۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۳۲۳۶۱۵
حجت­الاسلام والمسلمین خسروشاهی تبیین کرد؛

نسل جدید حوزه‌ علمیه و مسائل پیش رو/ ضرورت حضور علما و استادان اخلاق در مدارس علمیه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روحانیان باید در میان جوانان حضور اخلاقی و عاطفی خوبی داشته باشند، گفت: در گذشته انتظارات علمی مردم از روحانیان زیاد نبود، اما امروزه طلاب باید هم از سطح علمی بالایی برخوردار بوده و هم در علوم مختلف اطلاعاتی داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد باقر خسروشاهي

حجت­الاسلام والمسلمین سیدباقر خسروشاهی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ملاحظاتی که باید در گزینش طلاب جدید الورود در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اولین ملاحظه ای که باید صورت گیرد، در مورد اخلاق و سطح علمی داوطلب است، در مدارس با مشکلات اخلاقی متعددی مواجه هستیم همچنین دراثر اینکه سطح توان علمی فرد پایین است، مشکلات زیادی را به وجود می­آورد که مسؤولین پذیرش، معدل قبولی راهنمایی، دیپلم یا بالاتر را جزو شرایط پذیرش قرار دهند.

 

وی افزود: جنبه­های اخلاقی مسأله دیگری است که باید جزو شرایط پذیرش حوزه­های علمیه قرار دهد که حتما تحقیقی در سابقه فرد به وجود بیاید؛ با توجه به اینکه طلاب در مدارس به صورت جمعی زندگی می­کنند، ناهنجاری ها اخلاقی سبب سرایت در جمع شده و مشکلاتی را به وجود می­آورد.

 

استاد حوزه و دانشگاه به بیان تفاوت­های نسل جدید حوزه­های علمیه نسبت به گذشته پرداخت و اظهار داشت: نسل گذشته حوزه، فداکارتر بود و انتظاری نداشت و واقعا تلاش می کرد تا به هدف خود برسد، نسل حاضر این خصوصیات را نداشته و انتظارات زیادی دارند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین خسروشاهی با اشاره خطرات تأثیر فرهنگ غیرحوزوی در طلاب جدید تصریح کرد: آن فعالیت روزمره علمی را که طلاب فاضل داشتند در طلاب امروزی کمتر است و مسأله رسیدن به مراتب بالای علمی و احترام به استاد و بزرگترها در طلاب سابق بیشتر بود؛ امروزه فرهنگ غیر حوزوی در اینها تأثیر گذاشته و از این جهت حوزه­های علمیه کمی عقبگرد داشته­اند.

 

وی به تربیت نسل جدید طلبه با توجه به نیازمندی­های معرفتی نظام اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از ملاحظاتی که باید داشته باشیم، حضور روحانیان سطح بالا در حوزه­های علمیه است؛ در گذشته حتی مراجع و علمای بزرگ در حوزه­ها تقریبا در محیط زندگی طلاب بودند و طلاب حشر و نشر داشته و با بزرگان ارتباط داشتند و تأثیر نفسشان مؤثر واقع می­شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: متأسفانه در اثر زندگی فعلی و شرایط آن، مراجع و علمای بزرگ نیز از زندگی­شان از حوزه ها جدا شده و این خسارت بزرگی برای حوزه­ها به شمار می­رود؛ مسؤولان برنامه­هایی را هماهنگ کنند که علمای استان­ها و شهرستان­ها در محیط حوزه­ها حضور دائم داشته باشند، نه به عنوان درس اخلاق ماهانه و این در صورتی است که اساتید اخلاق گذشته مدام در حوزه­ها حضور پیدا می کردند و دائما در اختیار طلاب بودند و روش زندگی علما در طلاب تأثیر می­گذاشت.

 

حجت­الاسلام والمسلمین خسروشاهی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خروجی­های حوزه علمیه چگونه می­توانند در تکاپوبخشی و گرایش جوانان به حوزه نقش آفرین باشند، یادآور شد: این پروژه مهمی است که خواسته جوانان چیست و یک برخورد فعالی از نظر عاطفی، استدلالی و علمی با اینها داشته باشیم؛ یکی از عواقب سویی که امروز اتفاق افتاده این است که خیلی از ائمه جماعات مساجد کارمند ادارات هستند و در موقع نماز حضور پیدا کرده و پس از نماز مسجد را ترک می­کنند و حضورشان با مردم ارتباطی کم و آن چنان عاطفی نیست و این مضرات زیادی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه طلاب باید حضور عاطفی و اخلاقی در میان مردم داشته باشند، خاطرنشان کرد: حتی روحانیانی که در دانشگاه­ها حضور دارند، حضورشان استاد و شاگردی بوده و این در صورتی است که باید در میان جوانان حضور اخلاقی و عاطفی خوبی داشته باشند؛ بایستی در نماز جماعات مساجد حضور پیدا کنیم و نیم ساعت زودتر درمساجد باشند و مردم سؤالات خود را مطرح کنند و استفاده کنند و اینکه فقط موقع نماز حاضر شوند و حوصله پاسخ دادن به مردم را نداشته باشند، مشکلاتی را به وجود می آرود و بایستی این حضور را در میان مردم بیشتر کنیم که تأثیرات زیادی را خواهد داشت.

 

استاد حوزه و دانشگاه به مهارت های مورد نیاز طلبه تراز تمدن اسلامی در کنار تحصیلات حوزوی پرداخت و اظهار داشت: در گذشته انتظارات علمی مردم از روحانیان زیاد نبود، اما امروزه طلاب هم از سطح علمی بالایی برخوردار باشند و هم در علوم مختلف(احکام، روابط اجتماعی، سیاست و غیره) اطلاعاتی داشته باشند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین خسروشاهی در پایان تصریح کرد: طلاب باید یک دائره­المعارف خوبی در جامعه باشد که تأثیرگذار خواهد بود؛ در این صورت اثرگذار است و اگر اطلاعات سطح پایینی داشته باشد و نتواند جوابگوی خواسته­های علمی جامعه باشد، اثرگذار نخواهد بود./822/ت302/س

ارسال نظرات