۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۳۱۷۱۸
استاد حوزه و دانشگاه:

 رمضان فرصتی برای کسب معرفت و معنویت است

حجت الاسلام نظری با بیان این‌که ماه مبارک رمضان فرصتی برای کسب معرفت و معنویت است، گفت: نورانیت روزه‌دار بایستی در تمام اعمال و رفتارش تجلی پیدا کند.
حجت الاسلام مجتبی نظری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در جمع تعدادی از طلاب فعال در عرصه فرهنگ تبریز با تأکید بر این‌که هر یک از اقشار جامعه نقشی اثرگذار در مقابل دشمنان بر عهده دارند، اظهار داشت: حوزه های علمیه حافظ اعتقادات و ارزش های دینی مردم هستند.


وی با بیان این‌که روحانیت و طلاب در خط مقدم مقابله با تهاجم فرهنگی غرب قرار دارند، خاطرنشان کرد: فرصت‌های تبلیغی ماه مبارک رمضان می تواند گامی مهم در آگاهی‍بخشی به جامعه شناخته شود، از این رو مبلغان اعزامی و فعال بایستی از تک تک لحظات این ماه مبارک در جهت ارتقای سطح معرفتی جامعه بهره جویند. 


حجت الاسلام نظری با اشاره به این‌که رمضان، ماه نزول قرآن است، پس چه بهتر که عظمت این ماه مبارک از دیدگاه آیات نورانی کلام الله مجید مورد بررسی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در قرآن راه‌هایی برای افزایش تقوای الهی بیان شده است که همه این راه‌ها در یک عنوان اصلی «عبودیت» خلاصه می‌شود. 


این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با اشاره به این‌که روزه‌داری یکی از مصادیق عبودیت است، ادامه داد: هر کسی تقوای الهی می‌خواهد باید بندگی خدا کند و هر چه را خداوند امر و نهی کرده اطاعت کند، خداوند متعال در آیه ۱۸۳ سوره بقره می‌فرماید؛ «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما مقرر شده است، همان‌گونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرر شده بود.»


مسؤول اسبق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز افزود: در این آیه به صراحت بیان شده که روزه بستری برای کسب تقوای الهی است. بنابراین کسی که می‌خواهد تقوای الهی کسب کند یکی از مهم‌ترین راه‌های آن بهره‌گیری از روزه است. این روزه همان جهاد نفس است؛ زیرا روزه انسان را خدایی می‌کند.


وی با اشاره به حدیثی از مولای متقیان حضرت علی(ع) درباره روزه‌داری گفت: همان‌طوری که تقوای الهی انسان را از خشم الهی در امان نگه می‌دارد و انسان را از دوزخ دور می‌کند، روزه به عنوان تقوا و سپر عمل می‌‌کند و عمل وقایه و حفظ و نگهداری از دوزخ را انجام می‌دهد.


حجت الاسلام نظری تصریح کرد: تقوای الهی از راه روزه‌داری کسب می‌شود و این‌گونه، نفس تحت سلطه عقل و قلب سلیم قرار می‌گیرد، ضمن این‌که روزه‌داری بایستی در تمام اعمال و رفتار روزه‌دار تجلی پیدا کند، چنانکه امام علی(ع) فرمودند؛ روزه قلب، بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.


این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر کسی می‌خواهد جهاد نفس کند باید این‌گونه عمل کند که یک روزه‌دار عمل می‌کند. از این رو جهاد نفس در ساختار روزه تحقق یافتنی‌تر از جای دیگر است و همین روزه موجب کسب تقوای الهی و رهایی از دوزخ و کسب درجات عالی عبودیت و شهود خواهد شد./935/202/ب2

 

ارسال نظرات