۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۴۳۷۹۸۱
مدیر گروه علم اطلاعات دانشگاه شاهد:

خلاء نمایه استنادی در علوم اسلامی در جامعه علمی کشور مشهود است

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد گفت: نمایه استنادی در علوم اسلامی امری لازم و کارگشاست که خلا آن در جامعه علمی کشور مشهود است.
س

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، عبدالرضا نوروزی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد در نخستین کارگاه علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در سال جاری، با استقبال از تعاملات هر چه بیشتر با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پویایی را از خصوصیات بارز این پژوهشگاه دانست و افزود: بروندادهای علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به دلیل دارا بودن استانداردهای لازم و ویژگی منحصر به فرد تالیفی بودن آن، همواره مورد استفاده مراکز علمی کشور به ویژه متخصصین رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است.


مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد، با برشمردن کارکردهای نمایه های استنادی در مدیریت، تحلیل و ارزیابی اطلاعات، آن را از دو حیث تاریخی و مفهومی مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: نمایه استنادی در علوم اسلامی امری لازم و کارگشاست که خلا آن در جامعه علمی کشور مشهود است.


مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی امور آموزشی دانشگاه شاهد، با توجه به سابقه درخشان مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در عرصه مدیریت اطلاعات اسلامی، گفت: پایگاه و نمایه استنادی جهان اسلام در شیراز فعال است اما خلاء وجود نمایه استنادی علوم اسلامی مانع انتشار بهتر این علوم می‌شود و مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با داشتن توان بالای انجام این کار، میتواند زمینه ساز بالندگی علوم اسلامی در عرصه های بین المللی باشد.


عبدالرضا نوروزی در ادامه با تبیین نقش و جایگاه اعتبار سنجی اطلاعات و نقش نمایه ها در علم سنجی افزود: نمایه ها دارای ارزش افزوده بوده که با توسعه علمی کشورها ارتباط مستقیم دارد و لازمه شناختن و شناساندن هر چه بهتر داشته های علمی است. همچنین نمایه ابزاری برای جغرافیای سیاسی اطلاعات و مصور سازی دانش است.


وی در پایان با معرفی چند پایگاه استنادی مثلResearcherID  و  SCOPUS و Open Researcher and contributor ID یا ORCID به بررسی برخی خصوصیات آنها پرداخت و گفت : به طور نمونه نمایه استنادی SCOPUS با آنکه از سال 2004 فعالیت دارد، با داشتن 250میلیون  رکورد در موضوعات مختلف، بزرگترین نمایه استنادی دنیاست./874/د102/ی

ارسال نظرات