۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۴۴۷۳۹۸
استاد درس خارج حوزه علميه قم:

هدف گذاري تحصيلي در حوزه هاي علميه ضروری است/ روشهای تحقیق و اجتهاد در حوزه آموزش داده شود

استاد درس خارج حوزه علميه قم انگيزه دادن به طلاب براي آموزش روشهاي تحقيق و اجتهاد در كنار متون درسي را سبب تحول در حوزه و يكي از اقدامات مؤثر دانست و گفت: هدف گذاري تحصيلي در همه حوزه هاي علميه ضروری است
حجت الاسلام مهدي سليماني اردهالي

حجت الاسلام مهدي سليماني اردهالي درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، بحث متون درسي حوزه را بحث مهمي دانست و با تأكيد بر اينكه تغيير متون درسي حوزه نيازمند برررسي دقيق و كارشناسانه است، گفت: حوزه مقدسه قم و حوزهاي ديگر حافظان دين بوده و در يكهزار سال گذشته كه شيخ طوسي‌ها و شيخ مفيدها و بزرگان ديگر و فقها و مجتهداني مانند امام خميني(ره) از خروجي هاي حوزه با بركت نجف و قم هستند كه اسلام را خون تازه اي و دادند و جامعه را بعد از انحرافاتي كه ايجاد شده بود برمحوردين قرار دادند.

وي ادامه داد: تجربه نشان مي‌دهد با اينكه انحرافاتي وجود داشته است، اما حوزه در هدايت مردم و راهنمايي و سعادت جامعه موفق بوده است و صلابت حوزه سبب شده تا دوباره دين و مردم و مسلمين در مسير خودش قرار بگيرد.

فقهاي قديم كتب و متون فقهي و اصولي خوبي‌ دارند كه برگرفته از اخلاص علما و فقهاي بزرگ است

حجت الاسلام سليماني ‌يادآور شد: با اين توجه اينكه ما ريزه خوار و نان خور سفره‌هاي قديم هستيم و فقهاي قديم كتب و متون فقهي و اصولي خوبي‌ دارند كه برگرفته از اخلاص علما و فقهاي بزرگ است كه امروز اين كتب در دسترس حوزويان است، از اين رو با توجه به تتدريج و تدرّس مطالعه و تحقيق و پژوهش بر روي آن كتابها اساتيد بزرگ و مجتهدان به نامي از حوزه ها سر برآورده و جهان اسلام را مفتخر به وجود خود كردند و وجود آنها براي اسلام، فقه، حوزه و اجتماع مفيد است.

به گفته وي در جهان پيچيده اي كه سير ارتقاي علمي بسيار تند و با سرعت به جلو مي رود، حوزه علميه نجف و قم و حوزه هاي ديگر با همه عظمتي كه دارند بايد در تراز جهاني قرار بگيرد.

وي بیان كرد: براي اين حوزه در تراز جهاني قرار داشته باشد بايد با حفظ سنت هاي علماي سلف، نگاهي نو و متفاوت به حوزه داشت.

استاد درس خارج حوزه علميه قم اضافه كرد: حوزه و متون علمي و متون فقهي اعم از فقهي و اصولي حوزه مانند درخت تنومندي است كه در طول هزار سال ميوه داده و بركندن چنين درختي با قدمت هزار ساله، به معناي برهم زدن متون درسي حوزه نه تنها كاراصولي نيست بلكه شايد اشتباه و نشدني باشد.

امام جمعه مشهد اردهال كاشان با بيان اينكه همانگونه كه درخت گاهي شاخه و برگ زائد دارد كه اگر نداشته باشد بهتر رشد خواهد كرد، يادآور شد: اگر برخي از كتابهاي درسي و متون درسي حوزه نيز زير نظر كارشناسان ورزيده و مجتهد و مراجع تقليد تحقيق و كارشناسي شود و به اين نتيجه برسند كه اگر يكي از كتابها در حوزه خوانده نشود نه تنها به حوزه و به اساتيد خدشه اي وارد نخواهد شد، بلكه منجر به سرعت بهتر تحصيل طلاب نيز خواهد شد.

به گفته وي، امروز برخي از طلاب 10 سال كمتر و يا بيشتر مشغول به مقدمات هستند كه اين زمان را مي‌توان كاهش داد تا طلبه مستعد طي 10 سال بتواند به اجتهاد برسد، از اين رو اگر چنين مسيري طي شود و زوايد كار حذف شود و از طرف ديگر تحصيل در حوزه قانونمند شود و تعطيلات حوزه كمتر شود جوابگو خواهد بود.

بايد ترتيبي اتخاذ و كتابهايي انتخاب شود كه بتواند ما را زودتر از قبل به اجتهاد برساند

حجت الاسلام سليماني ادامه داد: بايد ترتيبي اتخاذ و كتابهايي انتخاب شود كه مفيدترين و رساننده ترين كتابهايي باشد كه بتواند ما را زودتر از قبل به هدف خود كه اجتهاد است برساند ضمن اينكه آنهايي هم كه نمي خواهند مجتهد دين شوند و قصد مبلغ  شدن دين را دارند آنها هم بهره هاي وافري داشته باشند.

وي با بيان اينكه در اين فرآيند بايد كتابهاي تبليغ دين مشخص شود تا چه نوع كتابهايي خوانده شود، ضمن اينكه مقداري فقه و اصول و ادبيات لازم است، يادآور شد: مرحوم آيت الله سيد علي يثربي كاشاني مي فرمود، در حوزه تحصيلات بايد تقسيم بندي و جهت دهي شود تا افرادي كه مي خواهند مجتهد شود يك نوع تحصيل داشته باشند و افرادي هم كه مي خواهند مبلغ شوند نوع ديگر تحصيل را دنبال كنند و آن دسته از افرادي هم كه قصد دارند قاضي و يا نويسنده شوند نوع ديگر تحصيل را داشته باشند، نظير آنچه امروز در دانشگاهها شاهد آن هستيم و هر دانشجويي در يك رشته خاصي تحصيل مي‌كند.

استاد درس خارج حوزه علميه قم گفت: اگر طلاب از ابتدا همه با هم وارد شوند و متون را با هم بخوانند و بعد هم سيري را كه يك مجتهد طي مي كند انجام دهند و همان طريق را يك مبلغ هم طي كند به اين معني است كه مسير واضح و منزه و شفاف نشده است.

پيچيدگي برخي از كتابها براي برخي از اهل علم مفيد نيست اما براي برخي ديگر واجب است

حجت الاسلام سليماني انگيزه دادن به طلاب براي آموزش روشهاي تحقيق و اجتهادي از سوی طلاب در كنار متون درسي را سبب تحول در حوزه و يكي از اقدامات مؤثر دانست و بیان كرد: پيچيدگي برخي از كتابها براي برخي از اهل علم مفيد نيست اما براي برخي ديگر واجب است.

به گفته وي، خواندن برخي ازكتابها براي افرادي كه قصد اجتهاد دارند واجب و لازم است اما همين كتاب براي برخي ديگر واجب و لازم نيست و نبايد آن را مطالعه و وقت خود را صرف كند، بلكه بايد از كتابها و آموزشهاي لازم در راستاي كار تبليغي‌ خود استفاده كنند.

هدف گذاري تحصيلي در همه حوزه هاي علميه قم و شهرستانها لازم و واجب است

استاد درس خارج حوزه علميه قم ادامه داد: حوزه هاي علميه شهرستانها در يك سردرگمي هستند، از اين رو در كنار تحول در كتب و متون درسي حوزه، هدف شناسي طلاب نيز بايد در دستور كار قرار بگيرد، چرا كه هدف شناسي و هدف گذاري تحصيلي در همه حوزه هاي علميه قم و شهرستانها لازم و واجب است.

به گفته وي، روشهاي تحصيل، تحقيق و مطالعه اجتهادي بايد براي طلاب روشن باشد و اگر اين مسير پيموده شود و در كنار آن بصيرت افزايي سياسي هم باشد مؤثر است چرا كه گاها ضعف سياسي نيز مشاهده مي‌شود و بايد در زمينه هاي سياسي حوزه نيز تحولي انجام شود كه درس را با چه هدفي مي خوانيم و اگر مجتهد شويم با چه هدفي است.

حجت الاسلام سليماني خاطرنشان كرد: نظامي‌ كه آروزي هزار ساله هزاران مجتهد بوده و به دست امام راحل معماري شد و با خون مردم آبياري شد و با رهبري حكيمانه رهبر معظم انقلاب هدايت مي شود بايد با مسائل سياسي نيز آشنا باشد، از اين رو اگر همه علوم را هم روي هم تلمبار كند و نداند با چه هدفي مطالعه كرده و از چه كسي و در چه زماني دفاع كند مؤثر نخواهد بود.

امام جمعه مشهد اردهال با يادآوري مطالبه رهبر معظم انقلاب در تحقق حوزه انقلابي، اضافه كرد: سبب تأسف است كه امروز بعد از گذشت 37 سال از پيروزي انقلاب به گونه اي درس بخوانيم كه كاري به اهل بيت(ع) و بقيه مسائل نداشته باشيم، در حالي كه كار اهل بيت(ع) سياست بود و سفر امام حسين(ع) از مدينه به كربلا سياسي بود. 

وي افزود: جدايي دين از سياست همان سكولاريسم و به معناي پيمودن راه ابوموسي هاي اشعري و امثالهم است كه از خط و مشي اهل بيت(ع) جدا بودند، از اين رو  اگر مخ اين تفكر را بررسي كنيد، صد در صد مخالف راه ائمه اطهار(ع) است، اما ظاهر آن تبليغ راه ائمه است و چنانچه اين كار عمدي باشد خيانت بزرگي است و اگر عمدي هم نباشد باز هم داراي ضرر و زيانهاي زيادي است.

به گفته وي طلاب بايد آگاه و هوشيار باشند و با آگاهي و هوشياري و هدف دار درس بخوانند و از امام زمان استمداد كنند تا با نيت خالص، خوب درس بخوانند تا كمك خوبي براي امام زمان(عج) و استقبال كنندگان خوبي از امام عصر باشيم چرا كه حوزه هاي ما بايد حوزه هايي‌ باشند كه جوابگوي جهان تشنه امروز، جهاني كه به دنبال مصلح است، باشد.

حجت الاسلام سليماني‌ تأكيد كرد: ما بايد قبل از اينكه امام زمان(عج) ظهور كند، علم لازم و خوراك علمي لازم را به جهان بدهيم تا صاحب اصلي‌ علم بيايد و علم الهي‌ كه در سينه دارد به مردم تحويل دهد تا اين پرچم به دست صاحب اصلي اش امام زمان(عج) برسد./1307/301/ب2

ارسال نظرات