۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۴۳۵۳۳۴

کتاب «این عصر قرمز است» به چاپ سوم رسید

چاپ سوم «این عصر قرمز است» درباره تاریخ دوره مدرنیته و تحولات قاجاریه از سوی خانه فرهنگ و هنر سافیا با همکاری دفتر نشر معارف راهی بازار نشر شد.
کتاب «این عصر قرمز است»

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفتر نشر معارف، جلد چهارم «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» با عنوان «این عصر قرمز است: از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم» به کوشش خانه فرهنگ و هنر سافیا با همکاری دفتر نشر معارف به چاپ سوم رسید.

 

این کتاب با بررسی وقایع جنگ جهانی دوم، به تشریح وضعیت داخلی ایران و روابط آن با دیگر کشورهای دنیا پرداخته و رخدادهای جهان در فاصله دو جنگ جهانی قرن نوزدهم را تبیین کرده است. بر اساس مطالب این کتاب، صد و پنجاه سال انقلاب، استعمار، بحران، جنگ و تجزیه امپراطوری‌ها در جهان، چیزی نبود که مردم اوایل قرن نوزدهم انتظارش را داشتند، مردمی که تازه خود را از کلیسا رها شده می‌دیدند و برای یک زندگی آرام و در آسایش و رفاه آماده می‌شدند.

 

سرکشی انسان که «منٌیت» سراسر وجودش را فراگرفته بود، کار را به آنجا کشاند که در این عصر میلیون‌ها انسان در جنگ جهانی و ده‌ها درگیری داخلی و جنگ منطقه‌ای کشته شدند. در سراسر جهان جوی خون به راه افتاد. شاید به همین دلیل «این عصر قرمز» است.

 

این کتاب در دو بخش «از قرن 19 تا پایان جنگ جهانی» و «ایران اسلامی در دوره قاجاریه» تنظیم و تدوین شده است. در بخش اول به اقتصاد، محور تحولات و تحول اقتصادی در قرن 19، اوضاع سیاسی جهان (ملی‌گرایی و چپ‌گرایی)، به سوی بحران (استعمارگران پیر و استعمارگران جدید)، مستعمرات جهان در عصر بین دو جنگ نهضت‌های مقاومت در مستعمرات، جنگ دوم جهانی (فاشیسم ایتالیا و آلمان)، اندیشه، علم، دین و کلیسا، و ادبیات و هنر می‌پردازد.

 

در بخش دوم به «اوضاع ایران اسلامی در دوره قاجاریه» می‌پردازد. آغاز قاجار در ایران، ناصرالدین شاه؛ شروع ایران جدید و از مظفرالدین شاه تا ظهور رضاخان از موضوعات اصلی این بخش است و مسائلی چون جنگ‌های ایران و روس و دلایل شکست ایران، ظهور روشنفکری در ایران، امتیاز رژی، داستان مشروطه‌خواهی و ایران پس از مشروطه پرداخته می‌شود.

 

صد و پنجاه سال انقلاب، استعمار، بحران، جنگ و تجزیه‌ امپراطوری‌ها در جهان چیزی نبود که مردم اوائل قرن نوزده انتظارش را داشتند. مردمی که تازه خود را از دوران کلیسا رها شده، می‌دیدند و برای یک زندگی آرام در آسایش و رفاه آماده می‌شدند.

 

از موضوعات این بخش کتاب می‌توان به مباحثی چون «اقتصاد آمریکا»، «استعمارگران پیر»، «انقلاب روسیه»، «فلسطین»، «علوم طبیعی»، «اوضاع داخلی ایران»، «بعد از معاهده دوم»، «ایران و روسیه در فاصله دو جنگ»، «ظهور روشنفکری در ایران»، «شروع داستان مشروطه‌خواهی»، «تلاش‌های شاه مخلوع»، «نجات مشروطه» و «ایران بعد از مشروطه» اشاره کرد.

 

 کتاب در 208 صفحه، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 9000 تومان از سوی دفتر نشر معارف روانه بازار کتاب و فرهنگ شده است.

 

«آسمان به زمین الصاق شد(از آغاز تا پایان قرون وسطی)»، «دوباره به آسمان نگاه کن (از ظهور اسلام تا تمدن اسلامی)»، «من به قدرت رسید(از رنسانس تا روشنگری)»، «این عصر قرمز است(از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم)» و «در جهت عکس حرکت کن(از اعتراض‌های مدرن تا کنون)» عناوین مجموعه پنج جلدی «روایت تفکر، فرهنگ وتمدن» هستند که از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده اند و با استقبال مخاطبان به ویژه دانشجویان و علاقمندان گروههای غرب شناسی مواجه شده اند./998/د102/ق

ارسال نظرات