۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۴۳۹۶۰

برگزاري همایش «خورشید ولایت» در هند

همایش «خورشید ولایت» و جشن میلاد امام رضا (ع) به همت مؤسسه اهل بیت هند و انجمن حیدریه و با مشارکت رایزنی فرهنگی كشورمان، در مسجد كربلا (درگاه شاه مردان) دهلی‌نو برگزار شد.
هند

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همایش «خورشید ولایت» و جشن میلاد امام رضا (ع) با حضور حجت‌الاسلام کلب جواد، از علمای هند، حجت‌الله عابدی، معاون رایزنی فرهنگی ايران در هند، احمد میرزاده، از خادمان آستان قدس رضوی و تنی چند از علمای هند و با شركت صدها نفر از محبان اهل بیت (ع) به همت مؤسسه اهل بیت هند و انجمن حیدریه و با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران، در مسجد كربلا (درگاه شاه مردان) دهلی‌نو (پايتخت) برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام سید سرور عباس نقوی، از مدیران مؤسسه اهل بیت (ع) هندوستان در آغاز اين همايش گفت: به جز دهلی، چندین جشن بزرگ هند نیز در ایالات و شهرهای دیگر از جمله حیدرآباد، لکهنو، مرادآباد، چنای، بنگلور و... مراسم‌هايي را تدارک دیده‌اند که همچون سال‌های گذشته، با حضور محبان اهل بیت (ع) و عاشقان امام رضا (ع) و با همراهی احمد میرزاده، خادم آستان قدس رضوي، برگزار خواهند شد.

 

در ادامه احمد میرزاده، خادم آستان قدس رضوی نیز با صلوات خاصه حضرت امام رضا (ع) به بیان برنامه‌های کاروان‌های «زیر سایه خورشید» در کشورهای خارجی و اهداف آن پرداخت.

 

حجت‌الاسلام شمشماد علی رضوی، یکی دیگر از مدیران موسسه اهل بیت (ع) هندوستان، سخنران بعدی بود که با موضوع جایگاه اهل بیت و ولایت ائمه اطهار (ع) سخنرانی کرد. وي گفت: باید مانند گل آفتابگردان باشیم و انوار خورشید ولایت را دنبال کنیم و برای رشد و تعالی خود لحظه‌ای از این انوار ولایی جدا نشویم.

 

سپس حجت‌الله عابدی، معاون رایزنی فرهنگی ايران در هند هم به گوشه‌ای از برنامه‌های بزرگداشت و بیشمار رضوی در ایران از جمله بخش بین‌الملل آن و برنامه تقدیر از خادمان خارجی رضوی در عرصه‌های مختلف کتاب، شعر، هنر و... در مشهد مقدس اشاره کرد.

 

وی در ادامه گفت: امام رضا (ع) فرموده هرکس زیبایی‌های سخنان ما را دریابد، از ما پیروی می‌کند.

 

عابدي همچنين مفاد نامه امام رضا (ع) به حضرت عبدالعظیم حسنی و توصیه‌هایش به شیعیان را قرائت كرد و در ادامه گفت: امام رضا (ع) ما را از ورود شیطان به دل‌هایمان برحذر داشته و به راستگویی، امانت‌داری، ترک مخاصمه و سکوت معنی‌دار در جدال‌های بیهوده سفارش فرموده‌اند.

 

وی افزود: امام فرموده به دیدن هم بروید اگر می‌خواهید به من نزدیک شوید. به نظر می‌رسد حکمت این فرموده این است که سرکشی به هم‌نوعان علاوه بر حفظ انسجام و اتحاد در ارکان جامعه، باعث اطلاع از حال هم‌نوعان و تلاش برای کمک به ایشان است.

 

معاون رایزنی فرهنگي ايران در پایان سخنانش توصیه کرد: برای آنکه پیرو راستین ولایت باشیم، باید الگوی عملی یک شیعه باشیم و امر به معروف و نهی از منکر را از خودمان شروع کنیم و اول خودمان اصلاح شویم و اگر زندگی درستی را پیشه کرديم، دیگران خود به خود به سوی ما گرایش می‌یابند.

 

سخنران آخر مراسم حجت‌الاسلام کلب جواد نقوی، امام جمعه شیعیان مسجد آصفی شهر لکهنو بود که در سخنان خود نخست به نشانه‌های رهبران الهی از منظر قرآن پرداخت. وي گفت: قرآن کریم، علم و اخلاق را برای پیشوایان بشر ملاک قرار داده است. علم و اخلاق از آن منظر که دشمنان نیز آن را بپذیرند کما اینکه ما در زندگی ائمه اهل بیت (ع) شاهد آن بودیم.

 

وی افزود: تاریخ‌نویسان آن دوره متعلق به سلسله‌های حکومتی اموی و عباسی بودند که مبنایشان بر دشمنی اهل بیت (ع) استوار بوده؛ اما آنها نیز مجبور بودند فضایل اخلاقی ائمه معصومین (ع) را به رشته تحریر دربیاورند.

 

كلب جواد نقوي ادامه داد: امروز این عظمت و کرامت ائمه معصومین (ع) به ویژه امام رضا (ع) است که آرامگاه آنها را مرجع خلایق عالم كرده است.

 

در پایان نیز پرچمی كه از مضجع شریف امام رضا (ع) از سوی خادم آستان قدس به هندوستان آورده شده بود، در معرض دید و تبرک حاضرن قرار گرفت./982/ب102/د

ارسال نظرات