۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۴۳۸۲۶۹
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

دفاع جانانه مدافعان حرم از مزار فرزند امام هادی در سامرا/ جنگ لفظی قرضاوی و شیوخ وهابی عربستان

سالروز پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه، حمله تررویستی داعش به مقبره سید محمد فرزند امام هادی(ع)، ازسرگیری نمازجمعه در بحرین مهمترین اخبار جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

 

انفجار در بارگاه سید محمد(ع) عراق، گرامیداشت سالگرد شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه علیه حزب الله، از سرگیری نمازجمعه بحرین، حمله شدید رییس جمعیت علمای مسلمان، حمایت عربستان سعودی از منافقین و ... تنها بخشی از مهمترین حوادث هفته اخیر در جهان بود که در  بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین حوادث جهان اسلام تقدیم خوانندگان می‌شود:

 

عراق: حمله تروریستی به بارگاه فرزند امام هادی (ع)

گروه تروریستی داعش که این روزها ضربه سختی را از بسیج مردمی و رزمندگان جبهه مقاومت دریافت کرده است با حمله به بارگاه مقدس سید محمد فرزند امام هادی (ع) درصدد جبران ناکامی‌های اخیر خود برآمد. در این حمله که با مقاومت سرسختانه نیروهای امنیتی عراق و حشد الشعبی مواجه شد 40 تن شهید و 70 تن دیگر مجروح شدند. خوشبختانه دفاع جانانه مدافعان حرم موجب شد حداقل خسارت به بارگاه ملکوتی فرزند امام هادی (ع) وارد شود. این اقدام با محکومیت شدید از سوی شخصیت‌های دینی و سیاسی داخلی و خارجی مواجه شد.

حجت الاسلام علاق رییس کمیسیون اوقاف و امور دینی عراق با محکومیت این جنایت تصریح کرد که حمله تروریستی به اماکن مقدس و دینی بخشی از نقشه داعش برای ایجاد جنگ داخلی بین مردم عراق است. علمای شیعه و سنی لبنان نیز در همین راستا با محکومیت حمله تروریستی داعش به بارگاه سید محمد فرزند امام هادی(ع) در عراق، این گروه تروریستی را ابزار آمریکا برای طولانی شدن اشغال فلسطین عنوان کردند.

دخالت عربستان در مسائل داخلی عراق نیز به موضوع مهم هفته اخیر عراق تبدیل شده است. متهم ساختن نیروهای رزمندگان عراقی به تبعیت از ایران و دخالت تهران در مسائل داخلی این کشور با واکنش‌های مختلفی مواجه شد.

شیخ مختار فرمانده رزمندگان نجباء با واکنش به این مساله اظهار داشت که مقاومت اسلامی نُجَباء مقید به ولایت فقیه است و هرجا که ایران لازم بداند حضور خواهد داشت.

از سوی دیگر آیت الله بشیر النجفی مراجع تقلید نجف اشرف توجه به مشکلات مردم را وظیفه شرعی روحانیان خواند و خواستار توجه به خانوادههای شهدای مدافع حرم شد.

 

لبنان: گرامیداشت جنگ 33 روزه

لبنان این‌ روزها شاهد جشن و سرور مردم مختلف به مناسبت پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه است. حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان در دیدار جمعی از علمای و روحانیان کشورهای عربی که به مناسبت سالروز جنگ 33 روزه برگزار شد، گفت: تشکیل گروه‌های تکفیری در منطقه پاسخی از سوی محور صهیونیستی ـ آمریکایی نسبت به پیروزی الهی در جنگ سال 2006 به شمار می آید. آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان نیز با اشاره به پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه علیه رژیم صهیونیستی گفت پیروان حق حتی اگر اندک باشند با قدرت ایمان به خداوند متعالی به پیروزی دست می یابند.

همچنین شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با بررسی ابعاد مختلف نقش انگلیس در جنگ عراق تصریح کرد که حقوق بشر در غرب تنها در راستای مصالح این جوامع است. وی همچنین با اشاره به تعطیلی حج عمره امسال ایرانیان گفت: عربستان هیچ گونه مشروعیت سیاسی و دینی ندارد و فقط در راستای اهداف کشورهای استکباری قدم بر میدارد.

حکم سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم نیز از دیگر مسائل مهم هفته گذشته لبنان بود. حجت الاسلام حسن غبیرس عضو تجمع علمای مسلمان لبنان خواستار حمایت از آیت الله شیخ عیسی قاسم شد و تصریح کرد سکوت مجامع جهانی در برابر سلب تابعیت از رهبر شیعیان بحرین بی معناست.

 

بحرین: ازسرگیری نمازجمعه در سراسر بحرین و حمله مجدد ماموران به نمازگزاران

 مراسم عبادی ـ سیاسی نماز جمعه پس از 4 هفته تعطیلی از سوی علمای شیعه بحرین در مساجد سراسر این کشور برگزار شد .هزاران تن از شهروندان بحرینی در مسجد امام صادق(ع) منطقه الدراز به عنوان مهمترین نماز جمعه این کشور حضور یافتند.این در حالی است که نیروهای امنیتی آل خلیفه تدابیر امنیتی شدیدی در ورودی های منطقه الدراز اتخاذ کردند. شهروندانی که مجوز ورود خودروهایشان صادر نمی شد با پای پیاده به سوی نماز جمعه رهسپار شدند.

حجت الاسلام محمد صنقور امام جمعه منطقه الدراز بحرین نسبت به هدف قرار دادن رهبر شیعیان این کشور از سوی آل خلیفه هشدار داد و وی را نماد وحدت طلبی توصیف کرد. پس از نماز جمعه هزاران بحرینی با شرکت گسترده در تظاهراتی با عنوان «جمعه الفداء» خواستار پایان حکومت آل‌خلیفه در این کشور شدند و اقدامات طایفه‌گرایانه علیه اکثریت جمعیت این کشور یعنی شیعیان را محکوم کردند. نیروهای رژیم بحرین به گروهی از معترضان که در اعتراض به سلب تابعیت رهبر شیعیان این کشور تظاهرت کرده بودند، حمله ور شدند. این اقدام با واکنش شدید علما مواجه شد.

حجت الاسلام سید جعفر العلوی یکی از رهبران جریان العمل اسلامی بحرین تصریح کرد که آلخلیفه در مسیر صدام قدم بر میدارد و بر همین اساس احتمال تعرض به سایر روحانیان این کشور وجود دارد.

حجت الاسلام سید مجید المشعل رییس مجلس اسلامی علمای بحرین نیز نسبت به هجمه گسترده آلخلیفه علیه شیعیان این کشور هشدار داد و گفت که با قدرت از دین و مذهبمان دفاع خواهیم کرد.

در همین راستا حجت الاسلام عبدالله صالح معاون دبیرکل جمعیت العمل اسلامی بحرین خاطرنشان کرد که باوجود سرکوب شدید مردم بحرین همچنان اعتراض و تحصن ادامه دارد و سرکوب معارضان بی فایده است.

از سوی دیگر ائتلاف 14 فوریه بحرین با محکومیت انفجار بارگاه سید محمد(ع) در عراق تاکید کرد: از آنجا که رژیم سعودی آغوش خود را به روی مروجان اندیشه‌های وهابی و تکفیری گشوده و با اشکال مختلف از آن‌ها حمایت می‌کند، این رژیم را باید مسؤول انفجار مرقد سید محمد(ع) دانست.

 

مصر: هجمه بی‌سابقه رییس جمعیت علمای مسلمان به علمای وهابی

پس از بمب‌گذاری‌های انتحاری اخیر در عربستان،‌ دفاع یک مفتی مصری از این انفجارها موجی از اعتراضات را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است. یوسف قرضاوی، رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان که به عنوان مجری یکی از برنامه‌های دینی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر نیز فعالیت می‌کند، به دنبال بمب‌گذاری‌های انتحاری هفته گذشته در عربستان، از طریق ابزارهای ارتباط جمعی از انجام حملات انتحاری و سایر اشکال تروریسم، حمایت و به کارگیری آنها را به عنوان یک روش ارعاب، قابل توجیه دانست. رسانه‌های عربی همچنین از حمله بی سابقه قرضاوی به علمای وهابی، در واکنش به درخواست رییس هیأت علمای ارشد سعودی مبنی بر تبعیت الازهر مصر از این هیأت و یا ادغام شدن در آن، خبر دادند. قرضاوی تبعیت الازهر از هیأت علمای ارشد سعودی را در حد رؤیا و خیال پردازی توصیف کرد و گفت: الازهر در مقابل خائن‌‌ها زانو نمی‌زند و آل الشیخ باید قبل از آنکه گرفتار عذاب خداوند شود، به درگاه او توبه کنند.

از سوی دیگر محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر، در مصاحبه با خبرنگاران از انتشار کتاب و دست نوشتههای جریانهای تکفیری و تروریستی در فضای مجازی به شدت انتقاد کرد و گفت: اندیشههای جریانهای تکفیری به زیان فرزندان و جوانان ماست و موجب بی ثباتی و ناامنی در جامعه میشود. مختار جمعه همچنین در نامه‌ای دستور یکسان‌سازی خطبه‌های نمازجمعه را صادر کرد.

محمد ابو هاشم، معاون رییس دانشگاه الازهر مصر در همین راستا گفت: این اقدام گامی مهم برای کنترل خطبههای نماز جمعه است. با یکسان سازی خطبههای نماز جمعه، خطیب بر اساس اصول و عقاید صحیح و معتدل سخن میگوید و به سوالات پاسخ میدهد.

موضوع عادی سازی روابط میان مصر و اسرائیل مساله تازه‌ای نیست. رفعت سعید، رییس شورای مشورتی حزب التجمع مصر از رابطه بین سران حزب سلفی النور با مقامات رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت که دیدارهایی بین سران این حزب با تسیبی لیونی صورت گرفته و برخی رهبران حزب النور نیز با افسران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سفارت آمریکا در قاهره دیدار کرده اند. از سوی دیگر جمعی از شهروندان مصری معترض به سفر سامح شکری وزیر امور خارجه این کشور به اراضی اشغالی فلسطین، با تجمع در شهر قاهره پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

 

سایر کشورهای اسلامی: حمایت عربستان از گروهک تروریستی منافقین

عربستان: ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رییس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان در کنفرانس منافقین در پاریس حضور یافت و در سخنرانی خود از مسعود رجوی سرکرده این گروهک تروریستی به عنوان «مرحوم مسعود رجوی» یاد کرد.  دو روز پس از آنکه فیصل بن عبدالعزیز، رییس سابق اطلاعات عربستان در پاریس در نشست موسوم به معارضان ایران شرکت کرد و خواستار سقوط حکومت ایران شد، این کشور یک معارض کاملا مسالمت‌جوی خود را بازداشت کرد. کشوری که حدود 6 ماه پیش آیت الله نمر باقر النمر، روحانی برجسته این کشور را صرفا به دلیل انتقادهای سیاسی و دینی از حکومت سعودی اعدام کرد، در جدیدترین اقدام حجت الاسلام محمد الحبیب، روحانی شیعه و از اهالی قطیف و از یاران شیخ نمر را بازداشت کرد.

سوریه: احمد بدرالدین حسون مفتی سوریه با انتقاد از سیاست های کشورهای منطقه ای و بین المللی در قبال دولت دمشق افزود: نقشه آمریکا، ترکیه و عربستان و رژیم صهیونیستی تجزیه سوریه است.

فلسطین: محمد صالح الموعد سخنگوی شورای علمای فلسطین ، سلاح مقاومت اسلامی را عامل سربلندی امت اسلامی و بازدارنده دشمن صهیونیستی توصیف کرد. باسم زعاریر نماینده پارلمان فلسطین نیز همسو با صالح الموع در بیانیه ای مطبوعاتی تاکید کرد که دولت رژیم صهیونیستی از آنجایی که رژیمی جنایتکار و کینه توز است و به قوانین بین المللی اعتنایی ندارد، شهر الخلیل را به محاصره کامل درآورده و اقدام به مجازات دسته جمعی فلسطینیان کرده است و این مساله ثابت می کند که این رژیم به هیچ وجه شایستگی ریاست کمیته های سازمان ملل را ندارد و این اقدام رژیم صهیونیستی در واقع سیلی محکمی به صورت تمامی کشورهای عربی است.

بنگلادش: دولت بنگلادش پخش برنامه‌های شبکه ماهواره‌ای «صلح» را که وابسته به «ذاکر نایک»، رهبر سلفی هندی است؛ به اتهام حمایت از افراط‌گرایی و تروریسم قطع کرد.

یمن: سازمان دیده‌بان حقوق بشر بار دیگر خواستار تعلیق عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد و تأکید کرد که عربستان و هم‌پیمانانش "جنایت جنگی" در یمن مرتکب شده‌اند.

هند: مولانا کلب جواد دبیرکل مجلس علمای هند، فتواهای علمای وهابی و سلفی گری را مهمترین عامل گسترش تروریسم در جهان دانست و اظهار کرد تا زمانی که این پشتیبانی قطع نشود ،تروریسم در کشورهای مختلف ریشه کن نخواهد شد. همچنین اسدالدین اویسی رییس شورای اتحاد مسلمانان هند داعش را ضد اسلام و مسلمانان دانست و تصریح کرد این گروه تروریستی بزرگترین دشمن بشریت است.

پاکستان: اعضای حزب وحدت مسلمین پاکستان با برپایی راهپیمایی، حمله تروریستی به حرم پیامبر در مدینه، امامزاده سید محمد(ع) در عراق و کشتار شیعیان در پاکستان را محکوم کردند./981/ب501/ک

ارسال نظرات