هدف اصلی نمایشگاه قرآن ایجاد انگیزه در مردم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد مهدی عزیز زاده مدیر کمیته ویژه نمایشگاه قرآن شامگاه یکشنبه در نشست تشریح نوآوری دستاوردهای کمیته ویژه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن کریم که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه در نمایشگاههای قرآن که ما برپا میکنیم مشکل کمی و کیفی زیادی وجود دارد اظهار داشت: ما در طول سال به فعالیت های قرآنی زیادی در کشور میپردازیم اما بخش عمدهای از آنها طیف حاصی را شامل میشود و این در حالی است که ما باید از بزرگ ترین محل فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کشور در جهت جذب مردم به خصوص جوانان استفاده نماییم.
وی ادامه داد: هدف اصلی ما در نمایشگاه قرآن امسال ایجاد انگیزش در میان مردم بوده است، به طور کلی ما باید در بخشهای مختلف نمایشگاه اعم از فروش کتاب، کودک دیجیتال، دانشگاهی و عفاف و حجاب... به دنبال سوق دادن مردم به سوی قرآن باشیم تا مردم پس از بازدید از این نمایشگاه به درک درستی از قرآن رسیده باشند.
عزیززاده با بیان اینکه وزارت ارشاد سعی کرده است در راستای اقتصاد مقاومتی فعالیت های زیادی انجام دهد خاطرنشان کرد: در این زمینه ما سعی کردیم به مردم نشان دهیم که چگونه باید از آیات قرآن در جهت اقتصاد مقاومتی رفتار کرد، اما کار متفاوتی که ما امسال آن را پیگیری کردیم بخش موضوع محور و مفهومی نمایشگاه بود که در انجا ما توانستیم آسیبهای فردی و اجتماعی را که نردم با آنها درگیر هستند را مطرح کنیم.
مدیر کمیته ویژه نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه در راستای فهم قرآن ما نمایش سوره عبس را داشتیم یادآور شد: در بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن مردم با حضور در ابتدای ورودی شبستان مصلی با غرفهای متفاوت مواجه میشوند که در ورود به آن موضوع دوران تولد تا مرگ انسان به نمایش گذاشته شده است، این غرفه در واقه بررسی مفهوم سوره عبس برای عموم است، همچنین از این حرکت میتوان به عنوان مدل گوچک شدهای از مفاهیم قرآنی ذکر کرد.
وی افزود: از آنجایی که نمایشگاه امسال به دنبال شعار فهم قرآنی است یکی از غرفههایی که ما در این راستا تعبیه کردیم «چشمی برای چشیدن» است که فعالیت این غرفه به ادراک مردم از قرآن میپردازد، این فعالیت مهمی است و باید بخشهای دیگر نیز به سمت نگاهی کاملا مفهومب بروند.
عزیز زاده با بیان اینکه غرفه قرآن ورسانه فعالیت های زیاد و جدید را ارائه داده است تصریح کرد: ما در این غرفه توانستیم 20 شبکه تلویزیونی قرآنی بین المللی، 20 شبکه رادیویی قرآنی بین المللی را به نمایش عموم بگذاریم، همچنین ماکتی از رسانههای مکتوب را ایجاد کردیم و بخش فضای مجازی را نیز نشان دادیم.
وی در ادامه تاکید داشت: یکی از فعالیت های مهم ما در این غرفه نمایش نقش صهیونیست در رسانههای برتر دنیا است که آنها به چه صورت از طریق رسانههای دنیا به تغییر افکارعمومی جهان میپردازند، در این بخش ما جریان وهابیت و فعالیتهای صهیونیستها را به معرض عموم گذاشتهایم.
عزیز زاده با بیان اینکه ما در عرصه مفهومی میتوانیم سبک جدیدی از برگزاری نمایشگاه را داشته باشیم بیان داشت: به همین منظور باید فکرها و طرحهای جدیدی ارائه دهیم که تاثیرگذاری خاصی در بین مردم ایجاد کند، در این زمینه باید همه بخشها اعم از هنر و قرآن توجه داشته باشند، نمایشگاه باید به صورت مفهومی برگزار شود در غیر اینصورت نمایشگاه خوب و باشکوهی نخواهیم داشت.
مدیر کمیته ویژه نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه بخش قرآن و رسانه در زمینه فهم قرآن فعالیت های زیادی داشته است تاکید کرد: ما در این بخش توانستهایم 2 فیلم مستند و 20 انیمیشن قرآنی را تهیه کنیم که در راستای فعالیت های تبلیغی و نرویجی هستیم، همچنین به دنبال آن هستیم که اسناد بالا دستی را در زمینه مفاهیم قرآنی بررسی کنیم تا از حالت شعار زدگی خارج شویم و به سوی فهم و تدبر قرآن برویم.
وی در پایان گفت: هدف از برپایی غرفه قرآن و رسانه در نمایشگاه قرآن این است که بتوانیم به سمت فهم قرآنی حرکت کنیم، در همین راستا سه کمیته با عناوین اقتصاد مقاومتی، قرآن و رسانه و نهضت فهم قرآن را برای نخستین با در نمایشگاه قرآن برپا کردیم./203/816/ب1