۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۴۴۵۴۰۳
آیت الله مظاهری:

التزام به توحید عبادی بسیار مشکل است

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: التزام به توحیدهای ذاتی و صفاتی مشکل نیست ولی آن توحیدی که التزام به آن مشکل است توحید عبادی است، یعنی وقتی می گوییم «اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینُ» در عمل این آیه شریفه پیاده کنیم که بسیار هم مشکل است ولی از آن طرف بسیار لازم است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، گفت: کسانی که عملاً به آیه «اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینُ» ملتزم نیستند، دروغ گویند.

وی با مروری بر مباحث روزهای گذشته افزود: فهمیدیم که توحید که اساس اسلام و بهتر بگویم اساس همه ادیان الهی است منقسم می شود به چهار قسم توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید عبادی و توحید افعالی، که در قرآن هم بیش از 1000 مرتبه راجع به توحیدهای مختلف صحبت شده است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: گفتیم التزام به توحیدهای ذاتی و صفاتی مشکل نیست ولی آن توحیدی که التزام به آن مشکل است توحید عبادی است، یعنی وقتی می گوییم «اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینُ» در عمل این آیه شریفه پیاده کنیم، که بسیار هم مشکل است ولی از آن طرف بسیار لازم است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: کم می شود در قرآن آیه ای باشد که عبارت «اَلَّذینَ آمَنُوا» به تنهایی آمده باشد، این عبارت شریفه معمولاً در کنار «عَمِلُوا الصّالِحات» آمده و تبیین کنننده توحید عبادی است، اگر کسی در زندگی اش گناه باشد، توحید عبادی ندارد و عملش با سخنش دو تا است و این یعنی دروغ.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به بخش دوم آیه پنجم سوره حمد که می فرماید «...اِیّاکَ نَستَعینُ» اذعان کرد: این بخش از آیه یعنی توحید افعالی، یعنی ما افزون بر این که اعتقاد داریم مسبب الاسباب تنها ذات مقدس خداوند است، به این باور برسیم که سرمنشأ همه امور عالم به خداوند برمی گردد.

وی ریاضتها و عبادتهای مستحب و توسلات را عامل اصلی ایجاد توحید افعالی در انسان دانست و گفت: برای پیدا شدن توحید افعالی خیلی تلاش نیاز است، انسان باید به عبادتهای مستحب مثل نماز شب اهمیت فراوان بدهد.

حضرت آیت الله مظاهری به اقسام توحید افعالی اشاره کرد و افزود: این توحید به بیش از 10 توحید تقسیم می شود، نخستین قسمت آن توحید در ربوبیت است، توحیدی که در آیه دوم سوره مبارکه حمد که می فرماید «اَلحَمدُ للهِ رَبِّ العالَمینَ» به آن اشاره شده و ما با هر بار خواندن سوره حمد به آن اذعان داریم، ما با بیان این آیه می گوییم افزون بر این که همه حمد مخصوص خداوند است، او پروردگار عالم است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به داستان روبرو شدن حضرت موسی(ع) و فرعون اظهار کرد: وقتی فرعون در مقابل حضرت موسی بیچاره و بدبخت شد و از در تواضع آمد جلو و گفت خدای تو کیست، حضرت موسی(ع) با دادن جواب کوبنده گفت «رَبُّنا الَّذی اَعطی کُلَّ شَیءٍ خَلقَهُ ثُمَّ هَدی» یعنی پروردگار من آن کسی است که افزون بر این که پرورش دهنده موجودات عالم است، هدایت کننده تکوینی آنها نیز هست.

استاد اخلاق حوزه علمیه به ساختمان بدن انسان اشاره کرد و گفت: مقداری ذرات در خون ما هست به نام گلبولهای سفید و گلبولهای قرمز، گلبولهای سفید که گارد حفاظتی برای خون و بدن ما محسوب می شوند و گلبولهای قرمز گارد پخش ارزاق به سلولهای مختلف بدن ما هستند، این گلبولها به هیچ عنوان قابل شمارش نیستند، اصلاً تعدادشان آن قدر زیاد است که چند میلیون از آنها در یک فضای بسیار کوچک جا می شوند.

وی ادامه داد: این رفتاری که این گلبولها دارند از جانب خداوند تحت عنوان هدایت تکوینی رسیده، بسیار دقیق و حساب شده است، ذره ای کم و زیاد شدن و ذره ای بی تحرک بودن این گلبولها به مغز گزارش می شود و مغز بر اساس این گزارش تصمیم نهایی را می گیرد.

حضرت آیت الله مظاهری اتفاقات درون بدن را بسیار عجیب تلقی کرد و افزود: واقعاً عجیب است انگار این اجزاء خودشان تصمیم گیرنده هستند، انگار خودشان چند سال کار کرده اند و چیزهایی یاد گرفته اند و آن چیزها را در طول روز به کار می گیرند.

رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: وقتی این اتفاقات عجیب را مشاهده می کنیم، بهتر می گوییم «الحمد لله» و باید شکرگزار خداوند باشیم به خاطر این همه ظرافت که نحوه زندگی ما را تعیین می کند./201/876/ب1

ارسال نظرات