۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۴۲۷۸۵۳
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

سوء استفاده های کلانی به نام طب سنتی شده است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که مسائل باید بدون تعصب پیگری شود،گفت: بدون تعصب یعنی واقعیت ها در نظر گرفته شود، طب سنتی گیاه درمانی به شمار می رود به خلاف طب جدید که داروهای شیمیایی است.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار محمود خدا دوست مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با تبریک و گرامیداشت میلاد امام زمان(عج) گفت: در مواجهه با همه کارها از جمله طب سه مرحله وجود دارد.

 

وی افزود: برخی تندروی کرده و می گویند که باید دور طب سنتی را خط کشید، عده ای دیگر از طرف مقابل افراطی گری می کنند یعنی تا بازار داغی می بیند برای مردم نسخه پیچی می کند که معنای آن هرج و مرج طبی و ایجاد خطر برای جان مردم است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این که در همه کارهای علمی و اجتماعی حد وسط و اعتدال نیز وجود دارد، اظهار داشت: افراد باید پس از دیدن دوره مربوطه وارد طب سنتی شوند، در طب سنتی مزاج ها و گاهی نیز فصل ها جدا می شود اما در طب امروز فصل ها و مزاج ها مطرح نیست.

 

وی ادامه داد: تجربه چندهزار ساله بشر روی هم ریخته شد تا قانون بوعلی سینا درآمد، این که خط قرمز بکشیم و بگوییم هیچ نادرست است، باید خوب ها را از این تجربیات پذیرفت؛ مسائل باید تحت برنامه ای باشد به ویژه که از این طب سنتی استفاده های عجیبی شده است و پول های عجیبی بدون این که کاری برای مردم کنند به جیب زدند که خطرناک است.

 

این مرجع تقلید با بیان این که 500 دانشجو طب سنتی پاسخگوی هدف نیست، ابراز داشت: گاهی در طب جدید مسائلی دیده می شود که اعتماد انسان را متزلزل می کند، به عنوان مثال بسیاری از داروها رایج است اما بعد از مدتی خط قرمز روی آن کشیده می شود.

 

وی عنوان کرد: یکی از پزشکان می گفت داروی جدید سمومی هستند که گاهی نافع واقع می شوند، یکی از مشکلات این است که به اندازه ای عوارض برای دارو ذکر می شود که انسان می گوید اگر استفاده نکنم بهتر است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که مسائل باید بدون تعصب پیگری شود، خاطرنشان کرد: بدون تعصب یعنی واقعیت ها در نظر گرفته شود، آثار منفی طب سنتی کمتر است؛ طب سنتی گیاه درمانی به شمار می رود به خلاف طب جدید که داروهای شیمیایی است.

 

وی اضافه کرد: یک مشکلی در اطبای جدید به وجود آمده که نوشتن داروی بسیار است، می گویند اگر کم بنویسیم گفته می شود که این دکتر چیزی نفهمیده است؛ فرهنگ مردم در زمینه پزشکی نیز باید تغییر پیدا کند تا بدانند داروی زیاد نیاز نیست و به حداقل باید اکتفا کرد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که کشور ایران داروهای گیاهی فراوانی دارد که در دیگر کشورها نیست، گفت: این داروهای گیاهی موهبت الهی است که باید از آن استفاده شود، گاهی در کنار داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی نیز می توان استفاده کرد.

 

وی با بیان این که به مردم در مسائل گوناگون باید آگاهی داد، اظهار داشت: تکیه صرف بر روایات در طب سنتی نادرست است؛ اینکه گفته می شود یازده هزار حدیث پزشکی داریم مبالغه‌آمیز است و حتما باید روایات موجود در این موضوع را مورد بررسی و پژوهش قرار داد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات