۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۴۳۸۲۶۷
امام جمعه بجنورد:

رحم و مهربانی بین مردم مایه نزول رحمت ویژه الهی می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه رحم و مهربانی بین مردم و مؤمنان مایه نزول رحمت ویژه الهی است، گفت: خداوند در قرآن تأکید کرده که اگر می‌خواهید رحم من شامل حال شما شود نسبت به یکدیگر مهربان و رحیم باشید.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، ظهر امروز در جمع مردم و نمازگزاران بجنوردی، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های پیامبر اکرم و امت او که در قرآن مطرح شده، رحمت و مهربانی است، افزود: بنا به فرموده خداوند در قرآن وجود محمد(ص) برای همه بشریت، حتی انسان‌هایی که پیرو اسلام نیستند، رحمت است.

 

وی با بیان اینکه پیامبر نسبت به مؤمنان هم مهربان و هم رحیم بود به‌گونه‌ای که رحمت ویژه‌اش شامل حال امت اسلام می‌شود، افزود: پیامبر و کسانی که با او هستند دو ویژگی دارند؛ نخست اینکه در مقابل کفار و دشمنان محکم و استوار هستند و دوم اینکه مانند پیامبر با هم مهربان هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که در روایات و آیات آمده این است کسی که در روی زمین به هم‌نوعان خود رحم نکند خدا هم به او رحم نمی‌کند، ادامه داد: قانون خدا این است که اگر می‌خواهید رحمت من شامل حال شما شود شما هم به هم رحم کنید.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کسی که دستش پر است اما به زن و بچه‌اش سخت می‌گیرد، به آن‌ها رحم نمی‌کند و سر سفره‌اش خالی است از رحمت خداوند به دور است.

 

وی با بیان اینکه بنا به فرموده رسول گرامی اسلام اگر می‌خواهیم رحمت خداوند شامل حال ما شود باید نخست به خودمان رحم کرده و سپس به دیگران رحم کنیم، افزود: خداوند در قرآن در تشریح ویژگی‌های مؤمن آن‌ها را به حق و صبر سفارش کرده و تأکید می‌کند: کسانی که مؤمن هستند همدیگر را به رحمت و مهربانی توصیه می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه کسی که در روی زمین رحم نکند خدا هم در آسمان‌ها به او رحم نمی‌کند، اظهار کرد: امام علی(ع) در این زمینه می‌فرماید: تعجب می‌کنم از افرادی که از مافوق خود که خدا باشد تقاضا و تمنا و طلب رحمت دارند که به آن‌ها رحم کند اما با مادون خود و افراد زیردست رحم نمی‌کند.

 

وی با بیان اینکه ریشه بی‌رحمی قساوت است، بنابراین کسی که دلش سنگ شود رحم ندارد، افزود: بدترین درد قساوت قلب و سنگدلی است در حالی‌ که مؤمن باید همانند چشمه جوشش داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه امام علی(ع) فرمود: به خدا قسم اگر اقالیم هفت‌گانه را به من بدهند و بگویند پوست جویی از دهان مورچه‌ای به زور بستان این کار را نخواهم کرد، تصریح کرد: اگر رحم کردیم خدا هم به ما رحم می‌کند، از این‌ رو باید کمک به نیازمندان به‌ صورت ناآشنا و بدون معرفی و تبلیغات در دستور کار همه ما باشد زیرا ترحم به نیازمندان بدون معرفی ارزش زیادی دارد./9314/202/ب2

ارسال نظرات