انتقاد کشیش غربی از مواضع عربستان سعودی ضد ایران
به گزارش خبرگزاری رسا، در ادامه واکنشها به اظهارات اخیر مفتی عربستان سعودی علیه ایرانیها، یک کشیش انگلیسی از مواضع عربستان سعودی در قبال ایران و شیعیان انتقاد کرد.
«الکساندر لوسی اسمیت» کشیش انگلیسی که فارغ التحصیل دوره دکتری در رشته الهیات و خداشناسی است، در یادداشتی نوشته است: «آیا برای غرب، ایران شریک بهتری از عربستان سعودی نیست؟».
او که ستوننویس پایگاه «کاتولیک هرالد» وابسته به واتیکان نیز هست، در این مطلب نوشته است: «درگیری شیعه-سنی دولتها را مجبور به انتخابهای دیپلماتیک گمراهکننده میکند، اما به نظر میرسد ایران چشم انداز و رویکرد بهتری دارد».
این کشیش غربی مینویسد: «مفتی عربستان سعودی اخیرا گفته که شیعیان مسلمانان واقعی نیستند. این اظهارات دور تازهای از جنگ لفظی بین سنیها و شیعیان و دو رقیب بزرگ یعنی عربستان سعودی و ایران است. این دو کشور در حال حاضر در جنگهای نیابتی یمن، سوریه و عراق هم با هم درگیر هستند».
وی ادامه میدهد: «این ادعای سنی که شیعه مسلمان واقعی نیست ما را به ماجرای فرقهگرایی موجود در مسیحیت که زمانی نه چندان دور وجود داشت، میاندازد».
او در ادامه به درگیریها و جنگهای طولانی مدت بین پروتستانها و کاتولیکها اشاره میکند؛ جنگهایی که اوجش در جنگهای سی ساله بود.
اسمیت البته تصریح میکند: «من این معادل تاریخی را در حالی مطرح کردم که میدانم همه درگیریهای مذهبی شبیه به هم نیستند، اما باید گفت که همه نشانهها حاکی است که رقابت شیعه و سنی محکوم به تداوم برای یک زمان طولانی است».
وی در ادامه مینویسد: «با توجه به تفاوتهای ناسازگار ایران و عربستان سعودی، دولتهای ما (در غرب) یک انتخاب پیش رو دارند. آنها میتوانند از یکی در برابر دیگری حمایت کنند یا بخواهند با هر دوی آنها دوست باشند و یا اینکه بتوانند فاصله خود را از هر دوی آنها حفظ کنند».
به گزارش فارس، کشیش انگلیسی به روابط غرب با ایران در زمان پهلوی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته و همچنین به استفاده از لفظ «شیطان بزرگ» و «شیطان کوچک» برای خطاب قرار دادن آمریکا و انگلیس در ایران سخن گفته است.
او اما در ادامه از کمکهای تسلیحاتی شدید انگلیس به سعودیها در جنگ یمن به شدت انتقاد میکند.
در ادامه این مطلب آمده است: «روابط (غرب) با عربستان سعودی بسیار استوارتر بوده است. بریتانیا اکنون با تامین تسلیحاتی پادشاهی، در حال توانمند کردن جنگ سعودی در یمن است. حداقل چیزی که میتوان گفت آن است که این نزدیکی و قرابت، از نظر اخلاقی مشتبه و مشکوک است».
اسمیت چند سوال را مطرح میکند: «آیا ما (غرب) باید تلاش کنیم که روابطمان را با ایرانیها بهبود بخشیم؟ آیا این کاری است که پشت پرده در حال انجام است؟ آیا ایران شریک بهتری از عربستان سعودی است؟».
او به این سوال اینطور پاسخ میدهد: «تردیدی نیست که کارشناسان وزارت خارجه (بریتانیا) در حال مطالعه و بررسی دقیق هستند. یک چیز، قعطی و مشخص است و آن اینکه چشم انداز و رویکرد آتی و آینده ایران، بهتر از عربستان سعودی است. به عبارت دیگر، چشم انداز سازماندهی مجدد و تبدیل ایران به کشوری متمدن بهتر از عربستان سعودی است».
کشیش غربی ادامه میدهد: «ایران اجازه تکثرگرایی (پلورالیسم) مذهبی را میدهد و در ایران کلیساهایی وجود دارد و این کشور با واتیکان روابط دیپلماتیک دارد. عربستان سعودی هیچ رابطه رسمی با واتیکان ندارد و اجازه هیچ شکل دیگری از پرستش به جز اسلام را در کشورش نمیدهد»./982/ب103/د