۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۴۴۸۶۶۸
استاد دانشگاه:

تفسیر آیت‌الله طالقانی بر مبنای عقل‌گرایی است

مدیر گروه فلسفه دانشگاه مفید گفت: تفسیر آیت‌الله طالقانی مبتنی بر عقل‌گرایی است، ایشان نخستین هدف پیامبران را اصلاح فکر، اندیشه و عقل می‌دانستند.
جشنواره قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یوسف خان‌محمدی استاد دانشگاه و مدیر گروه فلسفه دانشگاه مفید، امروز در نشست آشنایی با اندیشه‌های تفسیری آیت‌الله طالقانی که در باشگاه اندیشه برگزار شد، گفت: آیت‌الله طالقانی یک مصلح دینی است.

وی افزود: در تاریخ معاصر با ورود علما و روحانیت به میدان نوعی بازگشت به قرآن در جامعه ایران شروع ‌شد، بر همین اساس باید روشی طرح می‌شد که سوالات جدید را پاسخ دهد.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه مفید، با اشاره به مشکل عدم جامع‎نگری در دین، افزود: بسیاری از مردم با احکام فردی دین آشنا بودند اما نسبت به احکام اجتماعی اطلاعات نداشتند که مسبب آن حکومت‌ها بودند.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه مرحوم آیت‌الله طالقانی برای تفسیر قرآن از روش‌هایی همچون مطالعه دقیق تاریخ معاصر و صدر اسلام استفاده می‌کردند، عنوان کرد: ایشان در تفسیر از روش‌های فلسفی و کلامی قرآن پرهیز کرده و اعتقاد داشتند که این روش برای عموم مردم قابل فهم نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مرحوم طالقانی اعتقاد داشتند که باید قرآن در زندگی روزمره مردم دیده شود، اظهار داشت: ایشان حتی در نام‌گذاری آثار قرآنی خود رفتار گذشتگان را تکرار نکرده و مطالب خود را به زبان فارسی می‌نوشتند.

وی با بیان اینکه مرحوم طالقانی اعتقاد داشتند باید تفسیر قرآن را با توجه به واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی جامعه ارائه داد تا اثرگذاری خود را داشته باشد، گفت: به عنوان مثال ایشان بر تفسیر تقوای فردی و اجتماعی برای افراد جامعه تاکید داشتند، برای نمونه شاید برخی در حفر غیرمجاز 50 متر چاه تقوای فردی داشتند اما باید برای آنها مشخص می‌شد که در قیامت باید پاسخگوی تقوای اجتماعی باشند.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه مفید، با اشاره به اینکه تفسیر آیت‌الله طالقانی مبتنی بر عقل‌گرایی است، عنوان کرد: از نظر ایشان نخستین هدف پیامبران اصلاح فکر، اندیشه و عقل بوده است.

خان‌محمدی با اشاره به دو نتیجه تفسیر مبتنی بر عقل‌گرایی، افزود: این نوع تفسیر در جامعه سبب تحول در نظام اجتماعی و قانون‌مندی مردم می‌شد و مفاهیم قرآنی را در دانشگاه‌ها، مراکز علمی جامعه گسترش می‌داد کما اینکه تا پیش از تفسیرهای مرحوم آیت‌الله طالقانی حوزه و دانشگاه از این نظر با یکدیگر ارتباط نداشتند.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله طالقانی، شهید مطهری و علامه طباطبایی و این بزرگان سبب شد که قرآن با روح مردم درآمیخته شود و افراد بعد از خودآگاهی به یک آگاهی اجتماعی نیز برسند./202/807/ب1

ارسال نظرات