۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۴۲۷۱۶۶

اعتراف جاسوس سیا به نقش سازمان در دستگیری نلسون ماندلا

یکی از جاسوسان سابق سیا فاش کرد که این سازمان جاسوسی در دستگیری نلسون ماندلا نقش داشته است.
نلسون ماندلا

به گزارش خبرگزاری رسا، دونالد ریکارد، یکی از دیپلمات های سابق آمریکایی که زمانی در استخدام سیا، سازمان جاسوسی آمریکا بوده است در مصاحبه با جان ایروین، کارگردان انگلیسی فاش کرد که این سازمان در دستگیری نلسون ماندلا دست داشته است.

 

جان ایروین فیلم ساز انگلیسی فیلم جدیدی به نام "اسلحه ماندلا" ساخته و وقایع ماه های پیش از دستگیری وی به وسیله رژیم آپارتایدی آفریقای جنوبی را به تصویر کشیده است. این فیلم قرار است این هفته در جشنواره فیلم کن در فرانسه به نمایش درآید.

 

جاسوس سابق سازمان سیا در این مصاحبه که اوایل سال میلادی جاری صورت گرفته اعتراف کرده است که در ارائه اطلاعات محرمانه به دولت آپارتایدی آفریقای جنوبی که منجر به دستگیری نلسون ماندلا در سال 1962 میلادی شد، نقش داشت.

 

ریکارد اعتراف کرده است که همزمان با اشتغال در وزارت خارجه و فعالیت در کنسولگری آمریکا در شهر دوربان آفریقای جنوبی به عنوان جاسوس سازمان سیا نیز فعالیت می کرده است.

 

این جاسوس سابق سازمان سیا تاکید کرده است که دولت آمریکا در آن زمان نلسون ماندلا را "خطرناک ترین کمونیست خارج از اتحاد جماهیر شوروی" می دانست، شخصی که قصد راه اندازی شورش علیه رژیم آپارتایدی و در نتیجه ایجاد زمینه برای دخالت اتحاد جماهیر شوروی در آفریقای جنوبی را داشت.

 

ریکارد خاطرنشان کرده بود: اگر جماهیر شوروی دخالت می کرد آمریکا نیز مجبور به دخالت می شد و به این ترتیب اوضاع بسیار به هم ریخته می شد.

 

جاسوس سابق سازمان سیا افزوده بود: ما نگران اوضاع بودیم و این مساله باید به نحوی متوقف می شد که معنای آن این بود که ماندلا باید متوقف می شد و من او را متوقف کردم.

 

گفتنی است، منابع خبری می گویند که ظاهرا دونالد ریکارد دو هفته پس از بیان این اعترافات از دنیا رفته است./990/ب902/د

ارسال نظرات