۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۴۳۶۵۴۱
آیت الله مهدوی:

زکات فطره عامل قبولی روزه های ماه رمضان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در روایت گفته شده نپرداختن زکات فطره موجب می شود روزه هایی که در طول ماه مبارک رمضان گرفته ایم، مورد قبول خداوند واقع نشود.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله با تبریک حلول ماه شوال گفت: ماه مبارک رمضان به پایان رسید و امیدوارم خداوند افرادی را که توانایی روزه گرفتن در این ماه پر خیر و برکت را نداشتند، شفا بدهد، واقعاً سخت است برای برخی افراد که از فیض روزه گرفتن بی بهره شوند، به قول آن عالم وارسته ای که گفته بود، از خداوند طلب کرده ام آن سالی که نتوانم روز بگیرم را جزء سال های عمرم قرار ندهد، ما هم همین دعا را داشته باشیم خوب است.

 

وی ادامه داد: افرادی که از نظر مالی فقیر هستند یعنی پول مازاد سالیانه ندارند و درآمدی روزانه ای هم که دارند کفاف مخارج خانه را نمی دهد، لازم نیست زکات فطریه بپردازند، هر چند در روایت گفته شده نپرداختن زکات فطریه موجب می شود روزه هایی که در طول ماه مبارک رمضان گرفته ایم، مورد قبول خداوند واقع نشود.

 

آیت الله مهدوی با بیان این که امشب لطف عامی از جانب خداوند نصیب مردم می شود، ابراز داشت: در روایت داریم در این شب میلیون ها انسان که ورودشان به جهنم حتمی شده است، بخشیده می شوند و اگر کسی بخشیده نشود، هرگز بخشیده نخواهد شد تا این که عرفه را درک کند، بدانید کسی که در پایان این ماه مورد عفو الهی قرار نگیرد بسیار شقی و بدبخت است پس سعی کنید اعمال امشب را از مفاتیح الجنان بخوانید و به آن ها عمل کنید، نماز روز عید فطر را هم فراموش نکنید.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به شرایط پرداخت زکات فطره اشاره کرد و گفت: زکات فطره یعنی پرداخت سه کیلو از قوت سالانه اشخاص به فقیران واقعی، که قوت اصلی برای اکثر مردم گندم است و برای اقلیتی از مردم برنج است، طبق آمارهایی که داده اند برای افرادی که قوت اصلیشان گندم است، هر نفر تقریباً حدود هفت هزار و پانصد تومان باید برای خودش و افراد تحت تکفلش پرداخت کند.

 

وی ادامه داد: اگر کسی در شب عید فطر یعنی امشب، مهمانی را به خانه اش دعوت کند و آن مهمان قبل از غروب آفتاب وارد خانه میزبان شود و تا اذان مغرب در خانه میزبان بماند، فطریه مهمان بر ذمه میزبان است.

 

آیت الله مهدوی توضیح داد: افرادی که از نظر مالی فقیر هستند یعنی پول مازاد سالیانه ندارند و درآمدی روزانه ای هم که دارند کفاف مخارج خانه را نمی دهد، لازم نیست زکات فطریه بپردازند، هر چند در روایت گفته شده نپرداختن زکات فطریه موجب می شود روزه هایی که در طول ماه مبارک رمضان گرفته ایم، مورد قبول خداوند واقع نشود.

 

امام جمعه موقت اصفهان با انتقاد از افرادی که صندوق هایی را جهت دریافت زکات فطریه در مکان های عمومی می گذارند، تأکید کرد: هر صندوقی قابل اطمینان نیست، بنده خبر دارم که برخی از این پول ها اصلاً به دست فقرا نمی رسد، البته اگر به افراد صندوق دار اطمینان دارید، می توانید زکات فطریه را به آن ها پرداخت کنید.

 

نبض امور در دست خداوند است

وی در ادامه مباحث روزهای گذشته ماه مبارک رمضان به بحث توکل پرداخت و اذعان کرد: مطالبی که پیرامون مبحث توکل بسیار زیاد است و حدوداً نصف آن را در این روزها بیان کردیم، حتی آن چیزهایی هم که گفتیم به اندازه درک ما بود از آیات قرآن و روایات معصومین(ع).

 

آیت الله مهدوی تبیین کرد: مهم ترین مسأله در توکل این است که بدانیم نبض کار در دست خداوند است، یعنی همانند آن مرغی که به واسطه طناب در حیطه اراده ما رفت و آمد می کند، ما هم در محدوده اراده الهی قادر به تلاش و فعالیت هستیم با این تفاوت که قوه همان تلاش و فعالیت ما نیز از جانب خداوند است.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در تفسیر دعای معروف بِحَولِ للهِ وَ قُوَتِهِ اَقُومُ وَ اَقعُود تشریح کرد: برخی می گویند تقدم عبارت بِحَولِ للهِ وَ قُوَتِهِ بر عبارت اَقُومُ وَ اَقعُود به دلیل تقدم جار و مجرور در جمله است ولی به اعتقاد بنده این تقدم به خاطر این است که حول و قوه الهی ریشه و اصل است و حرکت انسان فرع.

 

مؤمنان مواظب باشند به شرک آلوده نشوند

وی با اشاره به آیه هفدهم سوره عنکبوت که می فرماید «...إِنَّ الَّذِینَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا یَمْلِکُونَ لَکُمْ رِزْقًا فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْکُرُوا لَهُ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» افزود: در روزهای گذشته گفتیم کمک گرفتن از عوامل طبیعی برای پیشبرد امور، جزء سنت های الهی است، البته این مسأله را نیز متذکر شدیم که این استعانت طلبیدن از غیر خداوند نباید مستقل از خداوند باشد و اگر مستقل باشد بر اساس آیه صد و ششم سوره یوسف که می فرماید« وَمَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلا وَهُمْ مُشْرِکُونَ» انسان دچار شرک شده است.

 

آیت الله مهدوی توضیح داد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، انسان مؤمنِ مشرک انسانی است که در مُلک خداوند برای او شریکی قرار می دهد یعنی بدون توجه به خداوند می گوید فلانی کار من را حل و فصل کرد، راوی می گوید از امام صادق(ع) پرسیدم اگر بگوییم خداوند بر فلان شخص منت گذاشت و فلان شخص مشکل من را برطرف کرد، باز هم شرک ورزیده ایم، امام صادق(ع) می فرمایند، اگر این را بگویید اشکالی ندارد.

 

صبر و یقین بالاترین هدیه های خداوند به پیامبر(ص) است

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه به هدیه خداوند به پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: روزی جبرئیل به پیامبر(ص) عرضه داشت، ای پیامبر(ص) خداوند به تو هدیه ای داده که قبل از تو به هیچ پیامبری چنین هدیه ای عطا نکرده است، پیامبر(ص) فرمودند، این هدیه چیست؟ جبرئیل عرض کرد، صبر و یقین است.

 

وی افزود: در ادامه روایت، پیامبر(ص) از جبرئیل می پرسند که یقین را برایم تفسیر کن، جبرئیل می گوید، انسان موقن طوری رفتار می کند که انگار خدا را می بیند، او در زندگی اش معتقد است هر چه قرار است به او برسد، به او خواهد رسید، البته این ها همه شاخه های توکل و راه رسیدن به زهد است.

 

آیت الله مهدوی با استناد به آیه بیست و چهارم سوره سجده که می فرماید«وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ» ادامه داد: دلیل انتخاب اهل بیت(ع) به عنوان امامان معصوم همین دو ویژگی یعنی صبر بی نهایت و یقین دائمی است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با معرفی کردن کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) اظهار کرد: اگر می خواهید به مراتب یقین پی ببرید، به کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) انصافاً کتاب ارزشمندی است مراجعه کنید.

 

وی در پایان توضیح داد: اگر به آیه سی و دوم سوره نساء که می فرماید«وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ...» توجه کنیم درمی یابیم که توکل کردن برای رسیدن به چیزهایی که امکان دسترسی به آن ها وجود ندارد و همچنین در کارهای حرام، اساساً کار اشتباهی است./201/867/ب1

ارسال نظرات