۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۳۲۴۲۲۰
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

کسی که منیت را کنار بگذارد راه مستقیم را پیدا خواهد کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این که وحدت و همدلی لازمه به نتیجه رسیدن کارها است، گفت: کسی که منیت را کنار بگذارد و غرق در خدا شود، راه مستقیم را پیدا خواهد کرد و پس از آن باید تلاش کند اهل دو مقوله دینی، یعنی تقوا و تسلیم شود.
حجت الاسلام والمسلمين عبدالکريم عابديني حجت الاسلام والمسلمين عابديني

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین صبح امروز در دیدار جمعی از هنرمندان استان قزوین که به مناسبت آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی در دفتر امام جمعه قزوین برگزار شده بود، با بیان اینکه در خطه هنر موسایی هم افزایی امری ضروری است، گفت: در هنر موسایی اهلیت مقدم بر رابطه برادری و خانوادگی است و موسی به خاطر اهلیت برادر خود را به میدان آورد.

 

وی در ادامه شهید آوینی را سرور وادی هنرمندان دانست و افزود: شهید آوینی با دکلمه‌ها و صدای دلنشین خود، نمایشگاه اسرار سینه‌اش را به ما نشان داد و باید تلاش کنیم که ایشان را در حوزه هنری الگو و سرمشق قرار دهیم.

 

رمز ماندگاری هنر قرار گرفتن در راستای مکتب الهی است

امام‌جمعه قزوین مشارکت عمومی را لازمه زندگی هنرمندانه دانست و تاکید کرد: کار هنری زمانی ارزشی و جاویدان خواهد بود که در راستای ماندگاری مکتب و آیین الهی قرار داشته باشد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این که هنر رمز ماندگاری است، اضافه کرد: آن چه که در جهان ماندگار شده، به خاطر استفاده از هنر است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه خدا هنر خود را با آیه شریفه «تبارک الله احسن الخالقین» آغاز کرد خاطرنشان کرد: خداوند زمانی که روح را به پیکر انسان دمید به خود احسنت گفت و با این آیه از هنر خود در خلقت تعریف کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه خدای متعال عالم را هنرمندانه آفریده، ابراز کرد: در واقع هنرمند خالق نیست، بلکه کسی است که هنر خدا را کشف می‌کند و کاشف هنر الهی است.

 

امام‌جمعه قزوین با اشاره به برخی از آفت‌های حوزه هنر گفت: آنجا که هنر ابزار ظلم می‌شود و در خدمت فساد قرار می‌گیرد، هنر الهی دستکاری و خراب شده و باید تلاش کنیم در مقابل این جریان ایستاده و هنر الهی را بدون تغییر در اختیار مردم قرار دهیم.

 

وی هنر را امکان، فرصت، ظرفیت و ابزار دانست و تصریح کرد: هنر تنها نباید به هدف تبدیل شود و باید دست به دست هم بدهیم تا با این ابزار، هنر الهی را بیش از پیش به جامعه معرفی کنیم.

 

هنر زبان مشترک همه انسان‌ها است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که هنر زبان مشترک همه انسان‌هاست، تأکید کرد: هنر آن زمانی شکوفا می‌شود که هنرمند، حریت و آزادگی داشته باشد و روح بردگی و بندگی نسبت به غیر خدا را از خود دور کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، تصریح کرد: زمانی که هنر کلمه طیبه شد، انسان را بالا می‌برد و اعتلا و عظمتی که حافظ و شهید آوینی پیدا کردند به واسطه طهارت و پاکی آن‌ها بود که به واسطه ارتباط با خدا به دست آوردند.

 

وی در ادامه با اشاره به شخصیت حافظ شیرازی اظهار کرد: حافظ بر خلاف برخی از نظریه‌ها، به هیچ عنوان ماتریالیسم نبوده و در اشعارش تلاش کرده تا عهد و پیمان خود با خدا و بندگی را معرفی کند او هرگز صراط مستقیم را رها نکرد و در اخلاق اسلامی وفادار ماند.

 

خطیب ‌جمعه قزوین با بیان این‌که جامعه دچار فقر عقیده و اخلاق است، افزود: هر چند به برکت انقلاب اسلامی گام‌های بزرگ و تحولات عظیمی در حوزه عقیده و اخلاق برداشته شده اما همچنان در این حوزه فقر داریم و نیازمند تحول هستیم.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این که وحدت و همدلی لازمه به نتیجه رسیدن کارها است، گفت: کسی که منیت را کنار بگذارد و غرق در خدا شود، راه  مستقیم را پیدا خواهد کرد و پس از آن باید تلاش کند اهل دو مقوله دینی، یعنی تقوا و تسلیم شود.

 

وی در ادامه اضافه کرد: تسلیم یعنی «پسندم آن چه را جانان پسندد» و اگر جامعه را در مسیری قرار دهیم که منیت کنار برود و به تقوا و تسلیم روی آورده شود، نتیجه بزرگی حاصل خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان این‌که نباید هنر به ابزار تحریک کننده حس ناسیونالیستی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: شهید آوینی هنر را به خدمت دین درآورد و اگر امروز هنر ما بتواند مردم را به خدمت دین درآورد، موفق عمل کرده‌ایم.

 

امام‌جمعه قزوین بابیان اینکه باید هنر را برای اقامه دین به کار گرفت تاکید کرد: آدم هنرمند باید تلاش کند تا در مقابل هواهای نفسانی، جاذبه‌های دنیایی و وسوسه شیطانی مقاومت کند و هنر خود را «ماعنداللهی» انجام دهد.

 

شایان ذکر است در ابتدای این دیدار علی هوشمند، رییس حوزه هنری قزوین گفت: اگر می‌خواهیم راه را از بی‌راهه تشخیص داده و در خط ولایت و رهبری بمانیم، باید ستاره‌های عشق و ایثار که در دریای پرتلاطم هجوم فرهنگی همانند فانوس‌هایی راه را به ما نشان می‌دهند را نشانه قرار داده تا گمراه نشویم.

 

وی در پایان به برخی از برنامه‌های هفته هنر اشاره و تشریح کرد: عطرافشانی گلزار شهدا، نشست‌های تخصصی در حوزه هنر، بررسی نقش هنر انقلاب در توسعه اقتصادی، اکران فیلم بادیگارد، برنامه روایت شیدایی، برگزاری نشست مروری بر آثار قیصر امین پور، بخشی از برنامه‌های هفته هنر است./873/202/ب3 

ارسال نظرات