۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۴۲۵۵۵۳
موسسه بین‎المللی استاندارد اند پورز اعلام کرد؛

تجارت اسلامی می‎تواند نقش کلیدی در توسعه کشورها داشته باشد

موسسه اقتصادی و بین المللی استاندارد اند پورز اعلام کرد که تجارت اسلامی نقشی کلیدی در محقق شدن برخی از بخش‎های توسعه پایدار در کشورهای مختلف بازی می کند.
تجارت اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، موسسه بین المللی استاندارد اند پورز که یک موسسه شناخته شده در زمینه رتبه بندی کشورها و شرکت های مختلف از نظر میزان اعتبار مالی است اعلام کرد که تجارت اسلامی نقشی کلیدی در برآورده ساختن برخی از بخش‎های توسعه پایدار در کشورهای مختلف که به وسیله سازمان ملل اعلام شده است، دارد.

 

محمد دمک، رییس جهانی بخش تجارت اسلامی در موسسه استاندارد اند پورز می گوید: تجارت اسلامی می تواند در محقق شدن برخی از اهداف توسعه پایدار ارائه شده به وسیله سازمان ملل، به ویژه اهدافی که به اصول اساسی تجارت اسلامی همخوانی دارند، نقشی هر چند اندک بازی کند.

 

کارشناسان معتقدند که عملکرد مطلوب برخی از ابزارهای اسلامی از جمله اوراق صکوک برای تامین مالی پروژه های بزرگ و گرایش روزافزون بانک های بزرگ جهانی به چنین ابزارهایی نشان دهنده کارایی تجارت اسلامی در دنیای امروز است.

 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر 2015 میلادی برنامه خود برای توسعه پایدار در دنیا را که قرار است تا سال 2030 میلادی محقق شود تصویب کرد. این برنامه از 17 هدف توسعه پایدار و 169 هدف قابل اندازه گیری که بر پنج فاکتور اصلی مردم، زمین، رونق، صلح و همکاری متکی است، تشکیل شده است.

 

تحلیلگران موسسه استاندارد اند پورز معتقدند که میان اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و اصول تجارت اسلامی مشابهت های بسیاری وجود دارد.

 

یکی از این مشابهت ها ممنوعیت سرمایه گذاری در برخی از بخش ها مانند اسلحه و تولید جنگ افزار در تجارت اسلامی است که با هدف شماره 16 سند سازمان ملل در مورد توسعه پایدار مبنی بر ترویج صلح و دوستی در دنیا هماهنگی دارد.

 

تجارت اسلامی همچنین از ابزارهایی بهره می برد که می توان از آنها برای تامین مالی برخی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل استفاده کرد. دو هدف نخستین مطرح شده در سند سازمان ملل پایان بخشیدن به فقر در تمامی اشکال آن، رفع گرسنگی و دستیابی به امنیت غذایی در جهان عنوان شده است که تجارت اسلامی با ابزارهایی مانند زکات و وقف می تواند در این زمینه کمک بسیاری ارائه کند./990/ب903/د

ارسال نظرات