۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۳۲۳۴۵۵

ادامه گفت‎وگوهای آشتی ملی بین فتح و حماس

خبرگزاری رسا ـ جنبش‎های فتح و حماس اعلام کردند که هیات های دو جنبش برای ادامه گفت‎وگوهای آشتی ملی به زودی بار دیگر در قطر با یکدیگر دیدار می‎کنند.
توافق فتح و حماس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جنبش‎های فتح و حماس روز گذشته اعلام کردند که هیات های دو جنبش برای ادامه گفت وگوهای آشتی ملی به زودی بار دیگر در دوحه ـ پایتخت قطر ـ با یکدیگر دیدار می کنند. زمان دقیق این دیدار هنوز اعلام نشده است.

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دکتر صلاح بردویل از رهبران حماس اظهار داشت که حماس و فتح بر سر برگزاری دیداری دیگر در دوحه به منظور ادامه گفت وگوهای آشتی ملی توافق کرده اند.

 

بردویل تصریح کرد که حماس و فتح بر سر پاره ای مسائل توافق حاصل کرده اند از جمله نشست پارلمان فلسطین که قرار است تا 6 هفته دیگر برگزار شود. همچنین مساله کارمندان و ادغام آنان نیز یکی از محورهای توافق دو طرف بوده است و برخی مسائل دیگر نیز هنوز نیاز به بحث و بررسی دارند.

 

وی اشاره کرد که دو جنبش توافق کردند که دولت وحدت ملی متشکل از تمامی گروه ها تشکیل شود و این دولت باید پس از 6 هفته از پارلمان فلسطین رای اعتماد بگیرد بر این اساس که طی این 6 هفته دستور برگزاری نشست مجلس قانونگذاری صادر شود و در این باره نیز پیشرفت هایی صورت گرفته است اما باز برخی مسائل همچنان مورد اختلاف است و نیاز به گفتگوهای بیشتر دارد.

 

صلاح بردویل خاطر نشان کرد که اصلی ترین مانع بر سر راه تحقق آشتی ملی نبود اراده سیاسی واقعی است. وی گفت که محمود عباس باید برای پیشبرد آشتی ملی دست به کارهای زیادی بزند از جمله اینکه دستور برگزاری نشست پارلمان فلسطین و کادر رهبری موقت سازمان آزادی بخش و تشکیل دولت وحدت ملی با توافق تمامی گروه ها را صادر کند و حقوق کارمندان غزه نیز همانند دیگر کارمندان پرداخت شود.

 

بردویل در واکنش به اظهارات جمال محیسن عضو کمیته مرکزی جنبش فتح که گفته بود ادغام کارمندان غزه بر حسب ضرورت صورت می گیرد، تاکید کرد که این به هیچ وجه درست نیست و ما بر چنین چیزی توافق نکرده ایم، بلکه طبق توافقات صورت گرفته قرار شد ادغام تمامی کارمندان بدون استثنا انجام شود و اظهارات محیسن صرفا دیدگاه شخصی وی است.

 

وی خواستار توقف اظهارات تفرقه افکنانه برخی مسئولان جنبش فتح شد و بر ضرورت وجود عزم و اراده سیاسی جدی برای تحقق نهایی آشتی ملی و ترجیح دادن منافع ملی بر منافع و خواسته های حزبی تاکید کرد.

 

از سوی دیگر، عباس زکی عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نیز از دیدار قریب الوقوع هیات های فتح و حماس در دوحه برای ادامه گفتگوهای آشتی ملی خبر داد و گفت که 4 نفر دیگر به هیات فتح اضافه خواهد شد و در نشست روز گذشته کمیته مرکزی فتح در رام الله به ان ها اختیارات تام داده شده است.

 

زکی بر جدیت جنبش فتح برای پایان دادن به دودستگی و اختلافات داخلی و تحقق وحدت ملی تاکید کرد و گفت که در نشست کمیته مرکزی بر اصول ملی فلسطین و مستند سازی تمامی جنایت های دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین، تعیین شیوه روابط با این رژیم و تحقق آشتی ملی تاکید شده است.

 

گفتنی است که هیات های فتح و حماس ماه فوریه گذشته در دوحه با یکدیگر دیدار کرده و مساله آشتی ملی را مورد بحث و بررسی قرار دادند اما برخی مسائل همچنان مورد اختلاف باقی ماند و قرار شد در نشست آتی این مسائل دوباره بررسی شود تا در نهایت موانع پیش روی آشتی ملی برداشته شده و این آشتی محقق شود./994/ب102/د

ارسال نظرات