۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۴۴۹۱۷۱

کتاب تحلیلی بر ابعاد سیاسی حقوقی فاجعه منا چاپ و روانه بازار شد

کتاب تحلیلی بر ابعاد سیاسی حقوقی فاجعه منا به سفارش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ و روانه بازار شد.
کتاب تحلیلی بر ابعاد سیاسی حقوقی فاجعه منا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ این اثر‌ با هدف بررسی ابعاد سیاسی- حقوقی فاجعه منا به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با هدف بهره مندی سازمان ها و نهادهای سیاسی و فرهنگی، دانشجویان و طلاب دینی چاپ و روانه بازار شد.

حج به عنوان یک فریضه عبادی سیاسی از جایگاه مهمی در بین مسلمانان برخوردار است. سوء مدیریت و نا کارآمدی دولت عربستان در سال های اخیر، برگزاری این فریضه الهی را با چالش های مختلفی مواجه کرده است که وقوع فاجعه منا در سال 1394 و جان باختن هزاران نفر از حجاج، نمونه ای از این سوء مدیریت است.

کتاب مورد اشاره، با هدف بررسی این فاجعه انسانی در دو بخش سیاسی و حقوقی به تحلیل ابعاد این مسأله پرداخته و راهکارهای سیاسی و حقوقی برای پیگیری و جلوگیری از تکرار چنین فاجعه ای را ارائه نموده است.

در فصل نخست، ابعاد سیاسی این فاجعه از جمله تأثیر نظام سیاسی و ساخت قدرت در‌عربستان بر وقوع این فاجعه، بحران های داخلی عربستان نظیر بحران هویت، مشارکت، توزیع و مشروعیت مورد توجه قرار گرفته و سپس تأثیر این بحران ها بر وقوع فاجعه منا بررسی شده است.

در بخش دیگری از این فصل، نویسندگان تلاش کرده اند با بررسی مواجهه رسانه های عربستان و ایران در بازنمایی این فاجعه، ابعاد رسانه ای آن را تبیین کرده و زوایای دیگری از این فاجعه را مورد بررسی قرار دهند.

در فصل دوم این اثر که ناظر به بررسی و تحلیل ابعاد حقوقی این فاجعه است، نویسندگان سعی کرده اند از دریچه های مختلف به ارائه راهکار‌جهت پیگیری این فاجعه بپردازند.

بررسی حقوق داخلی عربستان و مقایسه با حقوق داخلی ایران، استفاده از ساز‌و‌کارهای حقوقی بین المللی و نحوه مراجعه به نهادهای حقوقی بین المللی، از دیگر مسایلی می باشد که در این فصل به آن پرداخته شده است.

این اثر با هدف تولید محتوا در زمینه بررسی ابعاد مختلف فاجعه منا، سعی کرده است تا بخشی از خلأ محتوایی در این زمینه را پوشش داده و زمینه پژوهش و تحقیقات علمی در این موضوع را فراهم آورد و با ارائه توصیه هایی به سازمان ها و نهادهای مسؤول در پیگیری این فاجعه،‌ راهکارهای عینی تری برای پیگیری ابعاد مختلف این فاجعه بیان کرده و به ساز‌و‌کاری برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه هایی برسد.

گفتنی است کتاب "تحلیلی بر ابعاد سیاسی- حقوقی فاجعه منا" به اهتمام مختار شیخ حسینی و همت بدر آبادیتدوین و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 30000 تومان در 424 صفحه چاپ و روانه بازار شده است./872/ن602/ق

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات