۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۴۲۴۲۶۷

کتاب «کلام جدید با رویکرد تطبیقی» به چاپ دوم رسید

کتاب «کلام جدید با رویکرد تطبیقی» از سوی دفتر نشر معارف و دانشگاه معارف اسلامی به چاپ دوم رسید.
کتاب «کلام جدید با رویکرد تطبیقی»

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «کلام جدید با رویکرد تطبیقی» نوشته دکتر محمد محمدرضایی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) از سوی دفتر نشر معارف و دانشگاه معارف اسلامی به چاپ دوم رسید.

 

در این اثر سعی شده است در 15 فصل، با رویکردی تطبیقی و نگاهی واقع ‌بینانه مهم‌ترین مباحث کلام جدید از قبیل چیستی کلام جدید، نسبت بین عقل و دین، رابطه بین دین و اخلاق، پلورالیسم دینی، نسبت بین وحی و تجربه دینی، زبان دینی، براهین اثبات وجود خدا، مسأله شر، رابطه بین علم و دین، هرمنوتیک متون دینی، خاتمیت، امامت و حکومت دینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. نویسنده خاستگاه این مباحث را بیشتر در میان غربیان دانسته و اختلاف‌ نظر اندیشمندان مسلمان و غرب را در مورد ماهیت ایمان دینی و رابطه آن با عقل، عقل‌گرایی و ایمان‌گرایی و نقد آنها، جایگاه اخلاق و ارزش‌های اخلاقی در علم کلام، نقد تجربه دینی و تجربی انگاشتن ماهیت وحی، نقد نظریه سمبلیک دانستن زبان وحی و غیرشناختاری دانستن آن، نقد هرمنوتیک دینی، نقد پلورالیسم یا کثرت‌گرایی معرفتی، ویژگی‌های گزاره‌های دینی و تفاوت آن با ویژگی‌های علوم تجربی و برهان‌های اقامه شده در زمینه اثبات وجود خدا و تحلیلی از مفهوم شر و عدمی دانستن آن را مورد بحث قرار داده است.

 

نویسنده شبهاتی جدید پیرامون برخی از مسائل کلام جدید مانند مبحث انتظار، فلسفه خاتمیت، نسبت بین امامت و حکومت، رابطه عدالت‌گستری با سلب ارزش و آزادی انسان را مطرح و پاسخ داده و ادله اثبات معاد را نیز بیان نموده است.

 

کتاب به روایت نویسنده

دکتر محمد‌رضایی درباره این کتاب می گوید: این کتاب برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و طلاب حوزوی علاقه‌ مند به مسائل کلامی مناسب است و آیت‌ الله جعفر سبحانی برای این کتاب مقد‌مه‌ای نوشته‌اند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: این کتاب در 15 فصل تنظیم شده است و در مقدمه تفاوت کلام جدید و قدیم و فلسفه دین مورد بحث قرار گرفته است. در این کتاب رابطه عقل و دین، ‌علم و کلام، آیا الهیات عقلانی یا اخلاقی است، ‌انواع و اقسام تجربه دینی، تفاوت آن با وحی ، مسائل هرمنوتیک و پورالیسم، بحث شر و رابطه آن با وجود خدا و شبهاتی که امروز مطرح است مورد بحث قرار می‌گیرد.

 

رییس بنیاد نخبگان استان قم افزود: ‌با توجه به اینکه در حوزه کلام جدید جای مباحثی کلامی جدید با رویکرد جدید خالی بود و بین نظر فیلسوفان اسلامی و جدید تطبیقی داده نشده ضرورت نوشتن این کتاب احساس شد و مباحثی مانند آزادی و جامعه دینی آیا جامعه دینی جامعه آزاد یا غیر آزاد است و مسائل مربوط به پیرامون مهدویت و رابطه امامت و خاتمیت نیز مطرح شده است.

 

مشخصات کتاب

چاپ دوم کتاب «کلام جدید با رویکرد تطبیقی» در 440 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 500 نسخه و قیمت 18000 تومان از سوی دفتر نشر معارف و دانشگاه معارف اسلامی عرضه شده است.

 

دفتر نشر معارف در زمینه مباحث کلام جدید، تاکنون کتابهای «کلام جدید با رویکرد اسلامی (دکتر عبدالحسین خسروپناه)، «کلام جدید» (دکتر عباس نیکزاد)، «درآمدی بر کلام جدید» (دکتر هادی صادقی) و «فرهنگ اصطلاحات علم کلام» (حجت الاسلام مسلم محمدی) را منتشر کرده است./998/د102/ق

 

منبع: نشر معارف

ارسال نظرات