۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۴۴۹۲۸۶
با انتشار کتاب منا معراج بندگي؛

گزارش مستند حوادث موسم حج سال 1394 ارائه شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب منا معراج بندگی را با هدف ارائه گزارش مستند حوادث موسم حج سال 1394 شمسي منتشر کرد.
کتاب منا معراج بندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دوم مهر 1394 برابر با 10 ذی حجه 1436 قمری همزمان با عید قربان، هنگامی که زائران عزم رمی جمرات کردند و به «خیابان 204» سوق داده شدند، در اثر ازدحام و فشار جمعیت، فاجعه‌ای غم‌انگیز و دردناک رخ داد. در این حادثه تعداد زیادی از مسافران سرزمین وحی به پیشگاه الهی راه یافتند.

آمار دقیق جانباختگان را هنوز نمی‌دانیم اما براساس مجموع آمار استخراج شده از گزارش‌های جداگانه کشورها، تعداد آنان به دو هزار 431 نفر می‌رسد و بیشترین شهید این حادثه مربوط به ایران است که تعداد آنان 464 نفر اعلام گردیده است.

درست است که حوادثی از این دست در مکه و منا به دفعات رخ داده است؛ مانند واقعه سال 1990 که در آن 1426 زائر جان باختند. و نیز در سال 2006 میلادی، بیش از 360 نفر از حجاج بر اثر ازدحام جان خود را از دست دادند. اما واقعه 1394 شمسی را باید از سنگین‌ترین و غمبارترین رویداد حج برشمرد.

کتاب منا معراج بندگی که از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است، تلاش می کند با ارائه مستندات کامل و مستدل، ضمن ارائه گزارش همراه با جزئيات واقعه منا، اين فاجعه تلخ را به طور کاملا کارشناسي مورد بررسي قرار دهد.

جغرافياي فاجعه منا؛ بيان چگونگي واقعه؛ تحليل واقعه و بررسي ابعاد حقوقي؛ روايت تحليلي زائران غير ايراني از فاجعه منا؛ بررسي چند سؤال در خصوص فاجعه منا؛ بررسي تطبيقي عملکرد دولت عربستان در قبال فجايع حرم و منا؛ آثار فاجعه منا بر روابط ايران و عربستان؛ مباني پرداخت ديه از بيت المال در قتيل الزحام؛ حادثه منا از منظر حقوق عمومي و حقوق بشر عنوانهای اصلی این اثر است.

واکاوی حادثه جانگداز منا در روز عید قربان، سنخ‌شناسی هجوم جمعیت و بررسی علل بروز فاجعه منا در دو بعد عوامل مدیریتی و زیرساختی حادثه منا و عوامل سیاسی و امنیتی حادثه منا در بخش «تحلیل واقعه و بررسی ابعاد حقوقی» انجام شده است که حاکم شدن نگاه امنیتی، پاک کردن صحنه به جای امدادرسانی، در نظر گرفتن قومیت و زبان در امداد رسانی، اجازه ندادن به نیروهای امدادگر ایرانی برای همکاری، ارائه آمارهای متناقض، دروغ و متفاوت در رابطه با حادثه و موضعگیریهای دوگانه نسبت به مسببان حادثه از عوامل بعد دوم به شمار می‌رود.

همچنین در این اثر عملکرد دولت عربستان در قبال فجایع حرم و منا بررسی تطبیقی شده است که تفاوت در نحوه رسیدگی، بررسی و تشخیص علل و عوامل حادثه، تفاوت در زمان بررسی و تشخیص و تعیین علل و عوامل، تفاوت در برخورد با عوامل و مسببین حادثه، تفاوت در جبران خسارت مادی و معنوی آسیب‌دیدگان حوادث و تفاوت در پوشش خبری و انعکاس واقعیات حادثه نتیجه این بررسی است.

در مقدمه کتاب منا معراج بندگی آمده است: فریضه حج فرصتی عظیم است که خداجیوان از لحظه لحظه آن متنعم می‌شوند و افزون بر تربیت نفس و تحول روحی و اخلاقی در حوزه فردی، از ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن نیز بهره‌مند می‌گردند. حج، انسان را به اوج بندگی می‌رساند و به منزلگاهش که طهارت جسم و روح است، رهنمون می‌شود.

در ادامه مقدمه اثر که به مناسبت اولین سالگرد مهاجران الی الله به زیور طبع آراسته شده، اظهار برائت از مشرکین و نفی استکبار، وحدمت امت اسلامی و حج نماد همدلی و همزبانی برای حل مشکلات جهان اسلام از فرصت‌های مهم حج به شمار رفته و تأکید شده است که حج ابراهیمی، فرصتی را ایجاد می‌کند که مسلمانان هماهنگ، همسو و متحد و یکپارچه از نفوذ دشمن جلوگیری و نقشه‌های آنان را خنثی کنند.

کتاب منا معراج بندگي با تألیف حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و تدوین پژوهشکده حج و زیارت در قطع وزیری، 296 صفحه، شمارگان 1200 نسخه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر در شهريورماه 1395 منتشر شده است./920/پ202/ی

ارسال نظرات