اثربخش بودن موعظه های پدرانه مشروط به حفظ شخصیت فرزند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در ادامه مبحث تفسیر سوره لقمان در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی به این آیه وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یَعِظُهُ یَا بُنَیَّ لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ: هنگامى را که لقمان به پسر خویش در حالى که وى او را اندرز می داد گفت اى پسرک من به خدا شرک میاور که به راستى شرک ستمى بزرگ است، اشاره کرد.
موعظه ابزاری برای هدایت بشر
وی با اشاره به این که همه ما نیازمند موعظه هستیم، افزود: خدای متعال از زبان لقمان حکیم موعظه هایی به فرزند او که مخاطب واقعی همه ما هستیم بیان می کند، موعظه یکی از راه های ارزشمند برای هدایت است که شامل موعظه های خدای متعال، پیامبر(ص)، امام و حجت خدا و هریک از ما نسبت به دیگری است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: خداوند می فرماید ما به لقمان حکمت آموختیم و او موعظه می کرد، بنابراین موعظه اگر از درِ حکمت باشد ارزشمند و اثربخش است، سخنانی که لقمان به فرزنش می زگوید حکمت آمیز و حکمت آموز است.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: از این که لقمان پسرش را موعظه می کند این نتیجه می شود که اواوبت در موعظه کردن اشخاص نزدیک تر به ما هستند و بر ما است که از فرزندان خود غفلت نکنیم، پدران نسبت به فرزندان سبقه و روحیه موعظه داشته باشند، نصایح و موعظه های پدر نسبت به فرزند بسیار اثر بخش است مشروط به این که شخصیت فرزند با استیضاح و سرزنش او، کوچک نشود، بلکه توأم با شخصیت دادن به فرزند باشد.
توحید عبادتی و اطاعتی
وی با بیان این که نُصح به معنای خیرخواهی و هدف از نصیحت کردن نزدیکان و فرزندان خیرخواهی است، خاطرنشان کرد: لقمان به ما می آموزد که موعظه را از مهم ترین مسائل باید آغاز کرد که شرک نورزیدن به خدا، توحید، یکتاپرستی و توجه به حضرت حق است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: با توجه توحید عبادتی و اطاعتی، منظور از شرک جلی شرک ورزیدن به خدای متعال و پرستش غیر خدا است که به کلی آدمی را از قلعه توحید خارج می کند، اما اگر کسی شرک خفی بورزد یعنی با اطاعت از هوای نفس انسان، از قلعه مسلمانی خارج نمی شود و با استغفار و توبه جبران پذیر است هرچند که در نامه عمل ثبت می شود.
وی تصریح کرد: اطاعت نکردن از خدا، شرک خفی است که امکان بازگشت دارد البته سرعت در آن مهم است زیرا کسی از زمان مرگ خود مطلع نیست.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: پیامبر اکرم در هر روز ماه رجب 70 مرتبه استغفار می کرذند، حضرت علی(ع) در دعای کمیل که خزینه و گنجینه الهی در اختیار ماست بسیار تضرع و زاری به درگاه الهی دارند هم چنین دعای شریف ابو حمزه ثمالی که سخنان امام سجاد(ع) به درگاه الهی است.
اساس استغارالنبی و ائمه اطهار
وی با اشاره به اساس استغارالنبی و ائمه اطهار(ع) با این که معصوم اند، خاطرنشان کرد: ما از گناهان و معاصی خود و برای اینکه مورد رحمت خدا قرار گیریم استغفار می کنیم، اما اولیاء الله و معصومان(ع) که عصمت دارند در نتیجه برای گناه استغفار نمی کنند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: حجت و اولیاالله خدا را می شناسند حقیقت توحید را درک و حقیقت عبودیت را هم می فهمند، جایگاه عبد و ربّ را می دانند زیرا می دانند بهترین چیزی که نزد پروردگار برای یک عبد وجود دارد؛ حالت استغفار است.
وی افزود: استغفار از بهترین کارهای یک عبد در محضر ربّ است از این رو امام حسین(ع) در کربلا از دشمن یک شب را برای تلاوت قرآن و استغفار مهلت گرفتند، ایشان می فرمودند که استغفار را دوست دارم.
ائمه؛ معلم برای بشر
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: از آن جا که امام از مقام عصمت بهره مند است، استغفار ایشان در مقام معلم برای بشر است، که در مقام تعلیم و متعلم به ما می آموزند چگونه با خدا سخن بگوییم، اگر تضرع و زاری حضرت علی در دعای کمیل و سخنان امام سجاد(ع) نبود چگونه می خواستیم با خداوند سخن بگوییم قطعا بلد نبودیم.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی مطرح کرد: بر مبنای علمای کلام استغفار حجت خدا در مقام امامت امت و منظور شخصیت حقوقی ایشان است نه شخصیت حقیقی، به تعبیری دیگر وجود جمع الجمعی امام است.
وی افزود: گاهی وسعت وجودی فرد در حدخانواده، شهر و کشور می شود و منظور امام راحل از این که درباره فرمودند بهشتی یک ملت بود، این است که شهید بهشتی با این که یک شخص منحصر به فرد است اما با توسعه وجودیش می توانداز طرف همه مردم سخن بگوید.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: امام برای تمام امت طلب غفران و بخشش می کند، گنه کارانی که در بین امت ظلم به نفس کرده اند، در واقع استغفار امام برای امت است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: وقتی مقام و معرفت انسانی اوج بگیرد، مباحات دیگران را برایحود گناه می داند، بطوذ مثال برای یک عالم و عارف قضا شدن نماز شب یک گناه به شمار می آید و از آن استغفار می کند.
وی اساس استغارالنبی و ائمه اطهار(ع) با اشاره به سوره نصر پیروزی و موفقیت عنوان و اشاره کرد: برای نصرت یاری خدا نیز باید استغفار کرد چنان که خداوند خطاب به ای پیامبر(ص) می گوید وقتی به تو فتح و نصرت دادیم و مردم فوج فوج وارد دین خدا شدند استغفار کن، در این جا صحبتی از گناه و معصیت نیست.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در هر حالتی چه خداوند نعمتی به ما دهد و چه از ما بگیرد، برای سلامتی، بیماری، فقر و غنی، برای زیارت اهل بیت و پس از آن نیز باید استغفار کرد، خداوند می پسندد عبدی که از خوف او اشک هایش بر گونه هایش بغلتدد.
وی افزود: قطره اشک عبدی که سحرگان از خشیت او بر گونه اش می غلتدد نزد خدای متعال محبوب است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی متذکر شد: بهترین مخلوق خداوند حضرت محمد مصطفی(ص) است و یکی از دلایل دیگر استغفار ایشان و ائمه اطهار(ع) رفعت مقام، جایگاه، شأن و منزلت نزد خدای متعال است.
گفتنی است، همزمان با ماه مبارک رمضان جلسه تفسیر سوره لقمان از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، هر روز ظهر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می شود./1308/201/ب2