۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۳۲۳۵۰۲
حجت‌الاسلام رضوی‌مهر تأکید کرد؛

حوزه‌های علمیه رسانه‌ای برای تبیین مواضع انقلاب و نظام اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که حوزه‌های علمیه رسانه‌ای برای تبیین مواضع انقلاب و نظام اسلامی است، گفت: مسؤولان باید با برنامه‌ریزی، ایجاد اتاق فکر و گروه‌های مطالعاتی سند چشم‌انداز حوزه‌های علمیه را ترسیم کنند.
حجت‌الاسلام سيد جلال رضوي مهر

حجت‌الاسلام سید جلال رضوی مهر، استاد حوزه علمیه و مشاور رییس سازمان اوقاف در حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این که تبلیغ و ابلاغ پیام وحیانی از دیرباز یکی از افتخارات بارز حوزه‌های علمیه است، گفت: اگر از صدر اسلام تا به امروز نگاه کنیم، خواهیم دید که اصحاب خاص رسول گرامی اسلام، نقل روایات پیامبر اکرم(ص) و ترویج سخنان ائمه(ع) در میان امت تشنه معارف اسلامی را جزء وظایف خطیر خود می‌دانستند، از این رو اصحاب حدیث و روایات از جایگاه خاصی در جامعه برخوردارند.

 

بنیاد حوزه‌های علمیه بر رسالت اصیل تبلیغ بنا نهاده شده است

مشاور رییس سازمان اوقاف در حوزه‌های علمیه با بیان این‌که امروز نیز بنیاد حوزه‌های علمیه بر همین رسالت اصیل یعنی تبلیغ در میان امت پیامبر(ص) رقم خورده است، اظهار داشت: البته در این مسیر مؤلفه‌هایی همچون تحقیق، پژوهش و تألیف نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

حجت‌الاسلام رضوی‌مهر ادامه داد: امروز مبادی ورودی حوزه‌های علمیه باید مؤلفه‌هایی تمام‌بعدی را با مطالعات در نظر بگیرد و شاخصه‌هایی را برای ورودی و پذیرش طلاب با امعان نظر به نیازها و اقتضائات زمان پذیرا باشد.

 

وی بیان داشت: آنچه مسلم است اگر می‌بینیم افرادی همچون جمال‌الدین اسدآبادی، نواب صفوی و امام موسی صدر به تبلیغ و سخنرانی می‌پردازند و سخنرانانی همچون آیت‌الله بهشتی و مرحوم فلسفی خوش می‌درخشند، از همین امتداد رسالت تبلیغی است و همین مسأله سبب شده که امروز بلندترین منبر ضد صهیونیستی به دست سید حسن نصر‌الله، مبلغ اسلام ناب در لبنان سپرده شود.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که امروز باید بکوشیم حوزه‌های علمیه را با دو عنصر اصلی سبقه انقلابی و سبقه علمی حفظ کنیم، افزود: البته حوزه‌های علمیه در زمان کنونی به فضل الهی در عین حفظ استقلال خود، رسانه‌ای برای تبیین مواضع انقلاب و نظام اسلامی نیز هستند.

 

وی ادامه داد: به دلیل همین سبقه انقلابی است که امروز بسیاری از شهدای روحانیت، جانبازان روحانیت و حتی ترورشدگان از روحانیت نسبت به آمار و جمعیتشان مثال‌زدنی است.

 

تبلیغ از اساسی‌ترین وظایف طلاب است

حجت‌الاسلام رضوی‌مهر با اشاره به این‌که تبلیغ یکی از اساسی‌ترین وظایف طلاب است، بیان داشت: مسؤولان حوزه باید با برگزاری نشست‌های زمان‌شناسی و نیازشناسی، افرادی را برای تحصیل در حوزه انتخاب کنند که توانایی فعالیت در زمینه‌های مختلف را داشته باشند.

 

وی گفت: طلبه موفق کسی است که بتواند اصالت اصلی خویش را در عرصه تبلیغ رقم بزند و قرآن هم با بیان آیاتی همچون «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا» و «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» بر این مسأله دلالت قاهره دارد.

 

مشاور رییس سازمان اوقاف در حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مسؤولان باید با برنامه‌ریزی، ایجاد اتاق فکر و گروه‌های مطالعاتی سند چشم‌انداز حوزه‌های علمیه را ترسیم کنند./907/ت302/س

ارسال نظرات