۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۲۹۴۲۱

آسیب‌شناسی سفرهای زیارتی کتاب شد

کتاب آسیب‌شناسی سفرهای زیارتی اثر حافظ نجفی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
آسیب‌شناسی سفرهای زیارتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب آسیب‌شناسی سفرهای زیارتی اثر حافظ نجفی با تدوین پژوهشکده حج و زیارت در چهار فصل کلیات و مفاهیم، آسیب‌های پیش از سفر حج و زیارت، آسیب‌های هنگام برگزاری حج و زیارت و آسیب‌های پس از برگزاری حج و زیارت به تازگی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

 

در دیباچه این اثر آمده است: اگرچه مقابله با آسیب‌هایی که دینداری مسلمانان را تهدید می‌کند، پیشینه‌ای طولانی دارد و در کلمات رسول خدا صلی الله علیه و آله و اولیای دین آمده است، ولی اصطلاح آسیب‌شناسی در ادبیات دینی، بیش از یک سده است که مورد توجه صاحب‌نظران مسلمان قرار گرفته است.

 

دین و آموزه‌های دینی، به عنوان مجموعه و پیکره‌ای واحد، از سوی عوامل متعددی در معرض خطر و آسیب قرار می‌گیرد. نفوذ بعضی آسیب‌های اعتقادی همچون غلو، خرافه، بدعت، رفتاری و اخلاقی آفاتی هستند که به حج و زیارت زیان می‌رسانند و باید نخست این آسیب‌ها و آفات را شناسایی و سپس برای رفع و دفع آنها از عرصه حج و زیارت اقدام کرد.

 

در بخشی از مقدمه اثر آمده است که آسیب‌شناسی اعمال حج و زیارت، از مهم‌ترین تکالیف است؛ زیرا چه بسا با نشناختن آسیب‌ها، اعمال آدمی باطل و بی‌نتیجه گردد؛ در حالی که آرزوی هر حاجی، بعد از مدت‌ها انتظار تشرف و تحمل سختی‌های انجام مناسک، این است که حج مقبولی در صحیفه اعمالش ثبت شود.

 

نویسنده اثر تصریح می‌کند: بحث آفات و آسیب‌های حج و زیارت شامل همه مبطلات حج و نیز کلیه اموری است که موجب تضییع یا نقصان در برکات حج و زیارت می‌شود. این آسیب‌ها به حدّی مهم و حساس‌اند که باید ماه‌ها پیش از شروع مراسم حج و عزیمت به سفر زیارتی، برای مصون‌سازی حاجیان و زائران برنامه‌ریزی کرد.

 

اهداف تدوین کتاب آسیب‌شناسی سفرهای زیارتی:

ـ بررسی آسیب‌ها و آفاتی که حج و زیارت را تهدید می‌کند؛ همان اموری که از سویی حاجیان و زائران را از بهره‌های معنوی حج و زیارت باز می‌دارد و از سوی دیگر دستاویز بدخواهان می‌شود تا چهره شیعیان را در نظر ملت‌های اسلامی مخدوش کنند.

ـ دادن آگاهی‌های لازم به حاجیان و زائران حرم مطهر معصومین علیهم‌السلام و ایجاد آمادگی روحی و اخلاقی در آنان، بهترین بهره را بگیرند.

ـ غفلت‌زدایی از حجاج و زائران تا در زمان برگزاری حج و زیارت و بعد از بازگشت به وطن، از اعمال خویش مراقبت کنند.

ـ ارائه تصویری کامل و زیبا از حج و زیارت از منظر قرآن و عترت علیهم‌السلام.

 

در فصل دوم اثر با عنوان آسیب‌های پیش از سفر حج و زیارت ذیل عنوان نیت‌های ناخالص می‌خوانیم: برای نیت‌های فاسد و ناسالم موارد مختلفی را می‌توان مطرح کرد؛ برای نمونه، ممکن است کسانی برای رفتن به حج، اموری چون رقابت، چشم و هم‌چشمی، خودنمایی و تظاهر، افزون‌طلبی، غلبه بر رقیب، به دست آوردن عنوان و امتیاز، ریاکاری و منفعت‌جویی مادی صرف، هوا و هوس و خلاصه هر چیزی غیر از عبادت خدا و رشد و تعالی انسان در نظر داشته باشند.

 

این‌گونه افراد، در عین حالی که هزینه‌های بسیاری می‌کنند و زحمات فراوانی متحمل می‌شوند، زیان خواهند دید؛ چراکه بنابر فرموده امام علی علیه‌السلام، اولا، نیت فاسد، خیر و برکت را از عبادت زندگی انسان می‌برد: ثانیا، نیت فاسد، غیر از اینکه عبادت را باطل و اعامل را فاسد می‌کند، مرزهای اخلاق و مناسبات اجتماعی را نیز به هم می‌ریزد و موجب وقوع بالاها و گرفتاری‌های فردی و اجتماعی می‌شود.

 

عبدالله بن عباس می‌گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله در آخرین سال عمر شریف (که به حجةالوداع موسوم است) حلقه کعبه را گرفت و خطاب به حاضرین، از جمله سلمان که نزدیکش بود، از اشراط الساعه و وقایع آخرالزمان مطالبی فرمود: زمانی می‌رسد که «ثروتمندان امت من برای تفریح به حج می‌روند و مردم عادی برای کسب و تجارت به حج می‌روند و فقرای امت من برای خودنمایی و کسب عنوان و اعتبار به حج می‌روند.»

 

کتاب آسیب‌شناسی سفرهای زیارتی اثر حافظ نجفی در قطع رقعی، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت هشت هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد./920/پ202/ق

 

ارسال نظرات