۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۳۲۳۸۲۲
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

ظرفیت های موجود در فرهنگ فاطمی باید شناخته و مهندسی شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) فرهنگ فاطمی را از زیرساخت های شیعه دانست و گفت: پتانسیل های موجود در فرهنگ فاطمی باید شناخته، مهندسی شده و از حالت نظری به عملی پیاده شود.
سيره فاطمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مژگان سخایی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) امروز در همایش کوثر هدایت در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به تبیین ظرفیت‌های فرهنگ فاطمی در ارتقای سطح زندگی بانوان پرداخت.

 

وی با بیان این که فرهنگ ریشه در ادیان دارد، گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از آداب، رسوم، ارزش‌ها و نمادها است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و ریشه در ادیان دارد و بخش دیگری از آن در ارتباط با انسان ها شکل می‌گیرد.


سخایی هرم فرهنگ را دارای زوایای پنهان و آشکار بیان و اظهار کرد: لایه پنهان(زیرساخت) فرهنگ اعتقادات و مبانی اندیشه است و لایه آشکار آن(روساخت) رفتار، آداب، رسوم و نشانه ها است که این دو لایه به هم مرتبط و از یک دیگر تأثیر می پذیرد.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که روساخت حجیت خود را از مبانی اندیشه پیدا می کند، ابراز کرد: رفتارها در حوزه های مختلف رفتاری، خانوادگی، سیاسی و اقتصادی از مبانی فکری و اندیشه ها نشأت می‌گیرد.


وی با اشاره به سبک زندگی، تصریح کرد: سبک زندگی شیوه خاص از زندگی فرد، گروه و جامعه است که برخاسته از اندیشه ها، باورها و عادات فرد و اجتماع است.


فرهنگ فاطمی همان فرهنگ مهدوی، محمدی و الهی است

سخایی فرهنگ فاطمی را از زیرساخت های شیعه دانست و اظهار کرد: فرهنگ فاطمی همان فرهنگ مهدوی، محمدی و الهی است و تکیه بر زیرساخت های شیعه دارد که از لایه های آشکار فرهنگ است.

 

مدیر عامل مؤسسه بارقه نور به ظرفیت در فرهنگ فاطمی اشاره و خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های موجود در فرهنگ فاطمی باید شناخته، مهندسی شده و از حالت نظری به عملی پیاده شود.

 

وی با بیان این که بین فرهنگ و سبک زندگی ارتباط مستقیم وجود دارد، گفت: در معارف اهل بیت(ع) وجود فاطمه(س) نقش کلیدی دارد و برای این که حیات فاطمی را ایجاد کرد باید فاطمی زیست، اندیشید و رفتار کرد.

 

حیات فاطمی فقط مختص زنان نیست

سخایی با اشاره به این که کار فرهنگی مربوط به قشر خاصی نیست، ابراز کرد: هر کسی که در نفس خود تعالی یافته باشد، می تواند حیات بخش بوده و در ترویج فرهنگ فاطمی نقش داشته باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) حیات فاطمی را برای مردان و زنان دانست و گفت: حیات فاطمی فقط مختص زنان نیست و همه دیندارن، موحدان و کسانی که دغدغه بهتر شدن دارند سبک زندگی فاطمی را الگو و محور زندگی خود می توانند قرار دهند.

 

مبلغان دینی باید نقشه راهی که انبیا ارائه کردند را اجرایی کنند

 سخایی به عرفیات نادرست اشاره و ابراز کرد: گاهی عرفیات نادرستی مانند مهریه های سنگین داریم که با مبانی فکری ناسازگار است بنابراین یکی از کارهای مبلغ این است که عرف های نادرست را با مبانی اعتقادی برای مخاطب روشن کند.

 

این استاد دانشگاه با تأکید به فهم مشترک در تبلیغ، اظهار کرد: باید در تبلیغ فهم مشترک داشت که همان فرهنگ فاطمی است و نباید با ادبیات دشمن که ادبیات وارداتی و هجومی است از حقیقت دفاع کنیم بلکه از کنج به زبان همان کنج باید دفاع کرد.

 

وی با بیان این که انبیا مهندسی فرهنگی را انجام داده و نقشه راه را ارائه داده‌اند، خاطرنشان کرد: مبلغان دینی باید این نقشه مهندسی را اجرایی کنند و هر کسی نقش خود را در این معماری ایفا کند.

 

سخایی افزود: مشکل ما این نیست که نقشه راه برای زندگی نداریم، انبیا این نقشه راه را  برای ما ترسیم کرده اند، چون مبدأ و معاد است، بنابراین راه هم هست، مشکل ما در اجرایی کردن این نقشه راه است.

 

موانع و آسیب‌هایی که در ترویج فرهنگ فاطمی وجود دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه به موانع و آسیب هایی که در ترویج فرهنگ فاطمی وجود دارد اشاره و اظهار کرد: فرهنگ سازان قبل از این که خود را مخاطب بدانند، دیگران را مخاطب قرار می دهند، ناآمیدی، عدم استمرار و کم طاقتی در امر تبلیغ و دانش سطحی از دین از جمله این آسیب ها است.

 

وی تهدیدها در ترویج فرهنگ فاطمی را از آسیب های جدی مبلغان دانست و گفت: اگر این مخاطرات و آسیب‌ها در ترویج فرهنگ فاطمی مورد توجه قرار نگیرد ممکن است ناآگاهانه بلندگوی دشمن شوند.

 

سخایی آشوب باورها را از تهدیدهای جدی در این عصر بیان و اظهار کرد: از تهدیدهای جدی امروز آشوب باورها است که از سوی استکبار جهانی طراحی و به اجرا در آمده است.

 

این استاد دانشگاه افزود: دشمن باورهای گوناگون را به سوی مخاطبان نشانه رفته است و وی را دچار سردرگمی می کند و به مرور زمان تحت تأثیر آن‌ها قرار گرفته و باورهای دینی خود را کنار گذاشته و باورهای مهاجم در او تثبیت می شود.

 

وی ترویج دین نوین جهانی را از برنامه های دشمن دانست و گفت: دشمن از ادیان مختلف اشتراک ها را جمع کرده و در اختیار دیگران قرار می دهد که مهدویت، انتظار، شریعت، امر به معرف و نهی از منکر و دیگر مبانی دینی در آن بی معنی است.

 

سخایی به عدم شناخت درست از دشمن اشاره و ابراز کرد: مشکل ما این است که دانش سطحی نسبت به دشمن داریم و نمی‌دانیم چگونه باید مبارزه کرد.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) به راه های ترویج فرهنگ فاطمی اشاره و بیان کرد: برای ترویج فرهنگ فاطمی باید ثقلین و موانع آن، راه و مهندسی راه را بشناسیم./1310/201/ب2

ارسال نظرات