۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۳۲۵۶۹۲
رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و نویسنده کتاب فقه الانتخاب:

مدیریت اسلامی را بر اساس مبانی انسان شناسی آیت الله مصباح ارائه کرده‌ام

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب فقه الانتخاب با اشاره به اینکه در بحث هستی شناسی و انسان شناسی مورد نیاز این کتاب از تجربه دیگران استفاده کرده ام، گفت: وقتی بزرگانی همچون آیت الله مصباح یزدی در این مسأله ورود پیدا کرده اند نیازی به بررسی و تبیین مجدد این مطالب نیست.
حجت الاسلام  والمسلمين سيد صمصام الدين قوامي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدصمصام الدین قوامی عصر امروز در نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب فقه الانتخاب به تبیین اهمیت ورود به موضوع پرداخت و اظهار داشت: همه انبیاء الهی مدیر بودند و بسیاری از مبانی مدیریتی را می توان از منابع اسلامی استخراج کرد بنابراین لازم دیدیم مجموعه کتاب هایی را به عنوان فقه الاداره منتشر کنیم که یکی از مجلدات آن کتاب فقه الانتخاب است.

 

نویسنده کتاب فقه الانتخاب با اشاره به این که جلد نخست این مجموعه مربوط به مبانی اصولی و فقهی بحث است، گفت: موضوع فقه الاداره، فقه سازمانی است و این دو دانش کاربردی هستند؛ مدیریت در دانش، علم کاربردی است و این دو بحث کاملا باهم هم خوانی دارند.

 

کتاب 2+4 به زودی روانه بازار نشر می شود

وی همچنین از انتشار کتابی با عنوان 2+4 در آینده نزدیک خبر داد و ابراز داشت: این کتاب نیز به موضوعات مدیریتی می پردازد؛ یکسری نظریات و اصول آکادمیک 200 سال اخیر در آن منعکس شده است؛ این کتاب در مورد مدیریت اسلامی نیست و صرفا مدیریت را به صورت عقلائی تبیین می کند و ارائه مباحث به هیچ وجه به تقلید از نظریات غربی ها نیست.

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی محور نخست این کتاب را بحث وظایف عنوان کرد و گفت: سازماندهی، برنامه ریزی و نظارت از جمله مسائلی است که در این بخش تبیین شده است؛ محور دوم بحث، مدیریت منابع است که ما آن را مدیریت معادن نام گذاری کرده ایم؛ در این بخش گزینش، توانمند سازی، ارزیابی و جبران مطرح شده است.

 

 حجت الاسلام والمسلمین قوامی بیان داشت: اینکه فقه مدیریت با منابع شروع شده است معنایش این نیست که این مسأله مقدم است؛ کتاب های فقهی معمولا این گونه اند و زمانی که استادی مثلا بحث بیع را درس می دهد منظورش این نیست که بیع نسبت به سایر مسائل مقدم است.

 

فرهنگ و رفتار دو موضوع مجزا در بحث مدیریت هستند

نویسنده کتاب فقه الانتخاب محور سوم کتاب را مدیریت رفتار سازمانی، عنوان کرد و گفت: این مسأله با مدیریت منابع تفاوت دارد؛ در اینجا بحث علوم رفتاری است، اگر مدیری رفتار مناسبی نداشته باشد و در برابر زیر دستان خود خشنونت به خرج دهد دچار مشکل خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه مدیریت فرهنگ سازمانی، محور چهارم این کتاب است، ابراز داشت: ارائه این بحث ابتکار خود ما است؛ برخی می گویند چرا فرهنگ را از رفتار جدا می کنید؛ فرهنگ یک موضوع جامعه شناسانه است اما رفتار یک موضوع روانشناسانه است؛ آن اجتماعی و این فردی است.

 

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به محتوای کتاب تفسیر موضوعی مدیریت، گفت: اگر سؤالات خود را در زمینه مدیریت، به قرآن عرضه کنیم، پاسخ ها را می یابیم؛ چرا که دین ما برای هر موضوعی راهکار دارد.

مدیریت اسلامی را برمبنای اندیشه آیت الله مصباح یزدی ارائه کرده ام

حجت الاسلام والمسلمین قوامی در پاسخ به پرسش یکی از منتقدان، ابراز داشت: در پاسخ اینکه می گویند چرا ابتدا مباحث انسان شناسی و هستی شناسی را مطرح نکرده اید، باید بگویم که مؤسسه امام خمینی رحمةالله علیه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه بسیار پیرامون این موضوع بحث کرده اند چرا باید ما دوباره در آغاز کتاب مباحث مبنایی را مطرح کنیم.

 

نویسنده کتاب فقه الانتخاب افزود: ما می خواهیم برای انسانی که آیت الله مصباح یزدی به ما شناسانده است، مباحث مدیریت را مطرح کنیم و در این زمینه از نظرات و تجربیات دیگران استفاده کردیم به همین دلیل دیگر لزومی برای ارائه دوباره این مطالب نبود.

 

وی یکی از مهم ترین مباحثی که در این کتاب مطرح شده است را مسأله گزینش اصلح برشمرد و گفت: باید به این پرسش پاسخ داد که مصداق اصلح در سازمان چیست؟ اگر اصلح را نشناسیم، سازمان پیش رو نخواهد بود؛ انتخاب اصلح را باید به صورت قاعده اصولی بپذیریم و مصادیق آن را روشن کنیم.

 

سلسله مراتب در نظام اسلامی، ولایی است

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به مباحث نصب، ناصب و منصوب، اظهار داشت: در اسلام سلسله مراتب ولایی است و مافوق بر مادون ولایت دارد؛ این مسأله را در کتاب دیگری مطرح کرده ایم اما در اینجا بحث از منصب است؛ مثلا اینکه می گوییم وقف نیاز به متولی و موقوف علیه دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قوامی در توضیح عبارت های بهسازی، به کار گماری و به کار گیری، که در این کتاب آورده شده است، گفت: در کتاب انتخاب «به گزینی» و «بهسازی» و در کتاب انتصاب از «به کارگیری » بحث می شود تا مشخص شود که فرد انتخاب شده به درد چه کاری می خورد.

 

نویسنده کتاب فقه الانتخاب در مورد فهرست بندی این کتاب، گفت: در فهرست سعی کرده ایم منطقی ترین چیدمان را داشته باشیم.

 

وی در پایان به بیان سابقه خود در این عرصه پرداخت و ابراز داشت: از سال 1353 وارد رشته مدیریت شده و در سازمان مدیریت صنعتی تحصیل کرده ام که بعدها این سازمان منحل شد؛ یعنی بیش از 4 دهه به صورت شبانه روزی در زمینه مدیریت کار کرده ام./928/پ202/ق

ارسال نظرات