بدحجابی گناهی عمومی است و انسان های بسیاری را منحرف میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علمالهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن هفتگی خود که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، بار دیگر بر دلیل تأکیدات همیشگی خود روی آسیب های مسأله بدحجابی، گفت: گاهی برخی به بنده می گویند چرا به این اندازه که علیه بدحجابی سخن می گویید، به سایر گناهانی که در جامعه انجام می شود نمی پردازید؟ دلیلش این است که بدحجابی در زمره گناهانی است که انجام دهنده آن ابزاری است تا شیطان دیگران را نیز به گناه کشانده و منحرف کند.
وی تصریح کرد: انسانی که مالِ مردم را می خورد یا حرف حرامی می زند یا نگه حرامی می کند، مرتکب گناهانی شده است که فقط خود او را منحرف می کند، در حالی که بدحجابی گناهی است که انسان را ابزار می کند تا شیطان دیگران را منحرف سازد؛ کار شیطان این است که وقتی کسی را اغوا کرد، قانع به انحراف او نشده و دست بر نمی دارد، در نتیجه کسانی را که در موارد متعددی دنبال او راه می افتند، به استخدام خود درآورده و از آن ها به عنوان ابزاری برای انحراف دیگران استفاده می کند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: آن زن و دختری که خدا و قرآن و معاد را هم قبول دارد اما حجاب را از دست داده و آرایش کرده و با موی پریشان مقابل مرد نامحرم ظاهر شده، علاوه بر این که خودش گناه کرده، ابزاری برای وادار کردن حداقل 100 نفر دیگر به کار حرام می شود، از این رو این گناه از بدترین گناهان است.
امام جمعه مشهد با اشاره به این که خداوند در آیه شریفه «أَلَم أَعهَد إِلَیکُم یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعبُدُوا الشَّیطَانَ إِنَّهُ لَکُم عَدُوٌّ مُّبِین» نسبت به پرستش شیطان از سوی انسان ها هشدار داده است، اظهار کرد: ما هیچ گاه شیطان را عبادت نمی کنیم و هیچ ظالمی هم شیطان را خدای خود نمی داند. عبادت شیطان به این نیست که او را خدا بدانی، به این است که ابزار دست شیطان شوی.
آیت الله علم الهدی با تأکید مجدد بر عمومی بودن مسأله بدحجابی و آثار اجتماعی آن، گفت: نمیتوان گفت حجاب حریم خصوصی انسان ها است، این حریم عمومی است؛ چرا که فرد بدحجاب فقط خودش به گناه نمی افتد بلکه دارد جامعه را به فساد کشانده و ابزاری برای شیطان می شود تا دیگران هم وارد گناه شوند، این یکی از مصادیق وسوسه خنّاس است که در سوره مبارکه ناس به آن اشاره شده است.
وی پذیرفتن دعوت نفس اماره به سوی گناهان را قسم دیگری از وسوسه خناس برشمرد و افزود: وقتی گناهان خود در زندگی را بررسی کنیم، می بینیم تعداد مواردی که شیطان سراغ ما آمده کمتر از مواردی است که خودمان شیطان خود شدیم و در واقع خودمان بیش تر از شیطان به خود ضربه زده ایم، برخی در تبعیت از شیطان و نفس اماره به جایی می رسند که شیطان هم آن ها را رها می کند.
امام جمعه مشهد مقدس در بخش دیگری از سخنان خود، القای درونی تفکرات باطل را نوع دیگری از وسوسه خناس خواند و اظهار کرد: وسوسه ای که انسان نسبت به خودش می کند، گاهی «القای افکار باطل» است، خیلی اوقات شما در فکرتان مسائلی جولان پیدا می کند و ممکن است در خدا، معاد و بسیاری از امور بدیهی دین شک کنید، این افکار سبب می شود خود انسان خناس خود شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در برابر القائات باطل باید چه رویکردی اتخاذ کرد، گفت: این مسأله را از پیامبر اکرم(ص) سؤال کردند؛ ایشان فرمودند «مادامی که انسان طبق این وسوسه ها عمل نکرده و مبنای کار او نشده یا این شک و تردید را اظهار نکرده است، از امت من چنین چیزهایی برداشته شده و گناه ندارد.» اما در هر حال هر وقت دچار این وسوسه شدید آیت الکرسی بخوانید، چون آیت الکرسی اگر با توجه خوانده شود، ذهن انسان را تزکیه می کند./820/202/ب2