عاشورا «اردوگاه مسیح» نیست
به گزارش خبرگزاری رسا، در ابتدا پال کینگ برای معرفی فیلم این جمله را بیان داشت که «ما تمام سعی خود را کردیم که از مسائل ژئوپلتیک دور بمانیم». فیلم با تصاویری از تجمعات مردم در شهرهای شیراز، کاشان، یزد و روستای خاکک آن استان آغاز و آمارهایی از کمیت شیعیان روی صفحه نمایش پدیدار شد. این آمار میکوشید این قضاوت را منتقل کند که ایران قویترین کشور شیعهنشین در منطقه بوده و تعداد شیعیان نسبت به سنیها در جهان اسلام ۱۵ درصد است.
در نگاه دو کارگردان: «ایران پایدارترین کشور منطقه است و بسیاری از مردم باور دارند که این کشور بزرگترین محافظ مذهب تشیع بهشمار میآید. ارائه تاریخچه کوتاهی از تمایزات پیروان شیعه و سنی در صدر اسلام ورود فیلم به موضوع بود و سپس بیان اینکه به علت عدم تمایز سیاست و دیانت در اسلام شیعی، در نگاه شیعیان حضرت علی(ع) خلیفه[امام] مسلمین بوده ولی از دیدگاه اهل تسنن تنها رهبری مذهبی بهشمار میآید. سپس داستان قیام امام حسین(ع) به صورت خیلی مختصر به صورت نوشتار پدیدار شد که آن حضرت تصمیم گرفتند به کوفه بروند تا از مردمی که از ایشان خواسته بودند که برای به دست گرفتن حکومت در آن منطقه به آنجا مهاجرت کنند، بیعت بگیرند. شهادت امام حسین(ع) و یارانش یکی از مسائل بنیادین در جدایی بین شیعه و سنی از نگاه کارگردانان معرفی شد».
تصاویری از دهه اول عاشورا و رویداد شهادت کودک خردسال، یعنی حضرت علی اصغر(ع) تأثری عمیق را در بین حضار برانگیخت. ارزشهایی مانند قربانیکردن، همدلی و همیاری در مشارکت برای عزاداری نیز از جمله مسائلی بود که از دید کارگردانان در محرم هرساله نمایش داده میشوند. به باور آنها، آنچه که بیش از همه مردم را به تأسف وا میدارد؛ شهادت و تحقیر منزلت بزرگان مذهب شیعه است.
در نگاه کارگردان فیلم، مسئله عزاداریهای دهه محرم در غرب به صورت یک کارناوال معرفی شده که در واقع این واقعیت قضیه نیست. کارگردانان همچنین به این نکته توجه داشتند که رنگ سبز نماد سپاه امام حسین(ع)، رنگ سفید نماد شهدا و رنگ قرمز نشانه یزیدیان ویژگیهایی هستند که با همان دیدگاهی که غربیها در تنظیم رنگ کارناوالهای خود استفاده میکنند، فاصله زیادی دارد. این رنگها کاملاً سمبلهای عقیدتی و مذهبی هستند.
نکتهای که از سوی کارگردانان بسیار حائز اهمیت بوده حضور مردان مسن تا نوجوانها در ترکیب دستههای عزاداری و رعایت نظم و ترتیب میان گروههای سنی است. این ردهبندی سنی مراعات شده از دیدگاه کارگردانان نشان از تلاش این مراسم برای حفظ احترام به بزرگان و پیشگامان در این حرکت نمادین است. در ورود به صحنههای شهر کاشان تصاویری پخش میشود که نوحهسرایان کنار هم ایستادهاند و هرکدام قسمتی از نوحه را قرائت میکنند؛ شخصی که قرار است نوحه بخواند پارچه ترمه قرمزی در دست میگیرد که از دیدگاه کارگردانان حرکت بسیار جالب و نشاندهنده هنر محلی آنجا بوده است که باز هم در دل این مراسم گنجانده شده بود تا گوشه دیگری از فرهنگ عمومی مردم مناطق به نمایش گذاشته شود.
در طول فیلم تنها جایی که از نقش زنان نام برده شد؛ بخشی بود که طی نوشتارها ذکر میشود: زنان در کنار خیابان میایستند و زمانی که دستهها رد میشوند زنان هم با سینهزنی و عزاداری و حتی با گریه دستهها را همراهی میکنند.
به نظر کارگردانان سنت عزادارای عاشورایی صرف نظر از وجه مذهبی آن در نگرشِ یک غربی، خود یک نوع هنر است که هنرمند و بیننده را به یک اندازه دخیل میکند. پخش صحنههایی از شب عاشورا در داخل مسجد که مردان نیمه عریان شروع به سینهزنی میکنند. در نگاه کارگردان جایی است که مراسم به اوج رسیده و حالت خلسه به علت تکرار نتهای موسیقیایی نوحه و فضای تاریک و صداهای یکنواختی که از اطراف به گوش میرسد به این عزاداران دست میدهد.
کارگردانان در انتهای فیلم، به معرفی حضرت زینب میپردازند: حضرت زینب(س) یکی از بازماندگان حادثه عاشورا بوده که پایهگذار چگونگی این مراسم شد و افرادی که در محل عزاداری شیراز، کاشان و یزد حضور داشتند این مسائل را در گفتوگو به پال کینگ، کارگردان فیلم منتقل کردهاند./982/ب102/د