر پولهایی را که برای کشتار مسلمانان در یمن، سوریه، بحرین و عراق هزینه می‌کند صرف توسعه اماکن مقدس و دو شهر مکه و مدینه و مشاعر می‌کرد و چنین حوادثی بروز پیدا نمی‌کرد.

نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت خاطرنشان کرد: حج گذاری مربوط به امروز و دیروز نیست، بیش از هزار و 400 سال است که مردم به حج می‌روند و حج گذاری پیشینه بسیار بالایی دارد که اگر به 60 سال قبل برگردیم متوجه می شویم که وقتی حجاج به حجاز می آمدند، در معرض ناامنی ها، بیماری، سرقت و غارت قرار می گفتند و تعداد زیادی هم در این مسیر کشته می‌شدند.

به گفته وی آنها اگر پیش بینی می کردند، شرایط را هم عوض و امکانات رفاهی برای مردم فراهم می کردند، امروز با آن حادثه و صحنه های دلخراش مصادف نبودیم.

حجت الاسلام والمسلمين قاضی عسگر مطرح کرد: مرحوم مهندس شهرستانی که در توسعه اماکن عتبات سهیم بود، چند سال پیش طی مصاحبه ای مطرح کرد که در سال 1354 یعنی حدود 40 سال قبل فراخوانی برای توسعه منا داده شد و من برنده شدم که به واسطه طرحی که داده بودم می‌شد چهار میلیون نفر را در منا اسکان داد، حتی شروع به کار هم کردم و منبع آب و باند فرود هلیکوپتر درست کردم اما «مفتی سعودی» با استناد به حدیثی غیر واقعی اعلام کرد باید جلوی ساخت و ساز در منا گرفته شود.

پذیرایی از حجاج در خیمه‌های 60 سال قبل

وی افزود: این مفتیها در چنین فجایعی سهیم هستند که اجازه ندادند طرح توسعه اجرا شود و مردم بدون هیچ آسیبی برای رمی جمرات بروند و برگردند، از آن سال هم امکان تغییر شرایط را داشتند ولی برای سود بیشتر هنوز حاضر نیستند خیام را تغییر دهند و هنوز با خیمه‌های 60 سال قبل از زائران در عرفات پذیرایی می‌شود.

نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت بیان کرد: با اینکه جمعی از حجاج مصری به دلیل شدت گرما در عرفات از بین رفتند هنوز هم به این مسأله توجه نمی‌کنند، زمانی هم که می‌خواهند اقدامی کنند سراغ نیروی نظامی و ارتش می‌روند و فکر می‌کنند با زور می توان مشکل را کرد.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص مدیریت حرمین شرفین اظهار کرد: اگر ما به پیشینه مراجعه کنیم می‌بینیم اینها در اداره حج موفق نبودند و این شیوه اداره حج با هیچ معیاری از معیارهای مدیریت سازگاری ندارد؛ اینکه جمعیت عظیمی را روانه خیابانی با عرض 15 متری کنند که فاقد امکانات امدادرسانی بوده حتی فاصله آنجا تا درمانگاه و بیمارستانها محاسبه نشده است که اگر فردی دچار مصیبت شود پیش بینی نکردند در چه بازه ای می تواند خود را به درمانگاه برساند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضی عسگر خاطرنشان کرد: پس از حادثه گروهی برای بازدید از بیمارستانها اعزام کردیم و با تصویری که آنها ارسال می کردند، مشاهده کردیم با وجود اتاق و تختهای خالی، بیماران در کف بیمارستان دراز کشیده بودند این چه نوع مدیریتی است؟

وی افزود: از ساعت 8:30 صبح که آن اتفاق افتاد تا حدود یک نیمه شب هنوز جنازه از این خیابان بیرون می‌بردند، این چه مدیریتی است؟ اصلاً می‌توانید از مدیریت صحیح حج صحبت کنید؟ تصاویر را که می بینید جنازه‌ها را کف خیابان رها کرده بودند؟ نیروهای امدادی شما کجا بودند؟ چرا جلوی نیروهای امدادی سایر کشورها را گرفتید؟

نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت ادامه داد: نیروهای هلال احمر بعثه رهبری، سازمان حج و زیارت و نیروهای داوطلبی را که بسیج کردیم، حدود 600 نفر را که 400 نفر آنها غیر ایرانی بودند نجات دادیم، اما نگذاشتند نیروهای داوطلب کمک و امدادرسانی کنند، نشان می دهد که آنها نمی‌توانند صحیح مدیریت کنند.

ضرورت بین المللی شدن مدیریت حج 

وی تصریح کرد: این موضوع مبنای قرآنی هم دارد؛ کعبه خانه خداست و هیچ کس نمی تواند آنجا ادعای مالکیت کند، آنجا قبله مسلمانان است، اینکه شهر مکه در کشور عربستان واقع است از مسأله حج جدا از است، حج مربوط به تمام مسلمانان است و مدیریتش را باید بین المللی کرد، زیرا آنها ثابت کردند که نمی‌توانند مدیریت کنند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضی عسگر متذکر شد: باید از متفکران، اندیشمندان، عالمان و فرهیختگان جهان اسلام دعوت شود تا این مسأله را آسیب شناسی و مشکلات را بررسی کنند که چرا حج را به این روز انداختند؟ چرا اجازه نمی‌دهند مسلمانان با یکدیگر حرف بزنند؟ سالهای گذشته برخی را به جرم صحبت با دیگری دستگیر می کردند.

وی افزود: چرا حج را به صورت یک عبادت خشک و خالی در آوردید؟ مسأله عراق، سوریه، لبنان و کشمیر را کجا حل کنیم؟ سازمان ملل که مزدور آمریکا است و به طور رسمی اعلام کرد که با تهدید عربستان حاضر به محکوم کردن کودک کشی در یمن نشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: چرا اجازه نمی‌دهید از کنگره عظیم حج به نفع جهان اسلام بهره برداری شود و معضلات و مشکلات جهان اسلام در آنجا مطرح و برطرف شود؟

تبلیغات دروغین علیه ایرانیان

وی با اشاره به فرافکنی و دروغهای تبلیغاتی آنها مبنی بر سیاسی کردن حج از سوی ایران، گفت: بهره برداری سیاسی ایرانیان از حج حرفی دروغ و بی اساس است.

حجت الاسلام والمسلمين قاضی عسگر عنوان کرد: دعای توحیدی کمیل از یکی از مراسمهایی که چندین سال است اجرا می کنیم، است، آیا از آن بهره برداری سیاسی کردیم؟ کی شعار سیاسی و بحث سیاسی مطرح شد؟ مراسم دیگر ما دعای عرفه در سرزمین عرفه به عنوان زیباترین نیایش عارفانه است که درسهای آموزنده ای برای ما دارد، آیا خواندن این دعا و گریه کردن آیا یک حرکت سیاسی است؟ برنامه دیگر ما مسأله برائت است که شما آن را سیاسی می‌دانید در حالیکه برائت از مشرکان از ارکان حج است و ریشه در قرآن دارد.

وی با بیان اینکه عملی کردن سنت ابراهیم خلیل در سرزمین ایشان حرکتی سیاسی نیست، ادامه داد: شما که به مزدورانتان می‌گویید در خطبه نماز جمعه شیعه را کافر معرفی کنند این حرکت سیاسی نیست؟ اینکه در دوران حج بیش از 11 میلیون جلد کتاب ترجمه و بین مسلمانان توزیع می‌کنید که باعث مشکل اختلاف افکنی می شود این حرکت سیاسی نیست؟

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد: مگر امام راحل بارها نفرمودند: حج مکان طرح مسائل فرقه‌ای نیست، مگر امام فتوا ندادند که شیعیان پشت سر اهل سنت نماز بخوانند، مگر امام نماز خواندن در هتلها را حرام اعلام نکرد تا مردم بروند و در میان مسلمانان عالم اقامه نماز کنند.

وی ابراز کرد: مگر آنجا ملک شما است که نه تنها مانع رفتن حج ایرانیها بلکه به جمعی از شیعیان بحرین، سوریه و یمن هم اجازه  رفتن به حج ندادید، به محض اتفاق هر مسأله‌ای هم بلافاصله مفتیان درباری و اتحادیه عرب را مطرح می کنند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضی عسگر متذکر شد: آل شیخ که از چشم ظاهر بی بهره و چشم دلش هم کور است، پول می گیرد و حکم به قتل مسلمانان را می دهد با وابستگان خود هجمه می کنند که ایران می خواهد سیاسی عمل کند، شما ملتهای اسلامی را به قتل و کشتار می‌کشانید.

سعودیها با پول آدم می‌خرند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه جنایات یمن و سوریه فراموش نشدنی است، متذکر شد: کوس رسوایی شما در دنیا به صدا درآمده و همه متوجه شدند 11 سپتامبر کار کیست، فهمیدند نطفه تروریسم کجا منعقد شده است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه با پول آدم می‌خرند، عنوان کرد: دولت سعودی 650 میلیون دلار به حساب یکی از نخست وزیران غربی واریز کرده است، بیت المال مسلمانان را اینگونه هزینه می کنند، برای اینکه جنایاتشان در دنیا افشا نشود و در مقابل موج عظیم احساسات ما و کشورهای دیگر ایستادند./201/1308/ب1

ارسال نظرات