۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۴۳۱۹۹۶

جلد دوم زیارتگاه‌های عراق بر پیشخوان نشر

دومین جلد کتاب زیارتگاه‌های عراق تألیف محمدمهدی فقیه بحرالعلوم و احمد خامه‌یار به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
زیارتگاه‌های عراق جلد 2 زیارتگاه‌های عراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین جلد کتاب زیارتگاه‌های عراق اثر محمدمهدی فقیه بحرالعلوم و احمد خامه‌یار که به همت پژوهشکده حج و زیارت تدوین و تهیه و از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است، به معرفی زیارتگاه‌های مشهور کشور عراق می‌پردازد.

 

در این پژوهش، تلاش شده است تا همه زیارتگاه‌های کشور عراق بررسی شود. در بررسی هر زیارتگاه، آدرس، شرح حال صاحب زیارتگاه، بررسی اعتبار و سند زیارتگاه، تاریخچه و توصیف معماری آن، بیان شده است که متأسفانه گروه‌های تکفیری و تروریستی، برخی زیارتگاه‌های معرفی شده را تخریب کرده‌اند.

 

در مقدمه اثر می‌خوانیم: سرزمین عراق، خاستگاه تمدن‌های کهن بین‌النهرین که از تمدن‌های مهم باستانی بشر بوده‌، از اهمیت ویژه‌ای در تاریخ، برخوردار بوده است.

 

این سرزمین پس از اسلام، مدتی در زمان خلافت امام علی علیه‌السلام و پس از ایشان در دوره خلفای عباسی، سال‌ها به مرکز خلافت پهناور اسلامی تبدیل شد و این مسئله، عاملی برای شکل‌گیری تعدادی از مراکز مهم علمی و فرهنگی جهان اسلام نظیر کوفه، بصره، واسط و بغداد گردید.

 

این شهرها در طول قرون اولیه اسلام، خاستگاه بسیاری از مذاهب کلامی و فقهی، گرایش‌های فکری، جنبش‌های سیاسی و جریان‌های اجتماعی بوده است و بی‌تردید، انتخاب کوفه به عنوان مرکز خلافت از سوی امیرمؤمنان علیه‌السلام و حضور امامان شیعه علیهم‌السلام و به خاک سپردن ایشان در این سرزمین و نیز قیام‌های شیعیان و سادات علوی، از عوامل تأثیرگذار در تبدیل شدن عراق به یکی از مراکز مهم تشیع بوده است.

 

دومین جلد کتاب زیارتگاه‌های عراق همچون جلد نخست که با تکیه بر منابع مهم تاریخی، انساب، جغرافیا و سفرنامه‌های قدیمی به معرفی زیارتگاه عراق در چهار فصل به معرفی زیارتگاه‌های استان نجف، استان کربلا، استان بغداد و زیارتگاه‌های استان صلاح‌الدین پرداخت، دیگر زیارتگاه‌های این کشور را معرفی می‌کند.

 

این اثر که از فصل پنجم تا هیجدهم را در برمی‌گیرد به معرفی زیارتگاه‌های استان اربیل، استان انبار، استان بابل، استان دهوک، استان دیالی، استان دیوانیه، استان ذی قار، استان سلیمانیه، استان کرکوک، استان مثنی، استان میسان، استان نینوا و زیارتگاه‌های استان واسط پرداخته است.

 

در فصل ششم این کتاب و ذیل مقدمه زیارتگاه‌های استان انبار آمده است: استان انبار،‌ پهناورترین استان عراق است و مساحت در خور توجهی از خاک این کشور را در بردارد. این استان، در غرب عراق قرار دارد و از سمت شمال غربی با سوریه، از غرب با اردن و از جنوب و جنوب غربی با عربستان، مرز مشکرت دارد.

 

مرکز استان انبار، شهر رمادی (شهری تاریخی در ساحل سمت چپ رود فرات) است و از دیگر شهرهای آن، می‌توان از فلّوجه، حدیثه، عانه، هیت و قائم یاد کرد. وجه تسمیه این استان، وجود ویرانه‌های شهر تاریخی انبار است که پیش از اسلام و اوایل دوره اسلامی، از شهرهای تمهم عراق بوده است.

 

زیارتگاه عبدالله بن مبارک، مزار ایوب پیغمبر علیه‌السلام، مزار سید رجب راوی رفاعی، مزار سیدنجم الدین رفاعی،‌مزار شیخ حدید، مزار شیخ محمد، مزار شیخ مسعود، مزار اربعین (چهل تن)، مقام امام علی علیه‌السلام (هیت)، مقام‌های امام علی علیه‌السلام و مزار خضر نبی علیه‌السلام از زیارتگاه‌های مهم استان انبار به شمار می‌روند.

 

در ذیل عنوان مزار اربعین (چهل تن) می‌خوانیم: در منطقه «قلعه» در شهر هیت، مزاری با نام «اربعین» (چهل تن) وجود دارد که به باور اهالی منطقه، مدفن چهل تن از صحابه یا اولیای خدا است که در اینجا به شهادت رسیده‌اند. مقامی نیز منسوب به امیرمؤمنان علیه‌السلام در فاصله حدود صد متری از این مقام، وجود دارد.

 

دومین جلد کتاب زیارتگاه‌های عراق اثر محمدمهدی فقیه بحرالعلوم و احمد خامه‌یار در قطع وزیری، 532 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 242 هزار ریال از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/پ

ارسال نظرات