۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۴۲۲۹۶۲

انواع ادبيات كودك محور منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ "انواع ادبيات كودك محور" دفتر هشتم از سلسله کتاب ‌های ارزشمند «درباره ادبيات داستاني» به قلم استاد محمد رضا سرشار منتشر شد.
پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، "انواع ادبيات كودك محور" دفتر هشتم از سلسله کتاب ‌های ارزشمند «دربارة ادبيات داستاني» به قلم استاد محمد رضا سرشار است؛ پیش از این هفت جلد از این مجموعه به نام‌ های «نقد ادبی؛ کارکردها، آفات»، «انواع نقد ادبی» و «پیشینه، نقش و اهمیت داستان در زندگی انسان»، «مباني ادبيات كودكان و نوجوانان»، «سلّول بنیادین داستان»، «داستانها و افسانه‌ های تاریخی مذهبی برای کودکان و نوجوانان» و«راه هاي علاقه مند كردن كودكان به مطالعه» منتشر شده است. «دربارة ادبیات داستانی» مجموعه ‌ای بالغ بر بيست جلد است که به تفكيك، به مهم‌ ترين و مبنايي‌ ترين مسائل و عناصر مربوط به سه شاخة «ادبيات داستاني»، «ادبيات كودكان و نوجوانان» و «نقد ادبي» مي ‌پردازد.

 

اين آثار، در عين كوچكي، با مد نظر قرار دادن همة جنبه‌ هاي مهم و مورد لزومِ مباحث مطروحه، بر آن است كه عمق و جامعيت موضوع را حفظ كند. در نتيجه فرهيختگان عرصه ‌هاي مورد اشاره - اعم از مدرسان، منتقدان ادبي و نويسندگان - نيز مي توانند مخاطبان آن باشند. همچنين بيان ساده و روان و همه‌ فهم مسائل، اين مجموعه را قابل استفادة علاقمندان به ادبيات، ادب‌ جويان و دانشجويان رشتة ادبيات مي ‌سازد. بي ‌پيرايگي مطالب، خودداري از ورود به بحث ‌هاي حاشيه‌ اي و  همچنين تفكيك مطالب در قالب كتاب‌ هاي جداگانه، سبب كوچكي و كم ‌حجمي مجلدهاي اين مجموعه شده است، كه اين امر به نوبة خود مي‌ تواند مطلوب خوانندگاني باشد كه فرصت، حوصله يا امكان مالي كمتري براي مطالعه يا خريد آثار حجيم و سنگين دارند و در ضمن، براي اين افراد آزادي انتخابِ بيشتري فراهم آورد. تفاوت ديگر اين مجموعه با مجموعه ‌هايِ به ظاهر مشابه داشتن جنبة تحليلي و انتقادي است. اين كتاب‌ هاي كوچك  مي توانند به سهم خود،‌ نقشی مؤثر در شكل ‌گيري و پيشبرد ادبيات متعهدِ پيشروِ بومي در كشور ايفاد كنند.

 

 در كتاب «انواع ادبيات كودك محور» اين رويكرد وجود دارد كه هر داستان، شعر، نمايشنامه يا فيلمي را كه در آن، كودك و نوجوان يا كودكان يا نوجواناني، نقش اصلي را دارند و به طور كلي، «موضوع» آن، حول زندگي كودكان و نوجوانان دور مي‌ زند، نمي‌ توان ادبيات «خاص كودكان» تلقي كرد.

کتاب "انواع ادبيات كودك محور" از شش گفتار به شرح زیر تشکیل شده است:

گفتار اول: ادبیات درباره کودکان

گفتار دوم: ادبیات خطاب به کودکان

گفتار سوم: ادبیات کودکانه نما

گفتار چهارم: ادبيات براي كودكان

گفتار پنجم: ادبيات كودكان و نوجوانان دورة گذار

گفتار ششم: ادبيات با حضور فرعي و حاشيه‌اي كودكان و نوجوانان

 استاد سرشار در بخشي از كتاب خود مي نويسد:

«داستانهايي كه «براي كودكان» نوشته مي‌شوند، معمولاً هميشه طابق النعل بالنعل، مبين اعمال و رفتارهاي خاص كودك در سنين خاص نيستند. بلكه نويسنده، اگر چه از زندگي خود كودكان براي نوشتن داستانش بهره مي‌گيرد، اما با دخل و تصرف‌هاي ظريف و هنرمندانه در واقعيات، به اثرش «جهت» مي‌دهد؛و آن را در مسير تربيتي ـ آموزشي‌اي كه بدان معتقد است، مي‌اندازد. در چنين نوشته‌هايي، نويسنده خود را آن قدر كوچك مي‌كند، كه به دنياي كودك دست مي‌يابد و مسائل را از ديد او مطرح مي‌كند...»

 

 گفتني است کتاب"انواع ادبیات کودک محور" اثر استاد محمدرضا سرشار، با قيمت 9800 تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه کنند./920/د102/ق

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ارسال نظرات