۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۴۳۷۲۶۲

واکنش علمای الازهر به یکسان سازی خطبه‎های نماز جمعه

علمای الازهر نسبت به دستورالعمل جدید وزارت اوقاف مصر مبنی بر یکسان سازی خطبه های نماز جمعه انتقاد کردند.
محمد ابو هاشم، معاون رییس دانشگاه الازهر مصر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از البوابه نیوز، محمد ابو هاشم، معاون رییس دانشگاه الازهر مصر امروز در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به تصمیم محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف این کشور برای یکسان سازی خطبه‎های نماز جمعه‎ گفت: این اقدام گامی مهم برای کنترل خطبه‎های نماز جمعه است. با یکسان سازی خطبه‎های نماز جمعه، خطیب بر اساس اصول و عقاید صحیح و معتدل سخن می‎گوید و به سوالات پاسخ می‎دهد.

 

وی ایجاد سدی مستحکم در برابر استفاده سیاسی از منبر نماز جمعه را یکی دیگر از اهداف یکسان سازی خطبه‎های نماز جمعه دانست و اظهار داشت: خطبه‎های مکتوبی که از سوی مراجع معتبر دینی به خطیبان نماز جمعه ارائه می‎شود یک مساله رایج در کشورهای اسلامی و عربی مانند عربستان است.

 

وی ادامه داد: نماز جمعه یک وظیفه دینی است که نباید از آن برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده کرد.

 

گفتنی است محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر خواستار یکپارچه شدن خطبه های نماز جمعه مصر شد و پیشنهاد داد کمیته‎ای برای تهیه و تنظیم خطبه‎های نماز جمعه تشکیل شود و خطبه نماز جمعه را به صورت مکتوب به ائمه جمعه تحویل دهد تا آن را در منبر نماز جمعه قرائت کنند.

 

اما این اقدام وزارت اوقاف مصر با اعتراض برخی علمای الازهر مانند شیخ عبدالحمید الاطرش، رییس سابق کمیته فتوای الازهر و شیخ احمد کریمه استاد فقه مقارن الازهر  روبرو شد. آنان گفتند که مختار جمعه انتظار دارد علمای الازهر مانند طوطی باشند و علم خود را نادیده بگیرند.

 

آنان افزود: هیچ دلیلی برای یکسان سازی خطبه ها وجود ندارد زیرا خطبه‎ها باید متناسب با نیازها و مشکلات هر منطقه بیان شود./994/ب902/د

ارسال نظرات